Укрпошта під час війни вирішила оновити свій бренд і дизайн – грошей вистачило б на 8 мавіків

В останні дні Укрпошта викликала невдоволення суспільства новою закупівлею, адже при збитках понад 400 млн грн в минулому році компанія вирішила оновити корпоративний дизайн. Цю ініціативу розкритикували ЗМІ, колишні співробітники та політики, але контракт уже укладено з дизайнеркою з Києва. За ці кошти можна було б придбати 7 дронів DJI Mavic 3, які використовують військові на фронті.

Замовлення від Укрпошти було оголошено 16 червня на сайті публічних закупівель ProZorro. Держкомпанія готова була витратити на підготовку до ребрендингу 1 млн 245,7 тис. грн. Лише 23 липня підписали угоду з дизайнеркою Анастасією Жеребецькою на суму 639 тис. 717 грн. Примітно, що відома рекламна агенція ТОВ “Табаско Ворлдвайд” з Києва подавала пропозицію за 599,5 тис. грн, але її більш вигідну пропозицію відхилили.

Нагадаємо, що попередній логотип (значок геолокації), яким користується Укрпошта, був створений у 2017 році агенцією Saatchi & Saatchi в Києві. Чому саме в 2025 році виникла потреба в зміні брендування та витратах на це значних коштів – питання залишається відкритим. Варто відзначити, що 2024 рік Укрпошта закінчила з чистим збитком у 413,2 млн грн, і навіщо новий логотип у цій ситуації – невідомо. Замість нового логотипа вдалося б придбати щось для потреб військових або перерахувати кошти на благодійність, адже один квадрокоптер DJI Mavic 3 коштує від 73 тисяч гривень.


Нинішнє брендування Укрпошти, яке чомусь необхідно змінити

Проблему підняв колишній директор з маркетингу Укрпошти Макс Колесніков. У коментарях користувачі запитують, навіщо потрібне термінове оновлення брендбуку та вказують на марнотратство. Один з коментаторів знайшов вакансію листоноші у селі з зарплатою 9 тисяч гривень – тобто нова бренд-айдентика обійдеться в зарплату 71 листоноші за місяць. Інші читачі скаржаться, що сільські відділення закриваються, а в деяких зменшено робочі години, через що доводиться чекати до 25 хвилин за посилкою з AliExpress, хоча Укрпошта витрачає кошти на, здавалося б, непотрібні речі.

Вакансія листоноші Укрпошта
Робота мрії на свіжому повітрі

“Це, напевно, логічно. Новий брендбук має, насправді, вивести компанію на прибуток”, – іронізує музикант Сашко Положинський з гурту “Тартак”.

Не залишився осторонь і депутат Верховної Ради України Олексій Гончаренко, який не став чекати результатів тендеру для свого коментаря, а скористався моментом:

“Поки листоноші отримують копійки, у відділеннях за власні гроші купують стільці, Смілянському захотілось витратити 1,2 млн на новий логотип. Чому б ні? Принаймні, буде щось, чим похвалитись за зарплату в мільйон”, – підкреслив Гончаренко.

Які завдання стоятимуть перед дизайнером

Офіційно витрати пояснюють потребою в “оновленні візуального стилю компанії”. У тендері зазначено, що реалізація дизайн-дослідження триватиме 21 день з моменту підписання угоди, а також передбачає створення повноцінного бренд-оформлення, включаючи логотип, корпоративний стиль, зовнішню рекламу, уніформу та шаблони для соцмереж. Проєкт умовно поділено на чотири частини:

  • Принципи використання логотипа;
  • Дизайн елементів фірмового стилю;
  • Рекламні шаблони;
  • Правила оформлення зовнішніх елементів інфраструктури.

Під час розробки брендбуку Укрпошта розглядатиме та затверджуватиме розроблені стратегії, концепції та матеріали, пропоновані дизайнером. Зауваження та правки будуть враховані. Контракт укладений до кінця 2025 року, хоча самі роботи мають тривати 6 місяців. Нове оформлення буде використовуватися для вивісок, чашок, футболок, кофт, кепок, фірмових бланків, автомобілів, пакувань, обкладинок для соцмереж тощо. Цікаво, що необхідно буде запропонувати шаблони використання нового дизайну для реклами.

Серед державних організацій, раніше дизайнерка Анастасія Жеребецька працювала з Малою академією наук та Українським інститутом. Вона прикріпила рекомендації від Megogo, “Інтертопу”, “Планети кіно”, для яких виконувала роботи.

Яка зарплата у керівника Укрпошти

Ігор Смілянський сам розповів, що минулого року отримав близько 11,7 млн грн заробітної плати від Укрпошти. З цієї суми керівник сплатив 2 млн 398 тис. 153 грн податку на доходи в Україні (хоча мав би сплатити 2 млн 110 тис. 191 грн). Також він сплатив приблизно 2,1 млн грн податків у США, будучи їх податковим резидентом, за доходи, отримані в Україні в державній компанії, і відзначив, що “з цих грошей США допомагають Україні”. Таким чином, залишилося “на руках” 6 млн 926 тис. 930 грн, частину з яких Смілянський передав на благодійність.

Інформатор вивчив офіційні документи Укрпошти, аби дізнатися, які заробітки (до оподаткування) отримував гендиректор у попередні роки:

  • 2023 рік – 11 млн 608 тис. грн;
  • 2022 рік – 13 млн 371 тис. грн;
  • 2021 рік – 19 млн 238 тис. грн;
  • 2020 рік – 16 млн 730 тис. грн;
  • 2019 рік – 15 млн 265 тис. грн;
  • 2018 рік – 6 млн 864 тис. грн;
  • 2017 рік – 3 млн 958,5 тис. грн;
  • півріччя 2016 року – 1 млн 769,5 тис. грн.