Що таке фінансовий номер та як його захистити від шахраїв

У рамках кампанії #ШахрайГудбай Мінсоцполітики спільно з Нацбанком, Кіберполіцією та Держспецзв’язку надає рекомендації щодо виявлення шахраїв і способів уникнення їхніх пасток. Інформатор представляє основні правила захисту вашого фінансового телефонного номера від шахрайських атак.

Фінансовий номер телефону – це номер, пов’язаний із вашими банківськими рахунками, на який приходять:

  • коди підтвердження для виконання операцій;
  • паролі від вашого банківського рахунку;
  • інформація про баланс коштів на рахунках.

Цей номер потрібен для користування послугами інтернет-банкінгу та для дистанційної ідентифікації клієнтів при зверненні до банку. Шахраї можуть вкрасти ваші гроші, використовуючи фінансовий номер телефону, для покупок у звичайних магазинах, на веб-сайтах або отримуючи онлайн-кредити.

Яким чином шахраї здійснюють свої дії:

  • Шахрай телефонує та видає себе за співробітника мобільного оператора.
  • Під різними приводами запитує в абонента смс-код від мобільного оператора, що дозволяє йому віддалено перевипустити сім-картку.

Щоб отримати смс-код, шахраї можуть:

  • запропонувати перейти на нові, удосконалені стандарти зв’язку;
  • повідомити, що сім-картка абонента не приймає дзвінки, тому необхідно перейти на е-сім (електронну сім-картку) тощо.

Що слід робити:

  • Створити окрему сім-картку для спілкування з банком та не розголошувати свій фінансовий номер телефону.
  • Не “прив’язувати” фінансовий номер до соціальних мереж, месенджерів і не використовувати його для авторизації в інших системах.
  • Не вказувати фінансовий номер в анкетних даних як контактний та не використовувати його для повсякденного спілкування.
  • “Прив’язати” фінансовий номер до паспортних даних або перейти на контракт з мобільним оператором.
  • Вимкнути послугу віддаленої заміни сім-картки у свого мобільного оператора.
  • Зареєструватися в онлайн-кабінеті свого мобільного оператора.
  • Встановити пін-код на сім-картку зі складним восьмизначним паролем та пароль для блокування телефона.

Тримайте в секреті:

  • логін та пароль до онлайн-кабінету вашого мобільного оператора;
  • смс-коди операторів;
  • PUK-код та серійний номер сім-картки.

PUK 1 та серійний номер можна знайти на картці від вашої старої сім-картки. Також PUK-код можна отримати, зателефонувавши на “гарячу лінію” мобільного оператора або у своєму особистому кабінеті на сайті мобільного оператора.

Сім-картка перестала працювати, що робити?

Якщо ваша сім-картка не працює, є великий ризик, що шахраї здійснили перевипуск вашої сім-картки шахрайським способом. Перше, що потрібно зробити, це захистити свої рахунки, картки та облікові записи, до яких прикріплений номер телефону. Основні дії:

  1. Негайно заблокувати картки, рахунки та доступ до інтернет-банкінгу, зателефонувавши до банку за номером, вказаним на звороті картки.
  2. Зателефонувати до мобільного оператора, пояснити ситуацію та попросити заблокувати обидві сім-картки (стару і нову) до з’ясування всіх обставин.
  3. Заблокувати доступи до всіх рахунків, облікових записів та персональних кабінетів, до яких прив’язаний вкрадений номер телефону.

Раніше Інформатор повідомляв, як захистити свою банківську картку від шахраїв. Якщо ви випадково розкрили дані платіжної картки на підозрілому сайті або чат-боті, негайно телефонуйте до банку за номером, вказаним на звороті картки.