Прогноз експертів: Як зміняться ціни на пальне в Україні до кінця 2025 та на початку 2026 років?

На українському паливному ринку з’являється нова інтрига. Нещодавно голова консалтингової компанії «А-95» Сергій Куюн повідомив, що вже в жовтні ціни на бензин на українських АЗС можуть вирости до 65−70 гривень за літр (тобто плюс близько 5−10 гривень до поточної вартості). Це нібито пов’язано з потенційними обмеженнями імпорту дизельного пального з Індії, оскільки в ньому може бути «слід» російської нафти. Проте згодом Куюн зазначив, що «апокаліпсис скасовується, принаймні на наразі». Але голова дослідницьких проєктів НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев не відкидає можливість, що заправники шукають нові способи для підвищення цін.

Обмеження постачання або акцизи: головні ризики для цін на паливо

Причиною для обговорення можливого різкого підвищення цін на бензин і дизель на українських АЗС стали нібито санкції, що плануються проти румунського порту Констанца, через який до України надходить близько 25% усіх нафтопродуктів.

Згідно зі словами Сергія Куюна, понад 75% пального, що проходить через Констанцу, має турецьке (34%) та індійське (43%) походження, тобто під час їхнього виробництва, ймовірно, використовувалася російська нафта. Через цю ситуацію порт Констанца може опинитися під українськими санкціями в найближчі терміни, — вважають експерти паливного ринку. Офіційних підтверджень цієї інформації наразі немає. Проте на паливному ринку продовжують активно обговорювати можливі обмеження.

Мова йде про посилення перевірок пального, які вже тривають з 2023 року (посилено перевіряють паливо з Грузії, Молдови та Туреччини). З 1 жовтня цього року перевірки можуть поширитися і на індійське паливо, зокрема на продукцію Джамангарського НПЗ компанії Reliance Industries та індійського порту Сікка, що постачає нафтопродукти цього виробника, — повідомляють аналітики профільного ресурсу enkorr. Суворіші правила перевірок можуть також стосуватися пального, що постачається через румунську Констанцу. Хоча, за словами Куюна, наразі не йдеться про повну заборону імпорту з цього джерела.

На думку Сергія Куюна, «активні консультації вже розпочалися, залучено представників уряду, державних органів та ключових учасників ринку пального. Завдання — усунути токсичні ресурси з ринку, не шкодячи його забезпеченню». Але на горизонті — вступ в силу чергового санкційного пакету ЄС (він почне діяти з 21 січня 2026 року). Цей пакет передбачає заборону постачання до ЄС турецьких та індійських нафтопродуктів.

Раніше США закликали Європу заборонити імпорт нафтопродуктів із Туреччини та Індії через використання російської сировини під час їх переробки, та перейти на американську нафту й зріджений природний газ. Потенційно на паливні ціни можуть вплинути не лише ці обставини. З 1 січня в Україні знову зростуть акцизи на автомобільне паливо. Ставка акцизного збору на бензин становитиме 300 євро (зараз — 271,7 євро) за тисячу літрів, а на дизель — 253,8 євро (зараз — 215,7 євро). На думку Рябцева, підвищення акцизів стане «основним ризиком» для цін на паливо, підвищивши їх щонайменше на гривню за літр.

Що буде з цінами на АЗС у жовтні

Сергій Куюн вважає, що наразі немає підстав для прогнозування різкого зростання цін на бензин і дизель на українських АЗС з 1 жовтня.

«Світовий ринок стабільний вже тривалий час, і я не чув негативних прогнозів», — зазначив експерт на своїй сторінці у соціальних мережах.

Як зазначив «Мінфіну» засновник групи компаній «Прайм» Дмитро Леушкін, в наступному місяці не очікується значних змін у роздрібних цінах. Проте, учасники паливного ринку стверджують, що вже з початку жовтня факт наявності індійського сертифікату на паливну партію привертатиме особливу увагу українських митників (навіть якщо на той момент не буде офіційних санкцій щодо каналів постачання цього ресурсу). Водночас Куюн не виключає, що зміна джерел постачання після «заборони» індійського пального може негативно вплинути на оптові ціни.

