У Дарницькому трамвайному депо Києва триває капітальний ремонт ще одного вагона Татра Т3 — це вже четвертий за початок 2025 року, який планують повернути в експлуатацію. Очікування нових низькопідлогових трисекційних трамваїв затягнулося, тому доводиться ремонтувати стару техніку, що вже вичерпала свої ресурси. Хоча модернізація старих вагонів відбувається одночасно в трьох депо, до кінця 2025 року буде відновлено лише десять вагонів – процес іде повільно.
На даний час технічна служба “Київпастрансу” в Дарницькому депо завершила діагностику, очищення та металообробку свого четвертого “об’єкта відновлення”, і зараз веде малярні роботи. Вагон був повністю розібраний – залишився лише металевий каркас, після чого почали відновлювати пошкоджені частини. Деякі елементи необхідно виготовляти заново, що також затримує майбутні роботи.
Трамваї, що поступають на капітальне відновлення, вже можна вважати “пенсіонерами”. Щоб дійти до цього моменту, вагону потрібно проїхати понад 350 тисяч кілометрів – це вже критичний пробіг. Проте навіть після десятиліть на маршрутах, ці трамваї повертають до роботи, адже виникають проблеми з рухомим складом у місті.
За інформацією Київпастрансу, в процесі оновлення змінюють фактично все: нові сидіння, двері, поручні зі сталі, тоновані вікна, утеплення салону зверху й знизу. Обіцяють встановити енергоефективне освітлення, сучасне електрообладнання, систему відеонагляду, опалення, інформування пасажирів та кондиціонер. Запроваджено й інклюзивність: зручний вхід-вихід, жовті наліпки на порогах, облаштовані пандуси.
Весь процес займає приблизно 3–4 місяці, після чого вагон має повернутися на маршрут. Трамвай, що нині модернізують у Дарницькому депо, буде повністю готовий до кінця осені. Подібні ремонти також відбуваються в Подільському депо та депо імені Шевченка; загалом до кінця року Київпастранс планує оновити десять трамваїв.
Однак, кияни не дуже задоволені таким підходом: в транспортних пабліках столиці замислюються над доцільністю відновлення техніки, що вичерпала свій ресурс. Критиками ставляться й вартість робіт, порівнюючи її з ціною нових транспортних засобів, нарікають на неефективність кондиціонерів, які часто не працюють у спеку, незважаючи на те, що їх установлено. Також вони згадують, що інші трамваї залишаються без ремонту, і підносять ймовірність фінансових зловживань у бюджеті на таких відновленнях.
Окрема проблема – очікування нових вагонів, які досі не стали реальністю. Ще в листопаді 2024 року “Київпастранс” замовив п’ять нових трамваїв К1Т306 у компанії “Татра-Юг” на суму майже пів мільярда гривень. За умовами контракту, їх мають поставити до кінця 2025 року, проте з того часу не з’явилося жодної конкретної інформації, і поки пасажири чекають новий рухомий склад, змушені користуватися модернізованими “ветеранами”. Зазначимо, що в Київпастрансі акцентують на тому, що капремонти дозволять експлуатувати ці вагони ще 10 років.
Які вимоги Київпастранс прописав у тендері та як реальний трамвай-дача потрапив до гри S.T.A.L.K.E.R. 2
Нагадаємо, ще в жовтні Інформатор повідомляв, що КП “Київпастранс” оголосило тендер на закупівлю п’яти трамваїв з повноцінною низькою підлогою та Wi-Fi в середині вагона. Мова йде про вагони на 2 чи 3 секції, обладнані висувними пандусами та місцями для пасажирів на колісних кріслах. Очікувана вартість нового рухомого складу становить 493 млн грн, а транспорт має працювати принаймні наступні 15 років.
Також ми писали, що в грі S.T.A.L.K.E.R. 2 з’явився реальний трамвай на воді з-під Києва. У самому ігровому всесвіті транспорт “припаркований” прямо на болоті: локація виглядає досить моторошно завдяки загрозливому саундтреку, палаючій діжці з сміттям та закинутому зовнішньому вигляду. Проте такий трамвай дійсно існує в реальному житті – його колись перетворили на плавучу “дачу”, а нині його залишили на одній зі станцій з човнами біля Києва.