Ринок пального готується до зими – яких цін очікувати на АЗС

В Україні після закінчення сезону жнив та підвищеного попиту з боку аграріїв ринок пального чекає тривалий сезон зимових холодів, коли споживання є мінімальним. В цих умовах трейдери очікують на зниження цін на всі види пального спершу в гурті, а згодом і на стелах. Крім того, мережі продовжать маркетингову боротьбу за клієнта влаштовуючи акції. Про це йдеться у публікації Delo.ua. 

За оцінкою консалтингової компанії “Нафторинок”, на минулому тижні дизпаливо в гурті здорожчало на 63 коп./л до 43,72 грн/л. Проте в п’ятницю, 8 листопада, дизель здешевшав на 15 коп./л порівняно з 6 листопада. Спотова ціна дизпалива в Європі за минулий тиждень також здорожчала на $5-9/тонна до $679-687/тонна в північно-західних портах та до $683-691/тонна в портах Середземного моря. Проте наприкінці минулого тижня дизельні котирування в ЄС також продемонстрували тенденцію до зниження.

“Наразі ринок налаштований на подальше зменшення ціни, що пояснюється низхідною тенденцією зовнішніх котирувань та низьким споживанням через зниження польових робіт в агросекторі”, – заявив аналітик консалтингової компанії “Нафторинок” Олександр Сіренко.

Середня гуртова ціна на бензин станом на 8 листопада порівняно з 1 листопада зросла на 8 коп./л до 46,06 грн/л. Середня ціна бензину А-95 на АЗС за минулий тиждень знизилась на 5 коп./л до 55,58 грн/л. Тим часом середня роздрібна ціна дизпалива зросла на 15 коп./л до 55,68 грн/л. Тим часом залишається ймовірність акцій зі знижками на пальне до 6 грн/л від найбільших загальнонаціональних мереж АЗС. Сіренко каже, що такі акції крім боротьби за роздрібного клієнта можуть бути викликані необхідністю мереж розпродати літній ресурс дизпального напередодні зими.

За даними “Нафторинку”, протягом липня-жовтня компанія ОККО імпортувала 284,1 тис. тонн дизпалива. Подібна ситуація із залишками європейського бензину, який містить спирт: в умовах низьких температур це пальне схильне до більшого накопичення вологи, що призводить до погіршення його якостей. Засновник групи компаній “Прайм” Дмитро Льоушкін вважає, що на цьому тижні не варто очікувати значних цінових коливань на ринку бензину та дизелю. Основним фактором, який може сколихнути український ринок бензину та дизелю залишається подальша доля закону про підвищення податків. Якщо президент його підпише мережі АЗС повинні будуть сплачувати податок на прибуток авансом. В цьому випадку ціни на бензин та дизель на АЗС бюджетного сегмента можуть зрости на 50 коп./л.

“Ми не чекаємо фундаментальних змін цін. Ринок наповнений пальним, а з продажами зараз все дуже погано. Активність на ринку серйозно впала, бо жнива закінчилися. Все йде до зимового сезону. Але маркетингова боротьба продовжиться”, – акцентував Льоушкін. 

Таким чином на цьому тижні ціни на бензин та дизельне пальне на АЗС залишатимуться незмінними. Проте є високою ймовірність нових значних знижок на АЗС. За оцінкою “Нафторинку” за минулий тиждень імпорт LPG збільшився протягом останнього тижня на 21,4% до 2,33 тис. т на добу, в порівнянні з 24-30 жовтня. Середня ціна за аналогічний період зросла 0,5% до $772/т на кордоні України (від 53100 грн/т з податками).

“На наступному тижні зберігається потенціал до подальшого зниження гуртової ціни. Важко прогнозувати наскільки суттєвим воно буде, але точно більше ніж 1 тис. грн/тонна. Роздріб наздоганятиме гурт”, – наголосив Шубан.

За його словами на цьому тижні вже є потенціал до зниження ціни на газ на 3 грн/л. Однак ціни знижуватимуться поступово на 10-20 коп./л на добу.

Імпорт пального впав разом зі споживанням

Протягом минулого тижня вартість дизельного пального зростала слідом за зовнішнім ринком зі стабілізацією в кінці. Перехідний сезон, який, на думку окремих трейдерів, мав дещо збалансувати ринок, сподівань не виправдав. Як йдеться у матеріалі enkorr, головним фактором стало таке ж сезонне зниження споживання. 

«Гарні продажі були 4 і 5 листопада, що, швидше за все, було пов’язано з виборами в США. Ніхто не знав, як відреагують ціни на нафту, тому закуповувались. Але вже наприкінці тижня всі відчули спад», – розповіли в одній із паливних компаній.

Як вважають трейдери, основною проблемою був і є дисбаланс між попитом і пропозицією. Водночас із січня по жовтень цього року імпорт пального зріс порівняно з аналогічним періодом 2023 року на 6%, до 5,41 млн т. Тому в середньому надлишок становить 25-35%, які тиснуть на збут і маржу. За підрахунками enkorr, на півдні при ціні 41,60-41,80 грн/л премія до котирувань CIF Med на кінець тижня становила біля $84-89/т, що при вирахуванні різних витрат залишає для трейдера $4-9/т. Але, як зазначалося вище, від посередників є пропозиції й за 41,25 грн/л, які явно означають «мінус». Зі слів «західних» імпортерів, продажі там були жвавішими, ніж на півдні, через меншу кількість пропозицій.

«Останнім часом продажі на заході стабільно не дуже добрі, але порівняно з півднем таки кращі. Немає такого, щоб ресурс довго стояв. Наявність меншої кількості продавців і більш-менш однакова політика дається взнаки», – зазначив один з імпортерів. 

На початку тижня, з 4 по 6 листопада, обсяги розмитненого дизелю порівняно з тижнем раніше скоротилися на 16%, до 53,2 тис. т. Зменшилося постачання пального і на основний хаб дизельного ринку — південь: з 10,6 тис. т до 9,3 тис. т на добу. Тижнем раніше, з 28 жовтня по 3 листопада, на ринок було відвантажено 142,6 тис. т ресурсу, з яких 56% припадає на південь, решта — на захід. Суттєво просіли відвантаження з Литви й Німеччини, на 36% і 77% відповідно, до 4,1 тис. т і 0,4 тис. т.

Джерело