Маріупольські вітражі, які пережили війну лише на фотографіях, повертаються в публічний простір у несподіваному форматі. Шедеври монументального мистецтва до повномасштабного вторгнення прикрашали місцеві заклади освіти та культури. Тепер на поштоматах у Києві можна побачити фрагменти вітражів, зруйнованих російською армією в 2022 році.
За інформацією від мережі “Епіцентр”, вона презентувала у столиці новий етап культурно-соціального проєкту “Код памʼяті”, в межах якого на поштомати нанесено 18 зображень вітражів із Маріуполя. Усі ці твори були втрачені під час бомбардувань міста, але вціліли на знімках місцевого фотографа Івана Станіславського. Тепер фото стали основою для серії вуличних арт-обʼєктів, покликаних зберегти памʼять про знищену культурну спадщину.
За словами Станіславського, більшість вітражів були розміщені у громадських і освітніх установах, таких як палац культури “Чайка” чи Маріупольський технічний університет. Деякі з них він фотографував у закинутих або обмежено доступних приміщеннях, тож, ці роботи залишались невідомими для широкого загалу. Відомо, що частину з них знищено повністю, а решта, ймовірно, теж не вціліли через обстріли, адже руйнувань та пошкоджень зазнали будівлі, де вони були розміщені.
Проєкт стартував у Києві і вже охопив понад 50 поштоматів, однак компанія планує подальше розширення. У найближчі тижні зображення маріупольських вітражів з’являться в інших регіонах, а кількість локацій із ними подвоїться. Як пояснює керівництво “Епіцентру”, ідея полягає не лише в популяризації українського мистецтва, а й у нагадуванні про незламність українського народу.
Крім того, “Код памʼяті” матиме продовження: наступним етапом стане серія історій про сучасних українців, які стали символами стійкості у воєнний час. Саме через щоденний контакт із поштоматами, за задумом організаторів, мільйони українців отримають нагадування про силу культури та людського духу.
Київські мозаїки знищують горе-реноватори й закривають кондиціонерами
Нагадаємо, раніше Інформатор розповідав про знищення яскравого та самобутнього панно, що колись прикрашало хол кінотеатру “Краків” на Русанівці. Його зруйнували при ремонті приміщень замість того, щоб зберегти. Це сталося 2019 року, коли робили з кінотеатру громадське приміщення – і тепер всередині суто утилітарні, аж нічим не виразні інтер’єри замість авторського оздоблення.
А ще, ми писали, що на стіні будинку по бульвару Лесі Українки, 28 у Києві закрили кондиціонером частину мозаїчного панно. Таке небанальне інженерне рішення прийняли нові орендарі приміщень у будинку – раніше на цьому місці розміщувався зоомагазин. Мозаїка, між тим, є однією з візитівок Києва.