Шалені знижки в мережах АЗС – експерти розповіли про причини цінопаду

В Україні окремі мережі АЗС несподівано запропонували своїм клієнтам знижки до 6 гривень за літр пального. Через кілька днів знижки для автовласників скасували. Експерти вважають, що таким чином мережі АЗС намагались утримати й розворушити своїх клієнтів. Про це йдеться у матеріалі Економічної правди. 

Тимчасова акція стартувала 19 жовтня, а вже 21 жовтня добігла кінця. Щоправда, окремі компанії трохи знизили ціни порівняно з до акційним рівнем. Загальна ж ситуація змінилася несуттєво: з 21 по 28 жовтня середня вартість бензину А-95 у країні знизилася на 32 коп./л до 55,72 грн/л, А-95+ – на 65 коп./л до 58,66 грн/л, дизпального – на 5 коп. до 51,94 грн/л.

“Зараз погано продається пальне для фізичних осіб. Глобальна причина – війна, а якщо більш детально – мобілізація (військовозобов’язані менше пересуваються). Тому те, що ми побачили зі знижками, – це боротьба за клієнта”, – пояснив аналітик консалтингової компанії “Нафторинок” Олександр Сіренко.

Директор “Консалтингової групи А-95” Сергій Куюн зауважив, що ринок звужується, сезон активного споживання закінчився, продажі просідають. Щоб розворушити споживачів, компанії запроваджують такі акції. З іншого боку, така поведінка учасників ринку може свідчити про чималий потенціал для зниження цін не лише в рамках дводенних акцій, а й на постійній основі.

На думку Сіренка, останні акційні пропозиції мереж показали потенціал для зниження цін щонайменше на 10% від поточних. Це означає, що в них закладена надлишкова націнка. Експерт ринку нафтопродуктів Геннадій Рябцев вважає, що останні акційні ціни можна безболісно встановити і на стелах. Утім, з великою ймовірністю, ніхто цього робити не буде.

“У нас люблять робити разові акції замість формування тривалих тенденцій, бо це ні до чого не зобов’язує. Трейдери розуміють: якщо вони знизять, а потім ситуація на ринку зміниться і доведеться знову підвищувати ціни, то це приверне до них увагу влади. Для них простіше зробити тимчасові знижки”, – додав Рябцев.

За словами співрозмовників видання на ринку пального, наразі гуртові ціни в Євросоюзі дійсно знижуються. Однак найближчим часом ситуація може змінитися.

“По-перше, гуртові партії будуть дорожчати, у тому числі через перехід на зимове пальне. По-друге, обсяги реалізації наразі падають і ця тенденція триватиме. Наостанок, імовірне знецінення курсу гривні ближче до кінця року може зіграти свою роль”, – попередив Рябцев.

На тлі новин про знижки в експертному середовищі знову зазвучало питання про доцільність повернення державного регулювання цін на нафтопродукти. Думки учасників ринку та експертів щодо цього питання розділилися. Сіренко вважає, що регулювання цін було дієвим механізмом і зараз доцільно до нього повернутися.

“Під час війни потрібно контролювати ціни на критичні товари, у тому числі на пальне. Це дієва штука і вона класно працювала”, – каже Сіренко.

На думку засновника групи компаній Prime Дмитра Леушкіна, таке рішення має і плюси, і мінуси. Власникам АЗС це не сподобається, але з погляду споживача ідея хороша.

“Треба обережно до цього підходити, бо можна створити купу проблем. Поки літають шахеди та регулярно стаються форс-мажори, я б не поспішав з таким кроком. Регулювати будь-який ринок – це загалом не дуже вдала ідея, а регулювати форс-мажорний ринок – удвічі гірша”, – вважає Леушкін.

Його підтримали Куюн та Рябцев. Вони висловилися проти регулювання цін на пальне, назвавши таку ініціативу несвоєчасною.

 Автогаз подорожчав, бензин та дизель подешевшали

Роздрібні ціни на бензин та дизель в Україні знизилися в жовтні 2024 року. Автогаз подорожчав на АЗС. Про це повідомило видання “РБК-Україна” з посиланням на дані моніторингу “Консалтингової групи А-95”. За даними моніторингу, середні роздрібні ціни 31 жовтня на бензин А-95 становлять 55,71 гривні за літр (-0,86 гривні за місяць), на дизельне паливо 51,94 гривні за літр (-0,83 гривні), на автогаз 34,85 гривні за літр (+1,93 гривні).

Джерело