Одна з клієнток Приватбанку під ніком 123natali123, яка користується його послугами “майже все життя”, поділилася ще однією причиною, чому банк може знизити кредитний ліміт.
«Вчора в мене був кредитний залишок понад 6 тисяч, на які я розраховувала, а сьогодні мій баланс становить лише 393 грн. Без попередження мені зменшили мій кредитний ліміт», — зазначила 123natali123.
На “гарячій” лінії Приватбанку, куди вона звернулася для з’ясування причин такого рішення, їй пояснили, що “цього місяця їй виповнюється 70 років”, а згідно з нормативами, банк має “право зменшити ліміти на суму заборгованості до 0, тобто закрити кредитну карту”. Споживачка вважає цю позицію банку морально невиправданою, мовляв, час задуматися про душу, а не лише про фінанси.
Користувачка впевнена, що в неї не було прострочень, і вона завжди встигала погасити кредит у пільговий період. Найбільше її обурює, що рішення про зменшення ліміту було ухвалене без будь-якого попередження.
Думка юристів
Приватбанк не дав коментар на запит щодо цього інциденту. Однак юристи пояснили, що банки мають право змінювати умови кредитування, проте це не є абсолютним правом. Будь-які зміни повинні бути передбачені договором, а клієнт має бути сповіщений про коригування істотних умов, включаючи кредитний ліміт.
«Одностороннє зменшення ліміту без попередження може бути розцінене як порушення статті 11 Закону України “Про захист прав споживачів” та вимог НБУ щодо інформування клієнтів про зміни істотних умов договору», — коментує податковий адвокат ЮК «Приходько та партнери» Євген Ясинський.
Особливо тривожним у цій ситуації є те, що рішення про зменшення ліміту, по суті, ґрунтується на віці клієнтки. За словами юриста, українське законодавство забороняє змінювати умови кредитування тільки через певну кількість років. Такий підхід може свідчити про вікову дискримінацію, що заборонена Конституцією України та Законом “Про засади запобігання та протидії дискримінації”.
«Якщо клієнт не має прострочених зобов’язань та правильно обслуговує кредит, зменшення ліміту лише через досягнення певного віку може вважатися необґрунтованою зміною умов кредитування, дискримінацією за віком і порушенням прав споживачів фінансових послуг», — наголошує адвокат ЮК «Приходько та партнери».
Таким чином, радить юрист, клієнтці доцільно спочатку звернутися до банку з письмовим запитом про пояснення і нормативні підстави такого рішення, а також вимагати відновлення попереднього ліміту. У разі відсутності реакції, варто подати скаргу до Національного банку України та звернутися до Уповноваженого з прав людини з метою вирішення питання дискримінації за віком. Якщо ж ці кроки не принесуть результату, можна вдатися до судового шляху, вимагати визнання дій банку неправомірними, повернення кредитного ліміту, а за потреби — й компенсації моральної шкоди.