«Очікування коливаються в межах 5−15 доларів на тонні, адже як виробники, так і морські перевізники можуть намагатися підвищити ціни. З точки зору трейдерів, це суттєва сума, адже весь прибуток складає 2−3 долари на тонні. Але для споживчого ринку ці 5−15 доларів — це 20−60 копійок на літрі. Я впевнений, що навіть якщо все піде на рекорд, на колонках ціни не піднімуться», — зазначив Сергій Куюн.

Леушкін також вважає, що на оптовому ринку можливі коливання цін в межах 1−2 гривні на літрі пального, але, найімовірніше, націнок у роздробі не буде. Проте, за словами Рябцева, «мережі вже шукають аргументи для наступного підвищення цін».

Дорогий січень

Націнки на пальне на вітчизняних АЗС вже зараз досить високі. Це легко помітити, порівнявши оптові та роздрібні ціни. Згідно з даними «А-95», оптова вартість літра бензину складає 48,82 гривні, а роздрібна — 58,74, що свідчить про різницю в майже 10 гривень. Ситуація зі дизелем аналогічна: в опті він коштує 47,4 гривні, у роздробі — 55,88 гривні.

Заправники пояснюють такі високі націнки великими витратами на утримання АЗС. За словами Леушкіна, на місяць потрібно не менше 200−300 тисяч гривень на зарплату, 100 тисяч — на податки, 50 тисяч — на електроенергію, 150 тисяч — на оренду.

Все це відображається на цінниках на паливо, причому конкретні суми залежать також і від обсягу продажу пального, який останнім часом падає (зокрема через різке збільшення парку електрокарів). Чим менше бензину та дизеля продається, тим вищою стає торгова націнка на кожен літр.

Проте Рябцев запевняє, що АЗС заробляють «надприбутки». «До війни націнки на пальне в нас були, м’яко кажучи, завищені. За останні роки вони збільшились ще на 15%. Особливо багато мережі заробляють на так званому преміальному пальному, хоча переконливих даних, підтверджених лабораторними перевірками, про те, що воно хоч чимось відрізняється від звичайного, наразі немає», — пояснює Рябцев.

За його словами, нинішні цінники на пальне в Україні розраховані «з розрахунком на нафту по $80 за барель, тоді як нинішні котирування не перевищують $66−67. «Наші продавці підвищили ціни на фоні ізраїльсько-іранського конфлікту, що призвело до зростання нафтових котирувань. Але знизити їх після їх відкату чомусь «забули»», — резюмував Рябцев.

Високі націнки дозволяють АЗС регулювати ціни для покупців, враховуючи ринкову ситуацію. На фоні спаду попиту роздріб дійсно може «не відчути» збільшення оптових цін без значних втрат.

Рябцев зазначає, що стримувати зростання цінників допомагає досить велика конкуренція між заправками. Водночас на ринку посилилися спроби переділу. «Великі мережі намагаються «вичавити» дрібних гравців. Спостерігаються спроби лобіювання підвищення вартості ліцензій. Якщо «зачистка» відбудеться, ринок опиниться за крок до монополізації, що означатиме, що продавці можуть встановлювати практично будь-які ціни, хоч 80 гривень за літр бензину», — вважає Рябцев.

Він додав, що найбільш ризикований для цінників на АЗС період — січень 2026 року. Окрім підвищення акцизів на пальне, набудуть чинності також європейські санкції щодо пального зі «слідом» російської нафти. «Не виключено, що на «акцизну націнку» мережі почнуть «навішувати» інші складові, намагаючись виправдати зростання цін», — припустив експерт.

Таким чином, на початку наступного року паливо може подорожчати на 2−3 гривні за літр і навіть більше. Подорожчання, зокрема, торкнеться «зимового» дизеля. До сьогодні на українському ринку було багато «морозостійкого» індійського пального, ввозити яке стає дедалі складніше. При цьому ресурси турецьких та середземноморських НПЗ витримують мороз гірше. Тому, якщо зима буде морозною, якісний зимовий дизель може піднятися в ціні внаслідок ажіотажу.