Чоловік вирішив реалізувати свій товар на Olx. Проте, це закінчилося для нього втратою 63 129 гривень з кредитної картки ПриватБанку, які він вимагає повернути. Про це йдеться в рішенні Шевченківського районного суду Харкова, опублікованому 8 травня 2025 року.
26.06.2024 року на його Viber, до якого прив’язано фінансовий номер телефону, написав невідомий абонент. У ході спілкування ця особа висловила бажання купити жіночі босоніжки, які він виставив на платформі Olx, та запропонувала здійснити замовлення через Olx-доставку, з чим він погодився. Після цього невідомий надіслав йому в особисті повідомлення гіперпосилання на нібито готову форму замовлення, за якою він перейшов. Потім на його номер через Telegram зателефонував невідомий, представившись працівником АТ КБ «ПриватБанк», і попередив про підозрілості в його додатку «Приват-24», попросивши ввести код SMS, який надіслали. Він ввів отриманий SMS-код на своєму смартфоні і на екрані з’явилося повідомлення: «Не вимикати та не перезавантажувати телефон протягом 15 хвилин». У цей момент він не міг використовувати свій телефон, зокрема й для дзвінків.
Чоловік намагався перезавантажити телефон, але це виявилося неможливим приблизно 15 хвилин. Після того, як йому все ж вдалося перезапустити смартфон, він зрозумів, що мобільні додатки, включаючи «Приват-24», зникли, а всі налаштування були скинуті до заводських. Він підкреслює, що 26.06.2024 року не здійснював і не санкціонував операції з рахунком в АТ КБ «ПриватБанк», отже, ці операції є незаконними. Щоб відстояти свої права, громадянин подав позов до суду, просячи зобов’язати акціонерне товариство «ПриватБанк» повернути безпідставно списані з карткового рахунку кошти в сумі 63 129 гривень, шляхом їх відновлення на картковому рахунку та анулювати всі нараховані відсотки і збори, які виникли по вказаному рахунку з моменту списання.
“26.06.2023 року зафіксовано звернення чоловіка на гарячу лінію ПриватБанку 3700. Під час розмови з оператором клієнт повідомив, що продає речі на сайті OLX.ua, і перейшов за посиланням, яке йому надіслали у Viber, щоб підтвердити картку для отримання оплати за товар. Після чого телефон «завис» і скинувся до заводських налаштувань. Таким чином, аудіозапис розмови між ним та операторами банку підтверджує його відповідальність та участь у переказі коштів з картки в цей день. Доказів звернення громадянина до АТ КБ «ПриватБанк» до або під час списання коштів не надано, через що ризик збитків від операцій несе користувач”, – зазначили у ПриватБанку.
Якою була ухвала суду?
Суд відмовив чоловіку в задоволенні позову. Спірні транзакції на його рахунку сталися через необережність у наданні стороннім доступу до фінансового номера телефону та системи Приват-24.
“Судом встановлено, що саме позивач, як користувач банківських послуг, діючи з необережності, порушив вимоги законодавства, зокрема розголосив індивідуальну облікову інформацію стороннім особам, не забезпечив належного зберігання даних, які дозволяють ініціювати та здійснювати платіжні операції, та не повідомив Банк негайно, до здійснення спірних транзакцій, про втрату доступу до фінансового номера телефону, що дало змогу невстановленим особам отримати доступ до банківського рахунку позивача у системі Приват-24. З урахуванням зазначеного, а також враховуючи, що спірні транзакції відбулися з 16:27 до 17:02 26.06.2024 року, а позивач звернувся на гарячу лінію АТ КБ «ПриватБанк» лише о 17:28, тобто після здійснення транзакцій, відповідно до ч. 5 ст. 87 Закону України «Про платіжні послуги», банк не несе відповідальності за неналежні платіжні операції. Суд підкреслює, що відмова в задоволенні позову не перешкоджає захисту цивільних прав позивача у випадку встановлення складу кримінального правопорушення. У такому разі він може подати цивільний позов у кримінальному провадженні в порядку ст. 128 КПК України про відшкодування шкоди, заподіяної кримінальним правопорушенням”, – підкреслив суд.