Інформатор прагнув дізнатися в Кабміні, які громади були включені до проєкту “Рух без бар’єрів” і яка сума фінансування їм буде надана. Ці відомості доступні на сайті уряду. Втім, у Міністерстві розвитку громад і територій не змогли дати Інформатору чіткої відповіді, а через тиждень чотири рази повторили свою попередню відписку (щоб упевнитися, що її точно отримали!), ще й звинуватили міністра фінансів у затримці.
11 червня 2025 року Кабінет Міністрів України ухвалив рішення про виділення більше ніж 1,1 мільярда гривень 11 обласним військовим адміністраціям. Ці кошти направлять на ремонт, реконструкцію та реставрацію об’єктів інфраструктури, житлового та громадського призначення в пілотних містах проєкту Міністерства розвитку громад та територій (скорочено – Мінрозвитку / Мінінфраструктури) “Рух без бар’єрів”. Громади модернізують об’єкти, забезпечуючи їх доступність для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
Міністр фінансів Марченко завадив нормальному відповіді
11 червня Інформатор надіслав запит до Секретаріату Кабміну, щоб дізнатися, які громади потрапили до проєкту і яку фінансову підтримку отримали. 18 червня повідомили, що запит переадресовано до Мінрозвитку.
1 липня відповіді ще не було (хоча за законом на це передбачено до 5 робочих днів). На диво, наступного дня Секретаріат Кабміну відправив відповідь від Мінінфраструктури. Вона була надана директором Департаменту просторового планування територій та архітектури Мінінфраструктури Євгеном Плащенком. Тож на написання відписки на наш запит без жодної інформації знадобилося 2 тижні (хоча відповісти мали протягом 5 робочих днів).
“На засіданні Уряду 11.06.2025 вирішили прийняти постанову Кабінету Міністрів України “Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету” (далі – постанова), доручивши Мінекономіки разом з Мінрозвитку доопрацювати її з урахуванням пропозицій Міністра фінансів Марченка С. М. Отже, інформація щодо змісту постанови стане доступною після її доопрацювання та оприлюднення,” – підкреслив пан Плащенко.
Але це було недостатньо для Мінрозвитку. 9 липня співробітниця міністерства Любов Канішина до 4 разів за день переслала нам ту ж відповідь, яку ми отримали від міністерства 2 липня (щоб цього разу ми точно отримали відписку міністерства!). Разом з тим Євген Плащенко у “новій” відповіді зазначав, що отримав наше звернення від 1 липня, про те, що не отримали відповіді (після того, як він її вже надсилав)…
Найцікавіше, що з 11 червня ця інформація вже була опублікована на сайтах Кабміну, міністерства та хоч би однієї з обласних адміністрацій, які беруть участь у проєкті. А також вона доступна в ЗМІ (але без редагувань міністра фінансів Сергія Марченка).
Інший запит – взагалі ігнор
Також слід зазначити інший наш запит до Мінрозвитку, надісланий ще 3 червня. Ми просили надати текст проєкту постанови Кабінету Міністрів “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 р. № 502”, якою регламентується підняття тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення.
2 липня, не отримавши ніякої реакції, ми нагадали про цей документ. Ми пригрозили міністерству звернутися до омбудсмена – Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Дмитра Лубінця (який має право штрафувати чиновників за невиконання термінів надання відповідей на запити).
У той же день міністерство у відповіді повідомило номер документа-відповіді, але забуло надіслати сам документ. Ми вказали на це у ще одному запиті. Але на календарі вже 11 липня, а відповідь досі не надіслана (хоча законом передбачено строк у 5 робочих днів). Вже минуло 38 днів…
Про проєкт з безбар’єрності
Згідно з офіційною інформацією, “Рух без бар’єрів” є флагманським проєктом Міністерства розвитку громад та територій і реалізується в межах ініціативи першої леді Олени Зеленської “Без бар’єрів”, охоплюючи 15 пілотних громад, де створюватимуть безбар’єрні маршрути. На це з резервного фонду державного бюджету у 2025 році вирішено виділити 1,1 млрд грн. Розподіл коштів виглядає так:
- Вінниця — 81 млн грн;
- Дніпро — 108 млн грн;
- Житомир — 28 млн грн;
- Київська обласна військова адміністрація (міста Буча та Славутич) — 123 млн грн;
- Кропивницький — 39 млн грн;
- Львів — 250 млн грн;
- Одеса — 115 млн грн;
- Полтавська обласна військова адміністрація (Полтава та селище Опішня) — 141 млн грн;
- Рівне — 70 млн грн;
- Тернопіль — 73 млн грн;
- Чернівці — 70 млн грн.
Невідомо, скільки планують виділити на Київ і Бородянку – ця інформація відсутня. Згідно з цими даними, залишаються 2 млн грн. Можливо, це питання, яке хоче вирішити міністр фінансів, через якого не була опублікована постанова. Реалізація першої черги безбар’єрних маршрутів у пілотних містах проходить за принципом фінансування, де 40% — кошти держбюджету, 30% — кошти місцевого бюджету та 30% — кошти обласного бюджету.
На сьогодні близько 30% населення України належать до маломобільних груп. Кількість людей з інвалідністю сягає 3,2 мільйона, що становить 8,5% населення. За даними моніторингу 2024 року, понад 44 тисячі об’єктів залишаються бар’єрними, тобто майже 47% усіх перевірених об’єктів.
До речі, у Дніпрі за ці кошти облаштовують безбар’єрний маршрут від Соборної площі через проспект Дмитра Яворницького до залізничного вокзалу. Проводиться модернізація зупинок громадського транспорту, прокладається тактильна плитка, встановлюються знижені тротуари тощо. Яка ситуація на цьому маршруті для осіб з обмеженими руховими можливостями – дивіться у репортажі Суспільного: