Верховна Рада 21 листопада прийняла за основу урядовий законопроєкт «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо формування комплексної та справедливої соціальної підтримки (виплат та послуг) для осіб, в яких обмежена працездатність, зокрема осіб з інвалідністю» №12209. Він створює нову систему оцінювання повсякденного функціонування експертними командами замість застарілих та корумпованих МСЕК. В основі нової системи — оцінювання, наскільки хвороба або травма вплинули на повсякденну діяльність людини. Реформа впроваджуватиметься поступово і складатиметься з трьох складових: медичної, соціальної та економічної. Законопроект стосується медичної складової реформи і запуститься вже з 1 січня 2025 р.
“На зміну застарілій, неефективній і корумпованій системі медико-соціальної експертизи прийде сучасна, де в центрі — людина та її потреби. Цього чекають усі. Насамперед — близько трьох мільйонів людей з інвалідністю. Замість МСЕКів на базі 300-та найпотужніших медзакладів по всій Україні запрацюють експертні команди оцінювання повсякденного функціонування особи. Це не просто зміна вивіски. Це абсолютно нові команди, які будуть формуватися з лікарів-практиків, відповідно до потреб кожного пацієнта,” — сказав у виступі у Верховній Раді Міністр охорони здоров’я України Віктор Ляшко.
Як йдеться у пояснювальній записці, оцінка працездатності передбачатиме оцінювання впливу наявних функціональних обмежень особи на її здатність до праці та буде частиною реабілітаційного відновлювального процесу, що проводитиметься на завершальному етапі після отримання людиною усього комплексу реабілітації.
Також пропонується запровадити статус «стійке повне обмеження працездатності», передбачатиме надання особі щомісячної страхової виплати із можливістю коригування залежно від інших джерел доходу, а статус «стійке часткове обмеження працездатності» – надання допомоги у поверненні до попередньої роботи, пошуку нової роботи, навчанні чи перенавчанні та щомісячної виплати за умови участі у реабілітації. Особи зі статусом «працездатний» вважаються такими, що не потребують підтримки соціального страхування.
Передбачається, що дистанційна та анонімна оцінка працездатності проводитиметься на основі інформації без персональних даних, заявка подається після реабілітації в електронному або паперовому форматі. Оцінювання здійснюватимуть незалежні експерти.
Водночас документом пропонується посилити фінансову підтримку під час реабілітації, зокрема збільшити виплати для осіб, які тимчасово втратили працездатність через хворобу чи травму.
Пропонується встановити, що страхові виплати можуть тривати до одного року у складних випадках.
Передбачається, що розмір одноразової страхової виплати у зв’язку із нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням визначатиметься відповідно до ступеня впливу страхового випадку на працездатність потерпілого, виходячи з розрахунку семи мінімальних заробітних плат, і становитиме:
- 100% у разі визнання потерпілого особою із стійким повним обмеженням працездатності;
- 80% у разі визнання потерпілого особою із стійким частковим обмеженням працездатності;
- 30% у разі, якщо потерпілого не визнано особою із стійким обмеженням працездатності.
Законопроєкт також пропонує індивідуальний підхід до реабілітації, , включаючи допоміжні засоби, соціальні послуги, безкоштовні ліки та перенавчання.
Народний депутат Ірина Геращенко назвала основні новації законопроєкту:
- оцінка працездатності буде проводитись на завершальному етапі після реабілітації;
- відновлення проводиться за принципом індивідуального підходу;
- автоматичне нарахування щомісячної страхової виплати та допомогу у поверненні до попередньої роботи, пошуку нової роботи або навчанні;
- заява на оцінку працездатності подаватиметься в електронному або паперовому форматі на основі направлення.
Нове життя для прокурорів
Цим законопроектом пропонується, серед інших численних змін, внести зміни зокрема до закону про прокуратуру. Так, чинний закон про прокуратуру передбачає, що прокурорам, визнаним особами з інвалідністю I або II групи, призначається пенсія по інвалідності в розмірах, передбачених ч. 2 ст. 86 закону про прокуратуру, за наявності стажу роботи в органах прокуратури не менше 10 років.
У запропонованій законопроектом Кабміну редакції ч. 9 ст. 86 закону про прокуратуру скасовується можливість призначення прокурорам, визнаним особами з інвалідністю I або II групи, пенсії по інвалідності на особливих умовах за цим Законом, та передбачається, що прокурорам, яким встановлено стійке обмеження працездатності, здійснюються страхові виплати на умовах, визначених Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
Також у проекті пропонується доповнити розділ XIII «Перехідні положення» Закону новим пунктом 5-4, в якому визначаються особливості подальшої виплати пенсій по інвалідності, призначених за законом про прокуратуру. Зокрема, прокурорам, які на дату набрання чинності Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо формування комплексної та справедливої соціальної підтримки (виплат та послуг) для осіб, в яких обмежена працездатність, зокрема осіб з інвалідністю» отримували пенсію по інвалідності, призначену на умовах цього Закону, продовжують виплачуватися пенсії по інвалідності до завершення строку, на який було встановлено інвалідність або до проведення оцінки працездатності відповідно до статті 28-2 Закону «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» з метою визначення наявності або відсутності стійкого обмеження працездатності.
У разі встановлення одержувачу пенсії по інвалідності інвалідності довічно, пенсія по інвалідності виплачується довічно, за виключенням випадків встановлення порушень законодавства, вчинених органом медико-соціальної експертизи під час визначення причини, групи, часу настання, строку, на який встановлено інвалідність.
Нагадаємо, 20 листопада Верховна Рада України ухвалила в першому читанні законопроєкт, який передбачає ліквідацію медико-соціальних експертних комісій (МСЕК). Замість них функції з оцінки стану здоров’я та працездатності громадян будуть покладені на нові експертні комісії, що формуватимуться в кластерних та надкластерних медичних закладах охорони здоров’я. Документ підтримали 260 нардепів.