Міст поїхав без Кличка: чому мер Києва проігнорував відкриття найбільшого об’єкта у місті за 20 років

Віталій Кличко несподівано проігнорував магістральну подію, що могла б додати балів до його передвиборчої скриньки. 1 грудня він не поїхав відкривати рух Подільсько-Воскресенським мостовим переходом, відтак, перші затори на ньому формувалися без урочистої участі міського голови. Втім, зовсім без Кличка не обійшлося: він відрядив на міст своїх VIP-агітаторів, а у Facebook пройшов “хіт-парад” ботоферм, ймовірно, пов’язаних з його політсилою. Чому мер Києва проігнорував, на перший погляд, найвигіднішу з точки зору піару подію, та як обертає її на свою користь, довідався Інформатор.

Кличко абстрагувався від мосту

Відкриття Подільсько-Воскресенського мостового переходу 1 грудня стало чи не найбільшою за масштабністю подією з точки зору розвитку міської інфраструктури за останнє десятиріччя. Такі грандіозні об’єкти не здавалися вже дуже давно (чи, у випадку з даним мостом, “напів-здавалися” – адже об’єкт готовий не на 100%). Останнім був, напевно, Дарницький міст – його також здавали частинами (навіть зараз готові ще не всі з’їзди), а перерізати стрічку в далекому 2010 році приїздив тодішній прем’єр-міністр Микола Азаров.

А от нинішнє відкриття пройшло буденно, без червоних стрічок та улюблених червоних “фішок”, які так полюбляє відсувати Віталій Кличко. Та й без самого Кличка – хоча його VIP-агітатори міст все ж відвідали. Коротеньке інтерв’ю муніципальному телеканалу “Київ” дав очільник Дептрансу КМДА Руслан Кандибор, похваливши себе за чудову роботу. Також на мосту “засвітилася” Ганна Мінюкова, фахівчиня з інфраструктурних питань та зірка телеефірів на підтримку Кличка, колишня ню-модель з Дніпра.

“Запуск руху Подільським мостом дозволить забезпечити альтернативне сполучення між правим та лівим берегами під час ремонту мостів Метро та Патона, які рано чи пізно відбудуться. А також частково розвантажити інші мости вже сьогодні”, – зазначила у Facebook Мінюкова, що прославилася саме завдяки мостам: ще 2019 року вона уклала парі з мером Дніпра, Борисом Філатовим, пообіцявши провести оголену фотосесію на одному з дніпровських мостів, якщо мер встигне з ремонтом до певної дати.

Записувати “відосіки” та фотографуватися на мосту прийшли міські посадовці та VIP-агітатори Кличка

Втім, сам Кличко, звісно, не залишив об’єкт зовсім без уваги. Міський голова виклав красиве і заздалегідь змонтоване відео про мостовий перехід та написав, якою чудовою новиною є його відкриття для мешканців Троєщини. Втім, самий текст вклався у п’ять коротеньких абзаців на сім речень: не надто багатослівний, і навіть сором’язливий текст, як для Кличка. Але найцікавіше почалося потім.

В УДАРі задіяли ботоферми, аби рятувати імідж

Під дописом міського голови за добу з’явилося понад п’ять сотень коментарів. Це значно більше, ніж зазвичай збирають пости міського голови (допис про Голодомор – 77 коментарів, про передачу допомоги батальйону “Свобода” – 69 дописів). Крім того, нові коментарі продовжують з’являтися там і просто зараз. Більшість з них мають яскраво виражений підлабузницький характер.

“От і іще одна Перемога Віталія Кличка і його команди. Честь і подяка Вам, Ви найкращі!” – пише під постом мера Наташа Красицька. “Велике дякуємо меру столиці! Дуже вчасно, бо мости київські “втомились” від вибухів та повільної руйнації”, – ставить “палець вгору” мерові Катерина Логвиновська. “Собаки тяфкають – а Кличко і кияни йдуть далі”, – пише Денис Гребенюк, у профілі якого вказано “Харків”.

Порожні профілі та бравурні коментарі - найперша ознака застосування мережі ботів
Порожні профілі та бравурні коментарі – найперша ознака застосування мережі ботів

Більшість з цих профілів або зовсім порожні (в “Логвиновської” лише один пост – із квіткою, яку вона встановила у якості аватара профіля), або наповнюються репостами та картинками на загальні або “побутово-філософські” теми. А це – найперші ознаки ботів, що використовуються для створення позитивної картинки з підтримки тієї чи іншої події досвідченими партійними штабами.

У випадку з постом про відкриття Подільсько-Воскресенського мосту їхня допомога була, як ніколи, потрібною Кличкові. Адже справжні кияни також прийшли до його допису, аби висловитись з приводу мосту – і їхні коментарі зовсім не компліментарні для міської влади. Так, Кличкові ставлять “на вид” і затори, що скують Поділ після відкриття мосту, і грандіозні кошти (дехто поривався навіть вирахувати, скільки коштував міст у FPV-дронах – але покинув через несхильність аналізувати астрономічні цифри).

Не всі, звісно, шпетять здачу довгобуду: так, юрист та історик-ентузіаст Ігор Полуектов зазначив, що міст не під силу було завершити ані “крадієві Омельченку”, ані “Льоні-Космосу” (так кияни іронічно прозвали Леоніда Черновецького). А відомий журналіст Олексій Братущак іронічно кпинить з Кличка: “так круто недобудами ще ніхто не хизувався”. Але факт задіяння ботоферм явно є, і, найімовірніше, це зробили у штабі партії УДАР Віталія Кличка.

