Ретротрамвай 1928 року, який довгий час стояв перед Подільським трамвайним депо, тихо “помирає” у Харкові. Туди його передали на відновлення напочатку 2022 року, за тиждень до вторгнення Росії до України. Причому передали у “повній комплектації” – тобто, відвезли як старий корпус, так і репліку рами, яку почали вже виготовляти у Києві з використанням оригінального візка. Нині рухомий склад стоїть просто неба – на задвірках підприємства, що займалося відновленням київського ретротрамвая.
Про долю знаменитого ретротрамвая типу 2М, що стояв перед Подільським трамвайним депо з 1986 року по грудень 2015-го, розповів київський трамвайний ентузіаст Максим Шарафан під дописом Київської Транспортної Спільноти “КТС”. За його даними, станом на 2024 рік (осінь/зима, судячи з фото) старенький київський трамвай перебував у Харкові, де стояв просто неба на одному з транспортних підприємств (звичайних СТО з обслуговування автомобілів), що мало б відновлювати київський трамвай.
“Харків, 2024 рік. На задворках підприємства, що займається відновленням ексклюзивного трамвая, ми знайшли догниваючі рештки оригінала”, – зауважив Максим Шарафан у коментарі.
На СТО вже почали робити візок для репліки трамвая, втім, роботи припинилися з початком вторгнення РФ. Фото: Максим Шарафан
Також ентузіаст показав фото зсередини СТО, де почали робити репліку оригінального трамвая, як зауважив Шарафан, з можливістю його експлуатації. На світлині видно основу, візок трамвая, зварений з сучасних матеріалів. Також у коментарях під публікацією підписники пабліку стверджують, що через вагон у Києві ведеться слідство, відтак, у “Київпастрансу” поки немає, про що повідомити принагідно до цього пам’ятника.
Як вагон потрапив до Харкова
Зауважимо, що у Харків знаменитий трамвай передали ще 2022 року – тобто, він перебуває у нинішньому розукомплектованому стані вже понад три роки. Вагон №919, що стояв на постаменті перед Подільським трамвайним депо з 1986-го, вирішили відреставрувати ще за попереднього керівництва КП “Київпастранс”, і в грудні 2015-го зняли з постаменту.
Спочатку його вивезли на територію музея “Київпастрансу” ІЕРЦ на вул. Павла Усенка. Звідти у 2017 році кузов передали на територію автобусного СТО, де почали виготовляти репліку, яка змогла б їздити по трамвайних коліях Києва. Там стали виготовляти візок – із використанням оригінальних деталей і агрегатів початку ХХ ст. Але зрештою чомусь вирішили передати трамвай та усі виготовлені елементи до Харкова.

Вагон №919 був виготовлений в українській столиці 1928 року на Київському заводі електроніки ім. Ф. Дзержинського. Такі вагони тут виробляли масово, вони мали дерев’яний кузов, металеву раму й неповороткі візки. З Києва вагони везли до інших міст України і РСФСР.
Саме цей вагон курсував за різними маршрутами у Києві до липня 1949 року, коли його вивезли до Конотопа. А вже 1989 року повернули до Києва і встановили на постамент біля Подільського депо, як пам’ятник київському трамваю.
Поки Київ чекає на відновлення вагону 2М, на Дарниці реставрують інший ретротрамвай
Нагадаємо, днями Інформатор писав про інший ретротрамвай, який може повернутися на вулиці Києва. Йдеться про історичний синій вагон з номером 1892, що його передали на відновлення до Дарницького депо. І є надія, що столиця нарешті не відставатиме від інших міст та отримає власний працюючий ретро-трамвай після більше ніж 10-річної перерви. Наразі у цехах Дарницького депо вже почалася реконструкція ексклюзивного транспорту.
Про спробу розшукати старовинний вагон типу 2М ми писали у жовтні 2024-го: тоді було зрозуміло лише, що трамвай з бортовим номером 919, що майже три десятиліття простояв на постаменті біля депо, зник з Києва. А у КП “Київпастранс” лише розповіли, що продовжують капремонт вагонів Т3, що були побудовані у Празі, в 1973 році.