ДТЕК відключив у квартирі киянки електрику та змушує заплатити 3 тисячі гривень – що вирішив суд

У квартирі жінки була відключена електроенергія. У ДТЕК їй пояснили, що причина — самовільне підключення, і видали квитанцію на оплату 3 тисячі гривень, яку вона сплатила негайно. Пізніше споживачку попередили про існуючу заборгованість за спожиту електрику, а також про несплату вартості робіт з повторного підключення, що стало основою для нового відключення. Про це свідчить рішення Святошинського районного суду Києва, опубліковане 30 липня 2025 року.

20.02.2025 року електропостачання в квартирі жінки було зупинено без видимої причини. Після звернення до ДТЕК повідомили про самовільне підключення і надали квитанцію на оплату 3 тисячі гривень, яку вона сплатила. Листом від 26.02.2025 року компанія повідомила про заборгованість за спожиту електроенергію станом на 01.01.2019 року та несплату вартості повторного підключення, що стало причиною повторного відключення 20.02.2025 року. Проте Yasno у листі від 25.02.2025 року підтвердила, що заборгованості немає, а також не була отримана жодна скарга щодо відключення електропостачання.

Жінка підкреслює відсутність заборгованості і необґрунтованість сплати 3 тисяч гривень. ДТЕК не надала жодних доказів про самовільне підключення та не склала відповідного акту. Відключення також відбулося без належного попередження, що є порушенням пункту 7.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), який вимагає сповіщати споживача за 5 робочих днів до відключення. Крім того, 20.08.2020 року ДТЕК встановила новий лічильник і не повідомила про будь-які заборгованості або самовільне підключення. Внаслідок цих дій жінка була позбавлена можливості користуватися електроприладами, що спричинило їй побутові незручності та псування продуктів. Внаслідок цього вона оцінила моральну шкоду в 5 тисяч гривень.

ПрАТ “ДТЕК Київські електромережі” відкидає позовні вимоги жінки у повному обсязі, вважаючи їх необґрунтованими з таких причин. З 01.01.2019 року ПрАТ “ДТЕК Київські електромережі” виконує роль виключно Оператора системи розподілу (ОСР). Ця діяльність регулюється Законом України «Про ринок електричної енергії», Правилами роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), Кодексом систем розподілу (КСР) та іншими законодавчими акта. Згідно з чинними нормами, ОСР не займається постачанням електричної енергії та не проводить нарахувань чи облік спожитої електроенергії. Ці функції покладені на постачальника універсальних послуг, яким у даному випадку є ТОВ “Київські енергетичні послуги” (Yasno). Тому, ДТЕК не зараховує платежі за спожиту електричну енергію на свої банківські рахунки. Компанія є правонаступником ПАТ “Київенерго” лише в частині прав та обов’язків щодо розподілу (передачі) електричної енергії, а не її постачання чи обліку.

“Припинення електропостачання 20.02.2025 року відбулося згідно з вимогами Правил роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), зокрема, підпункту 6 пункту 5.1.1 ПРРЕЕ, який дозволяє ОСР тимчасово припиняти розподіл електричної енергії у разі заборгованості споживача. На 01.01.2019 року за адресою позивачки існувала заборгованість за спожиту електричну енергію в розмірі 3 397 гривень. Відповідач належним чином проінформував позивачку про відключення: 25.02.2019 року було вручено попередження, а 06.06.2019 року надіслано його рекомендованим поштовим відправленням. Оскільки борг не був погашений, 10.06.2019 року електропостачання було зупинено. Позивачка сплатила заборгованість лише 04.06.2020 року. Проте, після погашення боргу не було оплачено вартість робіт з повторного підключення. 20.02.2025 року відповідач перевірив стан квартири та провів повторне відключення через несплату вартості робіт з відновлення. Після оплати вартості робіт (квитанція на 2917 гривень, яку позивач сплатила добровільно), електропостачання було відновлено вже 21.02.2025 року. Дії були правомірними, оскільки відключення сталося через наявний борг, а повторне відключення — через несплату робіт з відновлення, що є обов’язком споживача”, — зазначили в ДТЕК.

Яким було рішення суду?

Позов жінки було задоволено. Дії ПрАТ “ДТЕК Київські електромережі” щодо відключення 20 лютого 2025 року електропостачання у її квартирі визнано неправомірними. З ПрАТ “ДТЕК Київські електромережі” на користь громадянки стягнуть матеріальну шкоду в розмірі 2 917 гривень, а також компенсацію моральної шкоди в розмірі 5 тисяч гривень.

“Дії ПрАТ “ДТЕК Київські електромережі” щодо відключення електроенергії в квартирі позивача 20.02.2025 року були неправомірними, оскільки вони були проведені без законних підстав і з порушенням встановленого порядку. Суд спростовує ствердження відповідача про наявність заборгованості як причини для відключення і про обов’язок позивача оплачувати роботи з повторного підключення без законних підстав. Також не було надано адекватних доказів попередження позивача про відключення. Внаслідок таких неправомірних дій позивачу було завдано матеріальної шкоди через вимушену оплату за “підключення” та моральної шкоди, підтвердженої його стражданнями та незручностями в побуті. Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню”, — підкреслив суд.