Що треба зробити ОСББ, щоб безпечно користуватися ліфтом під час регулярних відключень світла – поради експерта

В умовах частих відключень електроенергії питання безпечної роботи ліфтів набуває особливої актуальності. Більшість ліфтів в Україні працюють на застарілих релейних системах керування або двошвидкісних механізмах без частотного регулювання, які не підтримують аварійне живлення. Ігор Ткаченко, СЕО “Євроформат” Ліфти розповів, як ОСББ може покращити ситуацію у своєму будинку. Він пояснив, які технічні можливості роботи ліфтів під час блекаутів.

Автоматична евакуація пасажирів

Сучасні рішення для ліфтів дозволяють уникнути критичних ситуацій під час раптового відключення електроенергії. Завдяки функції автоматичної евакуації кабіна доставляється до найближчого поверху, а двері відкриваються, що забезпечує безпечний вихід пасажирів. Це можливо завдяки використанню акумуляторів UPS, вбудованих у систему керування, та сучасного обладнання з частотним регулюванням, яке замінює старі релейні системи. Для стандартного ліфта з вантажопідйомністю 320/400 кг і 9 зупинками вартість повної модернізації системи керування становить близько 252 000 грн з ПДВ. Для старих ліфтів потрібна заміна всього комплекту електрообладнання на сучасне з частотним регулюванням.

Для сучасних ліфтів із частотним регулюванням можливе дооснащення опцією автоматичної евакуації пасажирів, що є менш затратним рішенням із вартістю від 25 000 до 40 000 грн за один ліфт.

Резервне живлення

Для забезпечення роботи ліфтів під час блекаутів ОСББ можуть використовувати різні джерела резервного живлення. Найефективнішим варіантом є генератори, потужність яких повинна складати щонайменше 7-10 кВт для забезпечення стабільної роботи ліфта. Іншим, більш доступним рішенням, є інвертори з акумуляторами, які дозволяють підтримувати обмежену експлуатацію ліфта. Сонячні панелі у поєднанні з акумуляторами також можуть стати частиною енергоефективної системи, проте їх впровадження потребує значних початкових інвестицій.

Як відключення світла впливає на безпеку?

У разі відключення електроенергії пасажири можуть залишатися у кабіні ліфта до кількох годин, якщо система не обладнана функцією автоматичної евакуації. Це може спричинити значний психологічний стрес, особливо для дітей чи людей похилого віку. Ситуація ускладнюється ще й ризиками травм: спроби самостійно вибратися з кабіни нерідко є небезпечними. Крім того, довготривалі простої ліфтів створюють серйозний дискомфорт для всіх мешканців, особливо у багатоповерхових будинках.

Що треба робити, щоб посилити безпеку?

Для посилення безпеки ліфтів необхідно зосередитися на кількох ключових заходах. Перш за все, слід інвестувати в сучасні рішення, такі як модернізація старих ліфтів із додаванням систем автоматичної евакуації або резервного живлення — це найефективніший спосіб забезпечити безпеку пасажирів. Згідно зі стандартами ДСТУ EN 81-20:2015, які діють в Україні з 2018 року, всі нові ліфти повинні бути оснащені станціями керування, що підтримують функцію автоматичної евакуації пасажирів.

ОСББ також варто організувати план дій, зокрема проводити інструктаж для мешканців щодо правильної поведінки у випадку зупинки ліфта, а також забезпечити швидкий виклик аварійних служб. Окрему увагу слід приділити резервному живленню: навіть невеликий генератор або система інверторів здатні значно знизити ризики, пов’язані з відключеннями електроенергії.

Чому графіки відключень світла змінюються без попереджень, пояснили у ДТЕК

Графіки відключення світла бувають непостійними. Ситуація в енергосистемі динамічно змінюється. Коли потужності не вистачає, а система може не впоратись, Укренерго дає команду про додаткові обмеження. Відключення світла за графіками це не примхи енергетиків. Чим більше руйнувань через російські обстріли, тим відчутніші ці зміни для споживачів.

Джерело