Економіст Центру економічної стратегії Єлеазар Левченко нагадує, що восени 2024 року вперше за шість років відбулося зростання мінімальних роздрібних цін (МРЦ). Мінімальні ціни на виноробну продукцію підвищилися на 50%. Водночас мінімальні ціни на горілку, лікери, роми та джини залишилися без змін. Це, на його думку, зробило дешеві вина дорожчими в порівнянні з міцним алкоголем. Алкогольний ринок України у 2025 році перебуває у стані швидких змін. Держава переглядає мінімальні роздрібні ціни, винороби стикаються з економічними та кліматичними викликами, у магазинах з’являється дедалі більше імпортних напоїв за зниженими цінами.
Мінімальні ціни на алкоголь: удар по бюджетним напоям
Дані Держстату підтверджують цю тенденцію: у січні–липні 2025 року ціни на вина зросли на 6%, тоді як горілка подорожчала лише на 3%. У 2024 році вина піднялися в ціні на 4,5%, при цьому горілка навіть втратила 1,5% вартості.
“Основна мета політики встановлення мінімальних цін на алкоголь — це боротьба з негативними наслідками споживання. Вона в першу чергу націлена на активних споживачів алкоголю і тих, хто купує дешеві напої. Це, відповідно, в першу чергу вплине на виробників низькоякісного алкоголю, оскільки підвищення цін зменшить споживчий попит. Це також може призвести до витіснення виробників, які намагаються конкурувати за рахунок нижчої ціни та порушення стандартів,” — пояснює Єлеазар Левченко.
Винарні виклики: між погодою і конкурентоспроможністю
Інше бачення ситуації демонструє винний ринок. Президентка Всеукраїнської асоціації виноробів і сомельє Наталія Благополучна оцінює перспективи радше песимістично.
“По-перше, на ціни впливають численні економічні фактори, зокрема проблеми з кадровим забезпеченням, коливання валютного курсу та логістичні труднощі. По-друге, спостерігається конкуренція між винами України та Європи. Часто покупці, які не ознайомлені з українськими винами, віддають перевагу імпортним, сподіваючись, що вони якісніші, але це не завжди так,” — зазначає Наталія Благополучна.
Наступна проблема — це врожай 2025 року та витрати на вирощування і обробку винограду. Часто споживач, який не знає українські вина, віддає перевагу імпортним позиціям, які дорожчі, сподіваючись на їхню кращу якість. Це не завжди є правдою.
“Навіть ціна на куплений виноград (для тих виноробів, які не мають власних виноградників) грає важливу роль у формуванні кінцевої ціни вина,” — пояснює експертка.
Зараз у Одещині розпочалися збори винограду: “Зараз відбувається збір білих сортів винограду групи Піно. Показники для виробництва ігристих вин оптимальні. Основний збір відбудеться у вересні. Сподіваємось, що погода не підведе, адже дощі можуть суттєво вплинути на якість винограду,” — зазначає Благополучна.
Імпорт наступає: що п’ють українці
За результатами опитування КМІС, проведеного за підтримки Всесвітньої організації охорони здоров’я, 21,5% українців стали вживати менше алкоголю, а 6,8% право взагалі відмовилися від його споживання після початку повномасштабної війни. Лише 5,5% розповіли, що збільшили споживання, а 2,9% повернулися до нього після перерви. Це чітко вказує на загальне зниження вживання. Однак через зростання цін витрати на алкоголь зростають. Так, Держстат фіксує суттєве подорожчання алкогольних напоїв у 2025 році:
- Пиво — +11,3% (до 35,5 грн за 0,5 л)
- Вино — +7,8% (до 118,6 грн за 0,7 л)
- Горілка — +2,2% (до 118,4 грн за 0,5 л)
Як нагадує Єлеазар Левченко, востаннє мінімальні ціни на алкоголь переглядалися Кабміном у 2018 році.
“Тому, враховуючи суттєву споживчу інфляцію, доцільно регулярно переглядати “цінову підлогу” на алкоголь. Подібна практика існувала й у інших країнах з метою підтримки здоров’я населення. Багато досліджень показали, що завдяки такій політиці кількість госпіталізацій через гострі алкогольні отруєння зменшилася на 2-9%, а госпіталізації, пов’язані з хронічним алкоголізмом, зменшилися на 4-9% на рік з затримкою в 2-3 роки,” — зазначає експерт.
Отже, алкогольний ринок у 2025 році знаходиться на перетині двох основних векторів. З одного боку, це більш жорстке державне регулювання, що підвищує ціни на доступні напої. З іншого — глобальна конкуренція та кліматичні виклики, які формують собівартість і якість вина. Отже, можна з упевненістю стверджувати, що ціни на алкоголь і далі зростатимуть, а українським виноробам доведеться зберігати свою конкурентоспроможність у боротьбі із дешевим імпортом.