Нові правила від Укрпошти: хто з клієнтів потрапить під фінмоніторинг з 1 липня

Укрпошта оголосила, що з 1 липня вводить нові ліміти на виплату готівки фізичним особам – не більше 100 тис. грн та 10 операцій на місяць. Причина таких обмежень полягає в посиленому контролі з боку держави за фінансовими операціями у поштовому та банківському секторах.

Які зміни відбулись?

З 1 червня в Україні було запроваджено жорсткіші заходи банківського контролю за переказами на рахунках громадян, а ліміт на щомісячні операції зменшено до 100 тис. грн. Для клієнтів, визначених як «високий ризик», цей ліміт становить всього 50 тис. грн. Зміни торкнулися не лише карткових переказів, але й платежів через IBAN, які, зокрема, використовуються для післяплати поштових відправлень.

Це стало можливим завдяки ухваленню в грудні 2024 року Меморандуму про забезпечення прозорості роботи ринку банківських послуг (так званий антидроповий Меморандум), який підписали Національний банк України, банківські асоціації (НАБУ, АУБ), 44 банки, зокрема, чотири державні, а також дві фінансові компанії – NovaPay та RozetkaPay (в обох є ліцензії та статус платіжних систем). Основною метою цієї ініціативи є об’єднання зусиль у боротьбі з фінансовими злочинами та сприяння виходу бізнесу з «тіні». Укрпошта, як оператор грошових переказів, також приєдналася до цих заходів.

На яких підставах проходитимуть перевірки?

Нові правила та процедури зумовлені вимогами закону №361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», відомого як Закон про фінансовий моніторинг.

Згідно із Законом, поштовий оператор зобов’язаний аналізувати операції своїх клієнтів-фізичних осіб, які роблять грошові перекази або отримують велику кількість післяплат, на наявність ризиків, та у разі виявлення будь-яких невідповідностей інформувати Держфінмоніторинг.

“Перегляд правил прийому поштових відправлень зумовлений вимогами чинного законодавства, зокрема Законом України №361-IX, який вимагає від платіжних організацій, такими як Укрпошта, постійного вдосконалення систем ризик-менеджменту та контролю, зокрема перевірки походження засобів, коли фізичні особи здійснюють систематичні чи великі операції, які можуть свідчити про ведення підприємницької діяльності,” – підтвердили в пресслужбі Укрпошти.

Які клієнти Укрпошти підпадуть під фінмоніторинг?

Збільшена кількість транзакцій з переказів або прийому післяплат може стати приводом для ретельного аналізу платіжної історії клієнта, оскільки це може свідчити про ведення незареєстрованого бізнесу. З 1 липня в Укрпошті у відділеннях впроваджуються нові ліміти на виплату готівки фізичним особам:

  • максимальна сума платіжних операцій за одний календарний місяць – 100 тис. гривень;
  • максимальна кількість платіжних операцій за календарний місяць – 10.

Ліміти для фізичних осіб, які отримують післяплату на платіжну картку, залишаться незмінними. Максимальна сума платіжних операцій за один день становить 29 тис. 999 гривень, а максимальна кількість платіжних операцій упродовж дня – 50. Загалом, сума платіжних операцій за календарний місяць не повинна перевищувати 250 тис. гривень, а кількість – 500.

Як уникнути проблем?

Щоб без труднощів проводити регулярні пересилки з післяплатою, поштовий оператор радить зареєструватися як ФОП або іншій юридичній формі.

“Укрпошта зацікавлена в прозорій та законній діяльності і рекомендує всім своїм клієнтам, які займаються продажем товарів або наданням послуг на системній основі, пройти реєстрацію суб’єкта підприємницької діяльності, щоб уникнути ускладнень з розрахунками та оподаткуванням у майбутньому.”