Моя дитина не хвора: Олена Шоптенко не згодна з діагнозом австрійських лікарів

Відома танцівниця та хореограф, зірка шоу «Танці з зірками» Олена Шоптенко поділилася інформацією про свого семирічного сина. З одного боку, його IQ вищий за більшість однолітків, і він має хист до математики. Проте лікарі поставили йому діагноз – змішаний розлад поведінки та емоцій. В інтерв’ю Славі Дьоміну вона розповіла про свої пошуки лікаря в Австрії, сподіваючись краще зрозуміти, що відбувається з її сином.

З моменту повномасштабного вторгнення Олена Шоптенко разом із маленьким сином виїхала за кордон. Вже три з половиною роки вони там. Хоча Олена почала періодично повертатися до України для реалізації своїх проєктів та зйомок у кіно, сина вона не бере з собою і відверто зазначає, що не збирається цього робити.

“Я поїхала через сина. Мене вразило те, коли я вкладала його 25 лютого 2022 року на денний сон, але оскільки стався потужний вибух, дім здригнувся. Він прокинувся і спитав мене: “Це що, бомба?” Це говорила дитина, якій на той момент було три з половиною роки, яка нещодавно почала розмовляти і не знає, що таке війна. Я усвідомила, що не хочу, щоб моя дитина це дізнала”, – каже Шоптенко.

Високий IQ та емоційний розлад


Син Шоптенко Олексій вже більшу половину свого життя живе в іншій країні.

Олена, помітивши, що у сина є талант до математики та хороша пам’ять, вирішила дослідити, як надати йому більше знань. Однак, після відвідування огляду, вона отримала неприємну новину: рівень розвитку у нього дійсно вищий за інших, але австрійські лікарі виявили у сина розлад емоцій та поведінки. Олена не вважає це діагнозом однозначно коректним.

“Це моє особисте спостереження, обумовлене обговоренням відмінностей між менталітетами та системами – українською та австрійською. Вони кардинально різняться, і те, що в нас вважається нормою, там може бути новим, що потребує термінового коригування, щоб вписати дитину у систему. Тому західноєвропейська система така спокійна та безпечна. Вона стабільна, адже все чітко, але все тягнеться під один стандарт. Це мені не підходить”, – додає Шоптенко.

Вона також вказує, що австрійський підхід не є поганим для соціалізації. Для австрійської системи її син є занадто активним та експресивним, тоді як для нашої системи він цілком звичайний.

“Я відводила сина до психологічного інституту Фройда для визначення його здібностей. Він дуже любить математику, а його IQ вище середнього. Він допитливий і має відмінну пам’ять. У навчанні йому все вдається дуже швидко. Але він відволікається на заняттях, бо там йому нудно. Я задумалася, можливо, цей розум можна заповнити ще більшою кількістю знань? Може, йому потрібно додаткові заняття?

Я хотіла вирішити цю ситуацію, адже у нього є проблема з поведінкою. Але тоді сказали, що він має розлад і рекомендовано звернутися до спеціаліста – ерготерапевта (фахівець, який допомагає людям з обмеженнями у повсякденній діяльності через травми, хвороби або вроджені особливості, відновити чи розвинути навички для самостійного життя). Ми звернулися, і спеціаліст запевнив, що все нормально.

Мені було важливо знайти спеціаліста, який би розумів нашу ментальність, з досвідом в австрійському контексті. Я знайшла таку фахівця, і він підтвердив мої здогадки”, – згадує Олена.