Плани столичного метрополітену щодо завершення будівництва двох нових станцій Сирецько-Печерської лінії – “Мостицька” та “Варшавська” – до 2027 року опинилися під загрозою зриву через значний брак фінансування. Річ у тому, що загалом на будівництво метро на Виноградар до 2026 року передбачено лише 838 млн грн. У 2025 році планується виділити геть незначну суму в понад 346 млн грн.
Про це повідомляє УНІАН, посилаючись на дані з програми соціально-економічного розвитку столиці та інформацію від КП “Київський метрополітен”. З’ясувалося, що фінансування метро заплановано в обсязі менш як мільярд гривень на два роки, у тому числі на поточний рік, як повідомили в комунальному підприємстві, на проєкт метро на Виноградар обіцяють виділити трохи більше 346 млн грн.
У КП “Київський метрополітен” підтвердили, що ця цифра є сумою бюджетних фінансових зобов’язань на 2025 рік згідно з договором, укладеним з ТОВ “ГК “Автострада”, і в подальшому може бути уточнена. Водночас пошуки додаткових джерел фінансування серед кредиторів поки не дали результатів. Тож, підрядник будівництва, група компаній “Автострада”, у 2024 році отримала лише трохи більше 82 млн грн і наразі веде роботи за власні кошти. За оцінками компанії, для дотримання термінів будівництва, визначених договором, у 2025 році необхідно 3,5 млрд грн.
Ще однією серйозною перешкодою є відсутність в Україні необхідного тунелепрохідницького комплексу для будівництва другого тунелю від станції “Сирець” до майбутньої станції “Мостицька”. Наразі триває відновлення цього обладнання, і, за інформацією “Автостради”, виробник Herrenknecht обіцяє доставити оновлений щит на початку 2026 року.
Транспортний експерт Дмитро Беспалов висловив скептицизм щодо можливості завершення будівництва вчасно. Він оцінив ймовірність оптимістичного сценарію менш ніж у 50%, враховуючи військову ситуацію, можливий дефіцит бюджету та ризики аварій на інфраструктурних об’єктах.
Несподіваний брак мільярдів: у Кличка скаржаться, що метро на Виноградар коштує все дорожче
Нагадаємо, будівництво метро на Виноградар розпочалося у 2019 році. Відкриття двох нових станцій планувалося на 2021 рік, проте терміни неодноразово переносилися, і наразі жодна з них не введена в експлуатацію. У 2024 році КП “Київський метрополітен” провів повторний тендер, переможцем якого стала група компаній “Автострада”.
Загальна вартість проєкт , згідно з договором, на той момент становила майже 14 мільярдів гривень. Проте згодом сума продовжила зростати – зокрема, у квітні 2025-го з’ясувалося, що КП “Київський метрополітен” витратить додаткові понад 324 млн грн для продовження будівництва зеленої гилки. Тож, київська влада, яка раніше обіцяла хоча б знайти кредиторів, перестала піаритися на будівництві метро на Виноградар та почала шукати, на кого б спихнути відповідальність.