ПриватБанк закрив рахунки військового, отримуючого державні виплати та бонуси: рішення суду.

Чоловік отримав сповіщення від ПриватБанку про припинення ділових відносин/відмову в обслуговуванні через розірвання договору і закриття рахунків. Він вимагає скасування цього рішення, оскільки банк не надав жодних доказів про його ймовірну незаконну діяльність. Таку інформацію представлено в рішенні Подільського районного суду Києва, опублікованому 30 вересня 2025 року.

19.02.2025 року чоловік отримав від АТ КБ «ПриватБанк» сповіщення про відмову в обслуговуванні через високий рівень ризику/в недостатності документів для проведення належної перевірки/неможливості ідентифікації та/або верифікації, а також через підозру на подання недостовірної інформації. Він оскаржує ці причини, вважаючи їх необґрунтованими, оскільки банк не підтвердив жодного з цих обвинувачень, що свідчить про безпідставність прийнятого рішення.

В повідомленні зазначено також про невірність ідентифікації кінцевих бенефіціарів власників. Однак, чоловік є єдиним власником рахунків у ПриватБанку і є кінцевим бенефіціаром коштів на них. Банк мав би запитати додаткову інформацію для належної перевірки, але такого запиту не було, що свідчить про виконання ним перевірки згідно вже ліквідних документів та даних. Чоловік так само уточнив, що служить у війську, і всі нарахування здійснюються на основі наказів його військової частини. Як військовий учасник бойових дій, він отримує грошове забезпечення від держави, підтверджене відповідними документами. Кошти, які надходили на його картковий рахунок від фізичних осіб, використовувалися виключно для потреб ЗСУ та його військової частини. За таких обставин, твердження банку про неприйнятно високий рівень ризику є хибним. Усі доходи походять з офіційних джерел та затверджені військовою частиною.

“Банк вважає, що використання позивачем продуктів АТ КБ «ПриватБанк» (особисті картки) є підозрілим, оскільки операції мають ознаки схемності та не мають очевидного економічного змісту. У висновку зазначено, що в період з 01.01.2024 до дня складання висновку, надходження на рахунок здебільшого здійснювалося від 3-х фізичних осіб та фінансових сервісів; видаткові операції – на користь 3-х осіб та/або мерчантів, які займаються азартними іграми в інтернеті. Джерела коштів не встановлені. Таким чином, банк вважає діяльність клієнта підозрілою, що призвело до припинення ділових відносин”, – вказали у ПриватБанку.

Що вирішив суд?

Суд задовольнив позов чоловіка. Він визнав недійсним односторонній правочин, вчинений ПриватБанком, що полягав у повідомленні про припинення ділових відносин/відмову в обслуговуванні від 19.02.2025 року. Дії банку, що призвели до зупинення фінансових операцій, визнано протиправними. Фінустанову зобов’язано відновити банківське обслуговування та поновити всі рахунки, що були відкриті до вчинення оскаржуваного правочину.

“Належна перевірка передбачає конкретний перелік заходів, які потрібно вжити, якщо виникають підозри стосовно клієнта. Однак, відповідач не провів повного спектру таких заходів. Банк, як суб’єкт підприємництва, мав балансувати між банківською безпекою та правами клієнта. В даному випадку, принцип добросовісності порушено, оскільки позивачу не надано можливості надати роз’яснення чи підтверджуючі документи”, – зазначив суд, підкреслюючи формальний характер дій банку у справі.