Внаслідок атак дронів на російську нафтову інфраструктуру та ймовірності нових санкцій проти РФ, нафтові котирування зросли до найвищих значень з 1 серпня. Проте експерти вважають, що ця турбулентність на нафтовому ринку не матиме значного впливу на український ринок. Значніше вплине посилення українських санкцій на паливо з російської нафти, які можуть вже з 1 жовтня ускладнити логістику постачання бензину та дизпалива в Україну. На фоні цього ринок LPG залишатиметься відносно стабільним та профіцитним.
Наприкінці минулого тижня світові ціни на нафту підросли після того, як українські дрони зупинили відвантаження сировини в російських портах Новоросійськ та Туапсе. Водночас, президент США Дональд Трамп продовжує закликати союзників США відмовитися від купівлі російської нафти. Також НАТО попередило росіян, що у разі подальших порушень повітряного простору блоку, вони отримають рішучу відповідь. Це підвищує напругу на глобальних нафтових ринках, оскільки інвестори очікують нових санкцій проти російської нафтової промисловості.
Згідно з повідомленням Reuters, картель ОПЕК+ на наступному засіданні 5 жовтня може ухвалити рішення про чергове збільшення видобутку на 137 тисяч барелів на добу. В умовах зростання цін члени картелю прагнуть збільшити свою частку на світовому ринку. Загалом ОПЕК+ вже збільшив квоти на 2,5 млн барелів на добу, що становить 2,4% від світового попиту з моменту, як Дональд Трамп закликав знизити ціни на нафту. Наступне підвищення квот може стримати далі зростання нафтових котирувань або ж повернути їх до попередніх значень, нівелювавши раніше зростання.
За даними консалтингової компанії “Нафторинок”, гуртова ціна на дизпаливо в Україні зросла минулого тижня. Станом на вечір п’ятниці 26 вересня, у порівнянні з 19 вересня, середня гуртова ціна дизелю підвищилася на 45 копійок до 47,66 грн/л. Також гуртові ціни на бензин А-95 зростають помірно вже другий тиждень поспіль. Станом на вечір 26 вересня середня гуртова ціна А-95 зросла на 20 копійок до 48,98 грн/л. На автозаправних станціях ціни залишаються незмінними з невеликим просіданням протягом кількох місяців.
За словами засновника групи “Прайм” Дмитра Льоушкіна, різкий стрибок нафтових котирувань цього тижня не позначиться на стелах АЗС, оскільки для цього ціна нафти повинна затриматися на високих значеннях принаймні два тижні. Отже, на цьому тижні ціни на бензин та дизель на АЗС залишаться без змін.
Експерт вважає нещодавнє зростання нафтових котирувань спекулятивним, і вважає, що нафтові ціни не залишаться на високих рівнях надовго. На його думку, у жовтні на український ринок пального вплинуть санкції щодо індійського дизпалива та румунського порту Констанца, які почнуть діяти з 1 жовтня. За словами бізнесмена, українські трейдери вирішили не ризикувати і почали шукати нові канали постачання вже після перших новин про санкції.
Тепер паливо до півдня України доставлятимуть з Середземномор’я через Босфор і Дарданели в сезон штормів на Чорному морі. Тож постачання можуть бути нерегулярними з затримками, ажіотажем та високими націнками постачальників. Це, можливо, не вплине на роздрібний ринок, але гуртовий сегмент, в якому працюють аграрії та промислові підприємства, може зазнати коливань.
“У жовтні ціни на АЗС не зазнають суттєвих змін. Можлива ситуація, коли гуртові ціни зростуть, а продажі знизяться. У результаті маржинальність на АЗС зменшиться,” – зазначив Дмитро Льоушкін.
За словами засновника системи торгівлі скрапленим газом Sintonec LPG Михайла Шубана, на цьому тижні очікується зростання цін на пропан-бутан у гурті на 1000 грн/т через плановий ремонт литовського Мажекяйського НПЗ, який є важливим хабом для постачання скрапленого газу до України. Однак роздрібний ринок не відреагує на ці коливання, тому наступного тижня ціни на газ на АЗС залишаться незмінними.
Трейдер зазначає, що жовтень обіцяє бути стабільним, з незначними коливаннями, що зумовлені логістикою та різними густинами сумішей. Це зумовлено тим, що ринок повністю насичений, і періодично входить у профіцит через нові обсяги імпортованих суден на півдні країни. Ціни на газ на АЗС протягом жовтня також залишаться стабільними.
Шубан наголошує, що блокування порту Констанца не вплине на газовий ринок, оскільки цей порт не має суттєвого значення у постачанні LPG на український ринок.