Зниження цін на нафту після двотижневого зростання зняло всі передумови до збільшення цін на бензин та дизель. Передумов для суттєвого зниження цін на АЗС поки також немає, а автогаз все ще зберігає потенціал до здорожчання. Проте низькі продажі палива змушують гравців паливного ритейлу діяти агресивніше та організовувати знижки на пальне, щоб привабити клієнтів на свої АЗС. Таку думку висловили 21 жовтня опиталі видання Дєло експерти паливного ринку.
На початку жовтня ціни на еталонні марки нафти впали більш ніж на 7% через непевні перспективи конфлікту на близькому сході та сповільнення китайської економіки. В третьому кварталі 2024 року китайський ВВП продемонстрував найслабше зростання з 2023 року, що поставило під сумнів попит на пальне з боку найбільшого імпортера сирої нафти у світі. Рівень завантаженості китайських нафтопереробних заводів падає вже шість місяців поспіль, а продажі електромобілів в Китаї зростають рекордними темпами.
Станом на вечір п’ятниці 18 жовтня порівняно з попереднім днем грудневі ф’ючерси еталонної марки Brent здешевшали на $1,38 за барель або на 1,81% до $73,06 за барель, а листопадові ф’ючерси американської марки нафти West Texas Intermediate здешевшали на $1,45 за барель або на 2,05% до $69,22 долара за барель. За тиждень нафта марки Brent здешевшала на 7%, а WTI — на 8%.
Ізраїльські високопосадовці заявили США, що не збираються завдавати ударів по іранській нафтовій промисловості та обмежаться ударами по військових об’єктах. Це послабило побоювання інвесторів та сприяло зниженню цін. На ринок також вплинула заява президента США Джо Байдена про те, що він бачить можливість закінчити конфлікт Ірану та Ізраїлю “хоча б на деякий час”. припинення конфлікту дозволить нівелювати частину геополітичних ризиків в регіоні, який є одним з найбільших постачальників нафти у світі.
Українські АЗС б’ються за клієнта
За оцінкою консалтингової компанії “Нафторинок” станом на 18 жовтня порівняно з 11 жовтня середня гуртова ціна дизельного пального знизилась на 1,9% або на 82 коп./л до 43,01 грн/л. Ціна дизелю в Європі за тиждень знизилась на 6,8-7,3% до $662-669/тонна в північно-західних портах та $659-671/тонна в портах Середземного моря. За оцінкою аналітика “Нафторинку” Олександра Сіренка на цьому тижні дизель в гурті продовжить дешевшати через динаміку зовнішніх ринків. Водночас середня гуртова ціна на бензин за тиждень навпаки зросла на 0,15% або на 7 коп./л до 46,47 грн/л.
Дизпальне на АЗС продовжило дешевшати: середня ціна станом на 18 жовтня порівняно з 11 жовтня знизилась на 44 коп./л до 52,07 грн/л. Мережі АЗС Amic та Shell знизили ціну на дизель в деяких областях на 40 коп./л. А мережа Chipo знизила ціну на дизпальне на всіх своїх заправках на 60. коп. л. Середня роздрібна ціна на бензин за минулий тиждень залишилась незмінною — 53,63 грн/л.
На вихідних 19-20 жовтня мережа АЗС ОККО знизила ціну на бензин та дизель на 5 грн/л, та на газ на 2,5 грн/л. Ця раптова акція спровокувала знижки у відповідь з боку інших великих мереж АЗС — WOG, “БРСМ-Нафта”, Ukrnafta та інші мережі також провели аналогічні акції. Це свідчить про початок маркетингової боротьби між мережами АЗС.
“Раптове зниження пального зумовлене тим, що продаж пального населенню зараз дуже поганий. Висока маржа дозволяє великим гравцям робити таке хоч кожен день”, – вважає аналітик консалтингової компанії “Нафторинок” Олександр Сіренко.
Засновник групи компаній “Прайм” Дмитро Льоушкін каже, що економічних передумов для такого різкого зниження ціни на стелах нема. А посилення маркетингового протистояння зумовлене суттєвим зниженням реалізації пального. Так у вересні порівняно з серпнем реалізація палива на АЗС знизились на 10%, а в окремих регіонах падіння склало до 20%. Якщо раніше операторам АЗС заважало проводити такі акції зростання ціни на нафту, то після здешевшання нафти можливість для маркетингової боротьби знову з’явилася.
“Я не виключаю, що на наступних вихідних боротьба за клієнта продовжиться. Зниження ціни на пальне на цілих 5 грн/л свідчить про те, що боротьба буде досить жорсткою. Зараз ми чекаємо на кроки з боку дрібних мереж АЗС, яким потрібно зберегти свою конкурентну перевагу, щоб залишитися на ринку”, – зпзначив Дмитро Льоушкін.
Загалом протягом більшої частини цього тижня ціни на стелах залишаться незмінними, але маркетингове протистояння між мережами продовжиться і водіям, які стежитимуть за акційними пропозиціями мереж вдасться вигідно заправитись.
Частина імпортерів газу зіштовхнулись з дефіцитом обігових коштів
За оцінкою “Нафторинку” імпорт LPG протягом 1-16 жовтня порівняно з аналогічним періодом вересня зріс на 23% до 2,1 тис. тонн на добу. Середня ціна імпортного пропан-бутану за цей період зросла до $749/тонна (від 51900 грн/тонна з податками) порівняно з $725/т (від 51300 грн/т з податками) у вересні.
Середня ціна автогазу на АЗС станом на 18 жовтня порівняно з 11 жовтня зросла на 68 коп./л. З початку жовтня газ здорожчав на 1,64 грн/л. Протягом 17-18 жовтня ціна LPG на станціях Shell ціна зросла в середньому на 1 грн/л – до 34,93 грн/л. В мережах “БРСМ-Нафта”, Amic Energy, Motto середній приріст не перевищив 0,30 грн/л. Також стели коригували в бік зростання дві третини інших середніх та дрібних операторів.
За словами засновника системи торгівлі скрапленим газом Sintonec LPG Михайла Шубана, на цьому тижні очікується, що гуртові ціни залишаться незмінними після нещодавнього зростання. Ціни на стелах наздоганятимуть гуртові та можуть зрости на 30-70 коп./л. Водночас не виключено, що на АЗС на наступному тижні будуть з’являтися знижки на автогаз.
Шубан зазначає, що останнім часом імпортери пропан-бутану зіштовхнулися з дефіцитом обігових коштів через підняття акцизу на цей вид пального. Підвищення податків призвело до того, що вартість розмитнення партії газу потребує вдвічі більше коштів. В перспективі це може призвести до того, що кількість гравців на ринку скоротиться, а темпи надходження газу в країну сповільняться.
“Раніше, щоб привезти 20 тонн газу потрібно було вкласти близько 600 тис. грн, а зараз це більше мільйону. І особливо відчутно це стало під час останніх 10 днів, коли котирування зростали. Хочеш зафіксувати ціну передплатою, а коштів не вистачає, бо попереду ще розмитнення, яке потребує тепер вдвічі більше коштів ніж до піднятих ставок акцизу”, – каже Михайло Шубан.