Комітет ВРУ рекомендує законопроєкт “про захист бізнесу” до другого читання – адвокатка розкрила деталі

Профільний комітет Верховної Ради схвалив законопроєкт №12439, який пропонує нові гарантії для підприємств завдяки внесеним змінам у Кримінальний процесуальний кодекс, ініційованим Федерацією роботодавців України. Про це повідомила адвокатка, керуюча партнерка юридичної компанії PROCTOR Дар’я Свистула на своїй сторінці у Facebook.

За словами фахівця, запропоновані зміни передбачають чіткі терміни арештів, апеляційне оскарження «невідкладних» обшуків, а також уточнення процесу внесення інформації до Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо злочинів за ст. 191 Кримінального кодексу України і злочинів у сфері господарської діяльності. Тепер дані про кримінальні правопорушення вносяться в реєстр тільки за наявності достатніх підстав і лише керівником прокуратури або його заступниками. Це заважає відкриттю справ з метою досягнення кількісних показників, з надуманих причин або для тиску на бізнес. Переваги змін до ст. 214 КПК України, що стосуються ст. 191 ККУ та злочинів у сфері бізнесу:

  • Скорочення кількості безпідставних проваджень. Раніше будь-яка заява або анонімний сигнал могли стати причиною автоматичного внесення до ЄРДР. Тепер це можливо лише після підтвердження наявності достатніх підстав, що виключає хаотичне “навантаження” бізнесу кримінальними справами.
  • Особистий контроль керівника прокуратури. Внесення даних до ЄРДР дозволене лише керівником прокуратури, що підвищує відповідальність та авторитет рішення. Це усуває можливість “ручного” контролю з боку рядових прокурорів або слідчих.
  • Боротьба зі статистичними маніпуляціями. Практика “наганяння” показників розкриття через масове відкриття справ за ст. 191 ККУ втрачає сенс. Тепер акцент ставиться на якість розслідувань замість їх кількості.
  • Менше тиску на бізнес. Власники бізнесу та топменеджери часто ставали жертвами “профілактичних” справ, які відкривалися для створення проблем. Тепер бізнес має більший захист від безпідставних пресингів.
  • Раціональне використання слідчих ресурсів. Слідчі органи мусять будуть фільтрувати безглузді дії та зосереджуватись на справах, де справді є склад злочину. Це збільшує ефективність діяльності всіх правоохоронних органів.
  • Запобігання рейдерським схемам. Ст. 191 ККУ часто використовувалася як інструмент для силового захоплення підприємств через “фальшиві” кримінальні провадження. Нова норма скорочує можливості зловживань у корпоративних конфліктах.
  • Зміцнення правової визначеності. Бізнес-середовище отримує чіткий сигнал: відкриття справ більше не стане інструментом тиску. Це формує передбачуваність і поліпшує інвестиційний клімат.
  • Відповідність принципам ЄСПЛ. Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що відкриття кримінальних проваджень без достатніх підстав порушує права людини. Ці зміни наближають Україну до європейських стандартів кримінального процесу.

Закон “Про захист бізнесу” може створити можливості для корупціонерів

27 серпня 2025 року комітет Верховної Ради з питань правоохоронної діяльності рекомендував парламенту ухвалити в другому читанні та цілому законопроєкт №12439, який покликаний покращити гарантії захисту підприємців під час адвокатування кримінального провадження. Експерти Transparency International Ukraine вважають, що під виглядом захисту бізнесу цей законопроєкт створює нові лазівки для корупції. Навіть до першого читання він вже містив численні проблемні пропозиції, такі як двомісячний строк арешту, що унеможливлює повернення злочинних активів. Після доопрацювання законопроєкт поповнився новими шкідливими змінами.

«Перш за все, слід зазначити закритість роботи правоохоронного комітету. Усі запити на залучення представників Transparency International Ukraine до засідань залишилися без відповіді. Комітет продовжує ганебну практику, коли в закритому режимі погодив скандальний законопроєкт № 12414 без залучення громадськості навіть деяких членів комітету», — зазначили експерти.

Короткі висновки:

  • депутати вдосконалили регулювання арештів майна в порівнянні з попередньою редакцією цього законопроєкту,
  • законопроєкт містить пропозиції про зміни до Кримінального кодексу, які розширюють коло обставин, що виключають кримінальну протиправність діяння,
  • існує ризик витоку інформації про тактики розслідування через розгляд скарг на відмову в ознайомленні з матеріалами до завершення розслідування,
  • у більшості справ про корупційні злочини проведення невідкладних обшуків стане неможливим, що негативно вплине на якість розслідувань.

Пропозиції експертів:

  • не вносити зміни до КК України щодо розширення кола обставин, які виключають кримінальну протиправність діяння;
  • обмежити коло осіб, які можуть вимагати ознайомлення з матеріалами досудового розслідування до його завершення, і визначити, що постанова про відмову в задоволенні такого клопотання оскаржується до прокурора вищого рівня;
  • доповнити корупційними злочинами перелік злочинів, які дозволяють проведення невідкладного обшуку;
  • врахувати інші пропозиції щодо удосконалення законопроєкту, які були висловлені TI Ukraine та експертами ще до першого читання.