В Україні сумлінним платникам комунальних послуг можуть несправедливо нараховувати борги. Це трапляється через технічні помилки, затримки в обліку платежів чи неточності в базах даних. Споживач має право на отримання точного розрахунку та може вимагати перерахунку у разі виявлених помилок. Остаточне питання вирішується в судовому порядку. Про це Інформатору розповіла Анна Даніель, адвокатка, кандидатка юридичних наук, керуюча адвокатським бюро «Анни Даніель».
Закон України «Про житлово-комунальні послуги» регулює відносини, що виникають під час надання та споживання житлово-комунальних послуг. Стаття 7 цього Закону визначає права та обов’язки споживачів. Зокрема, споживач має право:
- отримувати житлово-комунальні послуги належної якості і вчасно згідно з законодавством та умовами укладених договорів;
- не оплачувати вартість комунальних послуг (за винятком постачання теплової енергії) у разі їх невикористання (при відсутності приладів обліку) більше 30 днів з документальним підтвердженням відсутності;
- зменшувати розмір плати за житлово-комунальні послуги в випадках ненадання послуг, неповного обсягу або зниження їхньої якості;
- на зменшення у встановленому законом порядку плати за житлово-комунальні послуги у разі ненадання, надання не в повному обсязі або зниження їх якості.
Надання житлово-комунальних послуг здійснюється лише на основі договору (ст. 12 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»). Основні умови договору включають:
- Перелік послуг;
- Вимоги до якості послуг;
- Права та обов’язки сторін;
- Відповідальність за порушення договору;
- Вартість послуги;
- Порядок оплати;
- Умови внесення змін до договору;
- Термін дії договору та умови його продовження й розірвання.
Стаття 9 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначає порядок оплати за житлово-комунальні послуги. Споживач сплачує за спожиті послуги щомісяця, якщо інше не встановлено договором. Споживач не звільняється від оплати за отримані послуги до підписання договору. За бажанням споживача оплата може здійснюватися авансом згідно з умовами договору.
Особи, які проживають чи зареєстровані в житлі споживача, користуються спільно з ним усіма послугами і несуть солідарну відповідальність за оплату. Структура плати за комунальні послуги визначається згідно з договором. Споживач щомісяця (або з іншою періодичністю) вносить плату за послуги, яка може мати різні складові. Виконавці послуг зобов’язані деталізувати інформацію у рахунках споживачів. Ціни (тарифи) на послуги визначаються статтею 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги». Вони встановлюються за угодою сторін, якщо немає законодавчих обмежень, за яких ціни регулюються державними органами.
Вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за угодою сторін, крім випадків, коли управитель визначається органом місцевого самоврядування. У такому разі ціна послуг визначається на основі конкурсних пропозицій. Статті 4 та 22 Закону України «Про захист прав споживачів» передбачають право споживача на захист від несправедливих вимог. У випадку порушення прав споживач може звертатися зі скаргами до контролюючих органів та в суд. У разі задоволення вимог споживача, суд вирішує питання відшкодування моральної шкоди. Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, пов’язаними з порушенням їх прав. Статті 526 і 610 Цивільного кодексу України вказують на те, що зобов’язання мають виконуватись належним чином, а неправомірне нарахування боргу є порушенням з боку виконавця.
Постановою КМУ № 630 від 21.07.2005 року затверджено Правила надання послуг з централізованого опалення та водопостачання, які містять інформацію про порядок перерахунків при помилках у нарахуваннях. Ці правила регулюють відносини між підприємствами, що надають житлово-комунальні послуги, та споживачами. Згідно з пунктом 31 Правил, виконавці мають право:
- Нараховувати пеню за несвоєчасні платежі;
- Вносити зміни до договору, що впливають на вартість послуг;
- Вимагати дотримання норм в сфері житлово-комунальних послуг;
- Отримувати доступ до приміщень споживача для ліквідації аварій;
- Вносити зміни до нарахувань у зв’язку зі зміною цін на природний газ.
“Підсумовуючи вищевикладене, за наявності підтверджених фактів неправомірного нарахування боргів, наприклад, через технічні збої або помилки в базах даних, відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та Закону «Про захист прав споживачів», споживач має право на отримання точного розрахунку і може вимагати перерахунку. Остаточно питання вирішуються в судовому порядку, і суди часто стають на бік добросовісних платників. Тому важливо зберігати всі квитанції та направляти письмові запити до постачальника з вимогою надати детальний розрахунок боргу. Це перший крок до вирішення проблеми, а в разі потреби – до суду”, – зазначила Даніель.
Чи враховується грошова допомога “Пакунок школяра” при призначенні житлової субсидії?
Житлова субсидія розраховується на основі середньомісячного сукупного доходу домогосподарства. До сукупного доходу входять зарплата, пенсії, стипендії (окрім соціальної), соціальні виплати, допомога по безробіттю, інші страхові виплати, грошові перекази з-за кордону, дивіденди від цінних паперів, доходи від оренди землі, продажу майна.
Проте згідно з пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 7 липня 2025 року № 809 “Деякі питання надання одноразової грошової допомоги учням перших класів “Пакунок школяра”, отримана допомога не враховується при розрахунку сукупного доходу сім’ї для отримання всіх видів соціальної допомоги, включаючи житлову субсидію.