14 травня в українському інформпросторі здійнялася хвиля паніки, спричинена водою – мовляв, цього літа кияни можуть забути, що вона буває гарячою. І хоча для столиці літні відключення не новина, і частина мешканців звикла до них як до щорічної практики, цього разу все подали інакше. Ніби гарячої води не буде взагалі, бо “немає газу, та ще й усім начхати”.
Інформаційний вибух спричинив коментар голови Спілки споживачів комунальних послуг Олега Попенка в ефірі Новини LIVE. Він заявив, що Київтеплоенерго не хоче витрачати на це газ, бо їм наплювати на людей.
“Зимою, коли виробляється опалення, гаряча вода є додатковим продуктом, який коштує копійки. А влітку, коли опалення немає, потрібно витрачати величезну купу газу і платити за нього. І розуміючу певну неплатоспроможність киян, вони вже давно практикують влітку не постачати гарячу воду, прикриваючись різними ремонтами”, – зазначив Попенко.
Ця заява швидко розлетілася соцмережами й медіа, викликаючи хвилю занепокоєння серед мешканців столиці. І вже за лічені години ситуацію довелося коментувати на найвищому рівні і водночас спростовувати. У КМДА одразу запевнили: гаряча вода в Києві влітку буде.
Радниця заступника голови КМДА Юлія Грамотна зазначила, що подібні заяви не мають підстав – Київ щороку проводить регламентні роботи після завершення опалювального сезону, готуючись до нового. І тимчасові відключення пов’язані виключно з плановими або аварійними роботами.
“Зазвичай це триває два тижні, але можливі корегування, якщо знаходять пошкодження, і потрібен час для його ліквідації”, – запевнила радниця.
Свою офіційну позицію також оприлюднило комунальне підприємство “Київтеплоенерго”. Там заявили, що “постачання гарячої води влітку відбуватиметься у штатному режимі”, а заява Попенка не відповідає дійсності. Тимчасова відсутність гарячої води можлива лише в окремих випадках, наприклад, під час гідравлічних випробувань або усунення аварій. Як правило, аварії ліквідують протягом доби.
Останню крапку поставив Центр протидії дезінформації при РНБО, якому довелося втрутитися у цю “панічну атаку”. Організація звернула увагу на те, що “деякі експерти” поширюють клікбейтну інформацію, яку ворог може використати для посилення панічних настроїв і недовіри до влади. Центр нагадав, що гаряча вода в Києві є, а її можлива відсутність – це звична регламентна практика, а не ознака колапсу.
Тим часом, сам Попенко публікує тривожні дописи вже про рекордно низькі запаси газу в українських сховищах. За його словами, вони на 11-річному мінімумі та “на 31,7% менші за минулорічні”. Втім, в контексті гарячої води влітку ці цифри – не катастрофа, оскільки заплановані обсяги споживання і балансування системи готуються завчасно.
Підсумок простий: гаряча вода в Києві влітку буде. Так, з тимчасовими відключеннями, але це технічна необхідність, а не “байдужість влади” чи “зрада”. І якщо для спростування такої інформації доводиться втручатися Центру протидії дезінформації, це свідчить не про серйозність проблеми з водою, а про серйозність проблеми з інформаційною гігієною.
Чому у Київводоканалі не п’ють власноруч очищену воду, і як бути із боргами, які беруться “нізвідки”
Нагадаємо, у жовтні 2024-го Інформатор писав про те, що ПрАТ “АК “Київводоканал” замовляє питну воду в пляшках. Один цей факт ставить крапку в дискусії про якість водопровідної води у Києві: ще навесні Київводоканал заявляв, що пити її безпечно, а заяви про інше є “дискредитацією роботи підприємства”. Те, що працівники підприємства не бажають пити власноруч очищену воду, власне, є найкращим підтвердженням її високої якості.
Також ми розповідали, що кияни, які встановили бойлери та не користуються “міською” гарячою водою, обурюються через платіжки, що надходять за послугу, яку вони не отримують. Ба більше, утворюються незрозумілі борги в буквальному сенсі ні за що, хоча на лічильнику одні й ті самі цифри. Виявляється, вся справа саме в них: КП “Київводоканалу” кожного місяця треба знати, що показники не змінюються, інакше “середнє” нарахування неминуче.