Укрпошта втратила міжнародну посилку киянки, вона зажадала компенсацію у розмірі 40 619 гривень – що вирішив суд

Укрпошта втратила посилку, що належала жінці, яка планувала відправлення в Австрію. Вона домагається від поштового оператора компенсації на суму 40 619 гривень. Про це свідчить рішення Шевченківського районного суду Києва, опубліковане 17 червня 2025 року.

7 листопада 2022 року жінка в одному з відділень АТ «Укрпошта» надіслала посилку з Києва до Відня (Австрія), яка містила її особисті речі. Оплату за пересилання жінка здійснила за допомогою банківської картки. 19 грудня 2022 року вона надіслала електронного листа до Укрпошти, в якому зафіксувала зникнення міжнародного відправлення. 16 січня 2023 року Укрпошта відповіла, що після проведеної перевірки за зверненням щодо міжнародного відправлення № CP040546125UA було ухвалено рішення про виплату компенсації в розмірі 7 129 гривень. Розрахунок проводиться відповідно до Актів Всесвітнього поштового союзу. У відповіді також було запропоновано заповнити відповідну заяву та надано відповідний бланк. Громадянка виконала всі дії для отримання коштів за втрачене міжнародне посилання, але далі поштовий оператор фактично відмовив їй у виплаті, підкресливши, що право на отримання відповідної компенсації має лише відправник. На думку Укрпошти, особа відправника та отримувача є різними, тому жінка не має права на компенсацію. Оскільки, до сьогодні, жінка не отримала міжнародне відправлення, яке було втрачене, а також компенсація від Укрпошти не надійшла, це порушило її права як споживача та завдало додаткової моральної шкоди, яку вона оцінила в 30 тисяч гривень.

25 жовтня 2024 року до суду надійшла відповідь від Укрпошти на позов, у якій вона оспорила його, стверджуючи, що заявлені вимоги не мають підстав і не обґрунтовані. Вона зазначила, що міжнародна посилка (авіа) № CP040546125UA була зареєстрована 7 листопада 2022 року, а відправником виступає інша особа. Згідно з її даними, одержувачем зазначена жінка, тому їй не належить компенсація згідно з п. 1 ст. 5 Всесвітньої поштової конвенції від 11 жовтня 2012 року, схваленої Указом Президента України № 316/2017 від 10 жовтня 2017 року. Також, як зазначила сторона відповідача, громадянка помилково вважає, що спірні правовідносини регулюються ст. 32 Закону України «Про поштовий зв’язок», оскільки зазначена норма встановлює відповідальність операторів поштового зв’язку за неналежне виконання послуг з пересилання внутрішніх поштових відправлень. Вимоги щодо відшкодування інфляційних втрат та трьох відсотків річних також визнані безпідставними, з огляду на п. 1.7 ст. 23 Всесвітньої поштової конвенції, та вимога про моральну шкоду.

Яке рішення ухвалив суд? 

Суд частково задовольнив позов жінки. АТ «Укрпошта» стягне на її користь 7 129 гривень як компенсацію за втрату міжнародного відправлення.

“Особа відправника та одержувача міжнародного відправлення є безпосередньо позивачка, що підтверджується наданим фіскальним чеком і даними про сплату нею за надані послуги, виконані за допомогою банківської картки. Припущення сторони відповідача, що позивачка могла діяти в інтересах іншої особи, суд оцінює критично, відповідно до ч. 6 ст. 81 ЦПК України. Протягом розгляду справи сторони визнали, що міжнародне відправлення не дійшло до позивачки і визнано втраченим. Сторона позивача погодилася, що сума відшкодування, яку розрахував відповідач, становить 7 129 гривень. Після оцінки всіх доказів в їх сукупності, суд прийшов до висновку, що з відповідача на користь позивачки слід стягнути 7 129 гривень, щодо вимог позивачки про стягнення інфляційних втрат, трьох відсотків річних, штрафних санкцій і моралі, то ці вимоги визнані безпідставними, тому задоволенню не підлягають”, – наголосив суд.