У ЗМІ з’явилися новини про плани передачі державних аеропортів України у приватне управління. Це може збільшити доходи від інфраструктури летовищ. Представники Інформатора звернулися до Міністерства розвитку громад та територій України з проханням прокоментувати дану ситуацію.
Зокрема, медіа повідомляють, що аеропорт “Бориспіль” може бути переданий у приватні руки. Крім того, у Мінрозвитку розпочали оцінку можливості приватизації аеропортів “Бориспіль”, “Львів” та “Одеса”, і результати цієї оцінки повинні бути готові до серпня 2025 року. Міністерство прагне знайти способи зменшення витрат на утримання державних аеропортів, тому планує з’ясувати, наскільки доцільно залучати приватний сектор до їхнього управління.
Технічне завдання щодо дослідження включає техніко-економічну, фінансову та інституційну оцінку стану аеропортів, розробку моделей залучення приватних операторів та проведення консультацій з провідними компаніями в цій сфері. Ми звернулися до міністерства, щоб дізнатися, чи є ця інформація достовірною.
Заступник міністра розвитку громад та територій України, Сергій Деркач, підтвердив Інформатору, що 21 травня 2025 року відбулася робоча зустріч за участю Мінрозвитку, Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) і Міжнародної фінансової корпорації (IFC). Під час зустрічі було представлено команду технічних і юридичних експертів разом із планом проведення всебічного дослідження можливих моделей приватизації аеропортів. Результати цього дослідження планується використати для вивчення довгострокових механізмів приватних інвестицій, зокрема, моделей концесій, які можуть бути актуальними для етапу відновлення після війни.
Міжнародна фінансова корпорація (IFC) – це організація, що є частиною Всесвітнього банку, але має незалежний статус. Її мета полягає у забезпеченні стабільного потоку приватних інвестицій у країни, що розвиваються. IFC надає кредити, інвестиції у вигляді пайової участі в капіталі, пропонує структуроване фінансування та рішення з управління ризиками, а також консалтингові послуги для стимулювання розвитку приватного сектора. Зазвичай IFC фінансує не більше 25% загальної вартості проєкту, решта коштів залучається від приватних компаній і комерційних банків, без вимоги урядових гарантій. Офіс організації розташований у Вашингтоні, а Україна є її членом з 1993 року.
Отже, з відповіді заступника міністра видно, що наразі обговорення відновлення обмеженої роботи аеропортів не стоїть на порядку денному. Внаслідок війни в Україні жоден з аеропортів наразі не функціонує в повному обсязі. Аеропорт “Бориспіль”, найбільший міжнародний аеропорт країни, сьогодні входить до трійки державних підприємств із найбільшими фінансовими втратами.
У березні ми повідомляли, що 5-7 авіакомпаній готові відновити рейси до Львова. Про це розповіла генеральна директорка міжнародного аеропорту “Львів” імені Данила Галицького Тетяна Романовська у виданні “Високий замок”. Також розглядається перспектива відновлення роботи аеропорту в Ужгороді. “Бориспіль” веде перемовини з Wizz Air про поновлення рейсів при покращенні безпекових умов. Wizz Air планує відновити польоти в Україну після оголошення припинення вогню, з метою повернення близько 30 маршрутів протягом перших шести тижнів. Одеський аеропорт, згідно з інформацією його керівника Володимира Семенченка, має на меті відновити роботу через 114 днів після закінчення бойових дій.
Найбезпечнішим аеропортом України вважається аеропорт в Ужгороді. Його злітна смуга закінчується майже на території Словаччини, що дозволяє літаку не перебувати в українському повітряному просторі під час зльоту і посадки. Проте в Офісі президента підкреслили, що навіть щодо “Ужгорода”, рішення мають ухвалювати військові, оскільки це залежить від безпекової ситуації та наявності системи протиповітряної оборони.