ПриватБанк заблокував рахунок киянина після продажу криптовалюти – що вирішив суд

Чоловік отримав повідомлення від ПриватБанку стосовно скарги на платіж, що був зарахований на його картку. Виявилось, що він продав криптовалютні активи, після чого банк вирішив заблокувати рахунок клієнта через підозру на шахрайство. Про це йдеться в рішенні Шевченківського районного суду Києва, опублікованому 12 червня 2025 року.

9 липня 2024 року в мобільному додатку АТ КБ «ПриватБанк» чоловік отримав повідомлення, що до банку надійшла скарга щодо платежу, зарахованого на його картку. Банк заблокував йому доступ до картки та коштів. Він подав заяву на закриття рахунку через мобільний додаток, але отримав відмову через блокування картки.

На рахунку чоловіка на 9 липня 2024 року було 159 422 гривні. 12 липня 2024 року він звернувся до банківського відділення для отримання виписки та інформації про рух коштів. Співробітниця банку повідомила, що його профіль був видалений, і вся інформація по ньому відсутня. 7 серпня 2024 року він направив скаргу до АТ КБ «ПриватБанк» з вимогою повернути кошти із зазначенням реквізитів. Ця скарга залишилася без реакції. Також з 9 липня 2024 року банк заблокував доступ до мобільного додатку та можливість користування коштами. Оскільки банк не виконав вимогу клієнта про повернення коштів, чоловік має право на стягнення 3% за кожен день затримки за період з 15 серпня 2024 по 17 вересня 2024 року, що становить 157 827 гривень. Крім того, враховуючи, що чоловік є багатодітним батьком трьох малолітніх дітей, він просить стягнути моральну шкоду в сумі 150 тисяч гривень через неправомірні обмеження в доступі до значних коштів.

“9 липня 2024 року позивач, використовуючи рахунок, відкритий йому як фізичній особі-підприємцю, продав USDT – криптовалютні активи, створені на основі блокчейна Bitcoin за допомогою протоколу OmniLayer на загальну суму 92,59 USDT. На адресу банку надійшла скарга від громадянина про шахрайство, в якій зазначалося, що одержувач відмовився повертати кошти по платежу. У зв’язку з надходженням скарги представники банку заблокували рахунки позивача. У відповідь від 22 серпня 2024 року банк повідомив позивача про припинення обслуговування картки, як правова підстава для цього називався пункт 1.1.10.5.2 Умов і правил надання банківських послуг. На додаток, 18 жовтня 2024 року банком була надіслана відповідь, в якій йшлося про розгляд звернення позивача від 10 вересня 2024 року. Визначивши неприйнятно високий ризик за наявними документами, АТ КБ «ПриватБанк» прийняв рішення про блокування рахунків. Закони України про запобігання легалізації злочинних доходів наділяють банк правом та обов’язком відмовитися від ділових відносин з клієнтами з високим ризиком, тому позивач не довів порушення своїх прав, інтересів з боку АТ КБ «ПриватБанк»”, – відповіли у ПриватБанку.

Яким було рішення суду?

Суд відмовив чоловікові у задоволенні позову, оскільки він не надав доказів своєї неправомірної віднесеності до категорії ризикових.

“Позивач не зміг довести в суді та не надав належних доказів перебування його у статусі ризикового клієнта. Він звернувся до суду з твердженнями про неправомірність дій банку, проте не надав документальні свідчення своїх претензій. Ссилка на порушення норм Цивільного кодексу України виявилась безпідставною, оскільки банк є суб’єктом первинного фінансового моніторингу, а відповідні закони наділяють його правом відмовитися від ділових відносин з клієнтами з неприйнятно високим ризиком. Аналізуючи законодавство та наявні докази, суд не знайшов підстав для ухвалення позитивного рішення у справі, враховуючи безпідставність позовних вимог”, – підсумував суд.