Хотів запобігти хвилям критики…

Але чому ж у Кличка вирішили абстрагуватися від такого чудового інформаційного приводу, а тоді – ще й “поремонтувати” репутацію шляхом задіяння ботоферм? На питання є декілька відповідей. По-перше, “відсування” Кличком червоних фішок вже стало народним мемом про київського міського голову. Та й сам Подільсько-Воскресенський шляхопровід він вже “напів-відкривав” – якраз рік тому, в грудні 2023-го, запускаючи рух мостом для автобусів №111, що тоді називали “екскурсійними”, бо ті курсували зі ст.м. “Лівобережна” напівпорожніми (бо навіщо їхати на Поділ автобусом, якщо поряд є метро?)

По-друге, причиною є якраз хвилі критики, які передбачили в Кличка. А публікації, в яких “розносять” міст, з’явилися не лише під самим дописом міського голови. Так, транспортний фахівець Олександр Гречко (“Пасажири Києва”) нагадав те, про що вже писав Інформатор: мостом заборонено рух пішоходів, велоінфраструктури – немає зовсім, а рух самим мостом здійснюватиметься лише двома смугами в одну сторону (це надто мало для Троєщини та Воскресенки). Погане враження міст справив і на міську спільноту велосипедистів U-Cycle, і на народних депутатів.

“На жаль, цей об’єкт стане монументом корупції, тупості та безглуздого державного управління Україною. Те, що добудовувати об’єкт було потрібно – скоріше “так”, ніж ні. Але свою “стратегічність” він втратив вже давно у зв’язку з хаотичним продажем за корупційними схемами всіх земельних ресурсів, на яких мали б бути побудовані логістичні розв’язки та дотичні магістралі”, – зазначив у дописі на Facebook нардеп, ексміністр з питань ЖКГ Олексій Кучеренко.

…та піти від звинувачень у корупції на будівництві

Але третьою, і магістральною, причиною самоусунення Кличка від відкриття мосту став корупційний флер, який оповиває Подільсько-Воскресенський шляхопровід вже впродовж 20 років. У столиці не було жодної влади, за якої підрядників не звинувачували б у великій корупції на велетенському мосту – от і за часів Порошенка-Кличка називають декілька прізвищ, найгучніше з них – Дениса Комарницького.

“Важко навіть назвати остаточну точну цифру, яку адміністрація Кличка розікрала на цьому обʼєкті. Це десятки мільярдів бюджетних гривень. І це без перебільшення памʼятник корупції, який добудовувала така собі компанія ТОВ “ЕКО-БУД-ТРЕЙД”, яку створили одразу після перемоги Кличка на виборах мера Києва”, – нагадує громадський діяч та ветеран Олег Симороз.

Про ТОВку, статутний капітал якої складав лише 1 тис грн., а штат – не перевищував 10 людей (не кажучи вже про те, що досвіду з мостобудування в неї не було від слова “зовсім”), – він пише, як про “фасадну” частину будівельної імперії Дениса Комарницького. Це колишній голова фракції у Київраді Леоніда Черновецького (“Блок Черновецького”), а після того, як ексмера вичавили з Києва – став співпрацювати з Кличком.

Зазначимо, що міська прокуратура Києва продовжує щедро розсипати підозри усім, хто дотичний до будівництва шляхопроводу. Буквально днями, 28 листопада, черговий такий документ вручили заступнику директора КП “Дирекція з будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва” – йдеться про службову недбалість, “що спричинила тяжкі наслідки під час будівництва Подільського мосту”.

Відтак, якби Віталій Кличко взяв участь у відкритті, відсунув червону “фішку” чи бодай з’явився для фотографування на фоні арок та ферм мосту – його було б дуже легко прив’язати медійно до історій про корупцію, недоцільність добудови чи халатність підрядників. Відтак, в міського голови вирішили, що на міст поїдуть друго- та третьорядні персони й “VIP-агітатори”: для них зловживання на будівництві не будуть мати нищівного характеру.

Рівно рік тому Кличко “совав фішки” Подільським мостом, відкриваючи рух для одного лише автобусного маршруту

Нагадаємо, у неділю, 1 грудня 2024-го, Інформатор писав про те, що в Києві запустили автомобільний рух для усіх киян Подільсько-Воскресенським мостовим переходом. Також по ньому додали ще два автобусні маршрути, буде й нова трамвайна зупинка біля заїздів на нього. Інформатор аналізує плюси й мінуси транспортної складової нового мосту: як завжди, є хороші новини і не дуже. А ще, на відкриття мосту вперше за політичну кар’єру не завітав Віталій Кличко, що є досить показовою позицією міської влади.

А рівно рік тому, в грудні 2023-го, ми розповідали, як міська влада широко анонсувала запуск автобусного маршруту №111, що курсував тоді від ст.м. “Лівобережна” до ст.м. “Площа Українських Героїв”. Тоді на урочисте відкриття мер Києва Віталій Кличко приїхав особисто. Він же протестував автобус, і навіть особисто відсунув червону “фішку”, що символічно перекривала в’їзд на Подільсько-Воскресенський шляхопровід.

Джерело