Стратегічні витрати: як блекаути можуть позначитися на ціноутворенні

Цієї зими багато людей можуть зіткнутися з відключеннями електрики, які триватимуть 16−20 годин на день. Ці перебої вплинуть не лише на домогосподарства, але й на бізнес, де тривалість відключень може бути значніша. Це негативно позначається на діловій активності та уповільнює зростання ВВП. Блекаути також призводять до підвищення цін. Які зміни можуть статися у вартості товарів і послуг, і що саме подорожчає найбільше?

Під час попередніх відключень підприємці почали задумуватися про альтернативні джерела енергопостачання. Великі компанії встановили сонячні панелі та газогенераторні установки, а середні й дрібні підключили генератори різних типів. Але енергія з таких джерел обійдеться дорожче, ніж з мережі. Наприклад, живлення від невеликого генератора може бути дуже дорогим.

«Кіловат може бути в п’ять разів дорожчий, ніж від мережі», — зазначила співвласниця Відьма-бару «Лиса гора» Олеся Остафієва.

Але окрім високої вартості електроенергії, виникають й інші виклики.

«Із відключенням світла майже вдвічі скорочується меню ресторану, бо генератор не здатний працювати з потужною технікою, наприклад, фритюрницями. Більшість комерційних приміщень також потребують електроопалення, яке генератор не витримає», — зазначила Олеся Остафієва.

За словами керівника концерну «Ярослав», що спеціалізується на трикотажному та харчовому виробництві, перебої з електрикою негативно впливають на обладнання, зокрема ткацькі верстати та фарбувальні машини. Такі відключення, особливо раптові, ведуть до частих поломок техніки. Таким чином, витрати підприємств на автономну працю — це не лише витрати на пальне для генераторів, але й амортизація техніки та зниження загального доходу.

Продукти подорожчають найбільше

На фоні зростання витрат підприємці вже розпочали підвищення цін на товари та послуги.

«Витрати бізнесу зросли, і їх почали закладати у ціни, — зазначив голова громадського об’єднання Доротич.

“Генераторні” націнки існували й під час попередніх відключень електрики. Цікаво, що після стабілізації енергопостачання багато компаній не знижували ціни, посилаючись на інші чинники — зростання зарплат, загальну інфляцію тощо. Тепер, коли відключення електричної енергії відновилися, підприємці знову почали говорити про необхідність підвищення цін.

Доротич відзначає, що в виробництві частка електроенергії у собівартості продукції є незначною. Тому тут зростання вартості становитиме 1−3%. А у продуктовій роздрібній торгівлі ситуація інша.

«Сьогодні холодильники мають працювати безперервно, що на генераторах є дуже витратно. Отже, в ритейлі спостерігається націнка в 4−7%, залежно від товару. Наприклад, на заморожені продукти націнка може досягати 7%, на інші — трохи менше», — уточнив Доротич.

На додачу, Юнус Зайнітдінов, власник мережі магазинів «Італмаркет», розповів, що ситуація у торгівлі варіюється. Одна з торгових точок на київському ринку працює на загальному генераторі, витрати за який вже включені в орендну плату. Тут додаткових націнок не буде. Однак маленькі магазини, які використовують приватні генератори, мають суттєві витрати на пальне. Наприклад, у деякій точці може витрачатися до 20 літрів пального на день, що коштує близько 1 200 гривень, при цьому виторг не перевищує 20 тисяч гривень.

«Понад 5% доходу йде на обслуговування генератора», — підсумував підприємець.

Невеликі магазини, які вчасно підключають свої генератори, фактично змушені працювати на витрати, пов’язані з паливом. Очевидно, довго тримати ціну на тому ж рівні без підвищення не вдасться.
Олеся Остафієва з Відьма-бару «Лиса гора» каже, що заклад не планує спеціального підвищення цін через відключення.

«Ми періодично коригуємо ціни, щоб збалансувати надходження та витрати, при цьому намагаючись не втратити клієнтів. Адже люди вже менше відвідують ресторани, а ті, хто приходять, намагаються заощаджувати. Наприклад, якщо раніше за три години відвідувач споживав три коктейлі, тепер лише один», — говорить вона.

Що буде з цінами на пальне

«Генераторна націнка» не торкнеться всіх товарів. За словами Дмитра Леушкіна, засновника групи компаній «Прайм», ціни на пальне не підвищаться додатково. Вони і так зростають через підвищення закупівельних цін. Також Геннадій Рябцев нагадав, що на пальному вже існує значна роздрібна націнка — до 8 гривень за літр. Цього достатньо, щоб АЗС уникали додаткових витрат на генератори.

Мультиплікаційний ефект

Однак, як зазначив Доротич, може спрацювати мультиплікаційний ефект — коли подорожчання кожного товару в ланцюжку призводитиме до значного підвищення цін.

«Наприклад, один з наших членів постачає металопрокат іншим виробникам. У нього націнка буде невеликою, але у його бізнес-партнерів також виникнуть додаткові накрутки. В результаті деякі товари можуть подорожчати до 20%», — вважає Доротич.

Такий значний підйом цін загрожує в першу чергу товарам масового попиту, особливо продуктам харчування, чий цінник підвищує не лише постачальник сировини (включаючи витрати на зберігання, сушіння зерна тощо), але й переробники. За оцінками економіста Данила Моніна, перебої з енергопостачанням можуть прискорити загальну інфляцію країни приблизно на 1%.

Згідно зі звітом НБУ за жовтень, фундаментальний ціновий тиск залишається високим через значні витрати бізнесу на оплату праці та енергоресурси. Це призводить до того, що темпи зростання цін на низку компонентів базової інфляції або знижуються повільно (оброблені продукти харчування), або залишаються стабільними (послуги).

«Додатковий інфляційний тиск наступних місяців формуватиметься, зокрема, через дефіцит електрики або можливі перебої з енергопостачанням через атаки на енергосистему, що негативно вплине на технологічні процеси на підприємствах, викликатиме спад виробництва та підвищення собівартості, що відповідно створить додатковий інфляційний тиск», — йдеться у звіті НБУ.

Що буде з цінами взимку

На даний момент перебої зі світлом тривають не так довго. Справжнім випробуванням для бізнесу стане зима, особливо якщо підтвердяться найгірші прогнози експертів про те, що світло відключатиметься на тривалий час.

«Поки що важко уявити, як працювати без електрики так довго. Якщо перебої триватимуть у жорсткому режимі, ми вже потрапляємо у збитки. Закриття — теж не варіант, оскільки потрібно оплачувати оренду та підтримувати персонал, якого і так не вистачає. Можливо, ресторани скорочуватимуть свої години роботи», — заявила Олеся Остафієва.

Юнус Зайнітдінов підкреслив, що для малих магазинів, які працюють на побутових генераторах, тривалі відключення електричного живлення — це постійні витрати, які в кращому випадку нульові.

«Фактично, вони віддають весь заробіток на пальне для генератора та поточні витрати. Як дрібний бізнес витримає ці умови і як відреагує на необхідність підвищення цін — питання залишається відкритим», — зазначив підприємець.