Літак на тлі кривавої драми: ресторан під Києвом, де сталося вбивство олігарха Євгена Щербаня.

На 57-му кілометрі траси Київ – Чоп, у селі Юрів, стоїть яскраво-жовтий ЯК-40, що є візитною карткою ресторанного комплексу Yellow Plane. Щодня тисячі автомобілів проїжджають повз, і небагато хто знає, що цей літак став свідком резонансного злочину 1990-х років. Саме 3 листопада 1996 року, виходячи з нього в Донецькому аеропорту, були вбиті бізнесмен та народний депутат Євген Щербань разом із дружиною, авіамеханіком, бортовим інженером і митником.

Селфі у кабіні пілота та розваги на авіасимуляторах

Не помітити ресторанно-готельний комплекс у селі Юрів Київської області майже неможливо завдяки справжньому пасажирському літаку ЯК-40, пофарбованому в яскраво-жовтий колір. Його чудово видно з траси, крім того, в Yellow Plane він виконує додаткові розважальні функції: біля літака облаштовано сходи, по яких відвідувачі можуть підійти всередину, зробити фото у кабіні пілота або відчути себе на борту справжнього рейсу. Внутрішнє оздоблення частково збережене, а також є авіасимулятори для бажаючих «підняти» літак у небо.

Відвідувачі заміського комплексу можуть пофотографуватися в кабіні пілота та пограти на авіасимуляторах

Ресторан пропонує широкий асортимент страв української та європейської кухні, включаючи борщ зі свининою, пельмені, млинці, салати та десерти, середній чек складає близько 200 грн за основну страву. Поруч з рестораном знаходяться гостьові будиночки, названі на честь авіаційного алфавіту НАТО: ALFA, BRAVO, CHARLIE, де можна переночувати або провести вихідні за містом. На території є дитячий майданчик і фотозони, а будівля ресторану в стилі авіадиспетчерської вежі.

Від “Аерофлоту” до кафе: шлях борта UR-87961

Літак ЯК-40К з бортовим номером UR-87961, який зійшов з конвеєра у 1978 році, на початку своєї експлуатації належав радянському “Аерофлоту”. Згодом він змінював базування: літав у складі білоруського управління, пізніше використовувався підприємством МАП Запоріжжя, а після розпаду СРСР потрапив до українських авіакомпаній Motor Sich, Donbass Airlines та Aerostar. У 1998 році літак бачили в Празі, у 1999-му – в Будапешті, а у 2007-му – в московському Домодєдово. Після 2010 року його зняли з експлуатації та зберегли в Жулянах.

У 2015-му розпочалися повідомлення про продаж колишнього літака бізнесмена Євгена Щербаня. Зазначалося, що у VIP-версії салону він використовувався як “бізнес-джет”. Літак з бортовим номером UR-87961 пропонували за 15 тисяч доларів, пропонуючи його для бізнесу, дитячої гри або виставки.

рест 2
На цьому літаку в 1996 році здійснив свій останній політ бізнесмен та політик Євген Щербань

Однак нові власники вирішили дати борту нове життя. У 2016 році літак перевезли до Юрова, де його відреставрували, пофарбували в жовтий цвет, і він став центральним елементом ресторанного комплексу. Нині від його трагічної історії залишився тільки бортовий номер UR-87961 на фюзеляжі.

Літак двічі врятував олігарха від смерті

Саме під цим номером ЯК-40 3 листопада 1996 року приземлився в Донецькому аеропорту, коли Євген Щербань разом із дружиною Надією повернулися з Москви, святкуючи ювілей Кобзона. Біля трапу на них чекав броньований Chevrolet Caprice, виготовлений на їхнє замовлення, але добратися до автівки вони не змогли. Кілери з’явилися, коли Щербані сходили з трапу власного літака.

рест 1
На кадрах з міліцейської кінохроніки видно, що бізнесмен не встиг відійти від літака – його застрелили біля трапу

Варто зазначити, що Щербань був одним із перших українських мільйонерів і політиків доби “диких 90-х”. Його бізнес-історія почалася в кооперативі “Прогрес”, який демонстрував значні прибутки, згодом він організував корпорацію “АТОН”. Бізнеси, в яких був задіяний Щербань, розвивалися зразковим чином за лічені місяці, що підтверджує його статус у суспільстві – броньована автівка та власний літак були флагманами його успіху.

Свою останню подорож Щербань здійснив на ЯК-40, біля якого його, дружину, авіамеханіка, бортового інженера та інспектора аеропорту розстріляли кілери. Росіянин Вадим Болотський стріляв у бізнесмена та його дружину, а його спільник Геннадій Зангеліді хаотично відкрив вогонь по екіпажу та працівниках аеропорту. Цей напад стався в режимній зоні аеропорту, і все було ретельно сплановано.

Як пізніше стало відомо, Болотський зізнався, що злочин було здійснено лише з третьої спроби: дві попередні були зірвані через затримку літака та зміну розкладу. Нападники, використовуючи велосипеди та маскування під технічний персонал аеропорту, підготувалися до нападу, озброївшись пістолетами-кулеметами та гранатами.

3 листопада 1996 року, отримавши сигнал, Болотський і його спільник Зангеліді під’їхали на велосипедах до аеропорту Донецька, залишили транспорт на парковці та забрали зброю з автомобіля. Потім, переодягнуті у форму технічного персоналу, підійшли до літака ЯК-40 UR-87961. Біля борта стояла броньована автівка Щербаня, у яку вантажили речі.

Коли подружжя Щербанів спускалося трапом, Болотський, імітуючи рух до літака, дістав пістолет і зробив кілька пострілів у Євгена та Надію. Його партнер Зангеліді, тим часом, відкрив вогонь по екіпажу та працівниках аеропорту, вбивши ще трьох осіб. Після нападу зловмисники втекли на підготовленому автомобілі, яке під’їхало до літака. Слідству вдалося встановити акторів злочину, проте замовники та мотиви залишилися невідомими.

Броньовану автівку Щербаня помітили в Києві

Після вбивства політика, автомобіль зник із публічного простору, але його іноді бачили в Донецьку та Києві, неподалік урядових установ. Існують припущення, що машина могла перейти до одного з синів Щербаня. В 2019 році Caprice намагалися продати за 15 тисяч доларів, і навіть демонстрували на фестивалі Old Car Land у Жулянах. Чи була автівка продана — не відомо, але фото з грудня 2024-го спонукали знову звернути увагу на її присутність у Києві, з тими ж номерами.