Жінці була надана державна допомога на двох дітей як одинокій матері. Проте згодом з’ясувалося, що середньомісячний сукупний дохід перевищує встановлений прожитковий мінімум для сім’ї, в даному випадку дохід члена сім’ї, враховуючи всі доходи, складає 2 772 гривні. Це зазначено в рішенні Дніпровського районного суду Києва, яке було опубліковано 2 травня 2025 року.
Жінка звернулася до Управління соціального захисту населення Дніпровської районної в Києві державної адміністрації з заявою від 01.11.2019 року про отримання всіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, зокрема допомоги для одиноких матерів. Враховуючи подані документи та матеріали її особової справи, рішенням управління від 06.11.2019 року їй було призначено допомогу як одинокій матері (з урахуванням доходів) з 01.11.2019 року по 30.04.2020 року в розмірі 3 836 гривень (на двох дітей). Далі, розпорядженням управління від 25.11.2019 року був проведений перерахунок допомоги з 01.12.2019 року по 30.04.2020 року в сумі 4 036 гривень (на двох дітей). Відповідно до постанови Уряду № 211, управління продовжувало виплату допомоги у розмірі 4 036 гривень (на двох дітей) розпорядженнями від 09.04.2020 року, 22.05.2020 року та 22.06.2020 року.
Жінка звернулася до управління з новою заявою від 09.06.2020 року про надання всіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, включаючи допомогу на дітей одному батькові. Враховуючи надані нею документи, рішенням управління від 23.06.2020 року їй була призначена допомога як одинокій матері з 01.05.2020 року по 30.06.2020 року у розмірі 1 867 гривень (на двох дітей), а з 01.07.2020 року по 31.10.2020 року — у розмірі 2 067 гривень (на двох дітей). Рішенням управління від 23.06.2020 року було вирішено утримати переплату з подальших виплат у розмірі 20% до повного погашення. Вона також звернулася до управління з новою заявою від 14.12.2020 року для отримання соціальної допомоги для одиноких матерів.
Однак, рішенням управління від 23.12.2020 року їй було відмовлено у призначенні допомоги для одиноких матерів через те, що середньомісячний сукупний дохід перевищує прожитковий мінімум для сім’ї. У цьому випадку дохід члена сім’ї з урахуванням доходів становить 2 772 гривні, що перевищує встановлений на 01.12.2020 року прожитковий мінімум для цієї категорії осіб (2 395 гривень). Листом від 14.09.2021 року Київський міський центр звернувся до управління щодо утримання залишку переплати допомоги на дітей одиноким матерям у сумі 5 064 гривень за період з 01.05.2020 року по 31.07.2020 року.
Розгляд справи
Суд встановив, що жінка гарантійним листом від 08.12.2021 року зобов’язалася протягом 4-х місяців частинами погасити борг: 1) у грудні 2021 року — 1 500 гривень; 2) у січні 2022 року — 1 500 гривень; 3) у лютому 2022 року — 1 500 гривень; 4) у березні 2022 року — 564 гривні. Від жінки надійшли квитанції про оплату: 1) 30.12.2021 року — 1 500 гривень; 2) 31.01.2022 року — 1 500 гривень.
Київський міський центр листом від 30.03.2023 року звернувся до управління з питання утримання залишку переплати допомоги на дітей одиноким матерям у сумі 2 064 гривень за період з 01.05.2020 року по 31.07.2020 року. Управління відправило листа від 04.08.2023 року з проханням до жінки повернути надмірно отримані державні кошти у зв’язку з перевищенням середньомісячного сукупного доходу сім’ї. Жінка надала квитанцію про оплату від 21.12.2023 року в розмірі 900 гривень.
Київський міський центр у листі від 14.06.2023 року надав уточнюючу інформацію про залишок переплати допомоги на дітей одиноким матерям, який становить 1 164 гривні. Управління надіслало листа від 18.06.2024 року з проханням повернути державні кошти, отримані надмірно у зв’язку з перевищенням середньомісячного сукупного доходу сім’ї. Станом на дату подання позову вона не повернула суму переплати допомоги на дітей одиноким матерям за період з 01.05.2020 року по 31.07.2020 року в розмірі 1 164 гривень.
Яким було рішення суду?
Суд задовольнив позов. З жінки на користь Київського міського центру з нарахування та здійснення соціальних виплат стягують суму надмірно виплаченої допомоги в розмірі 1 164 гривень, унаслідок подання документів з недостовірними відомостями.
“Суд дійшов висновку, що позов управління соціального захисту населення Дніпровської районної у м. Києві державної адміністрації до відповідачки, з третьою особою: Київський міський центр з нарахування та здійснення соціальних виплат про стягнення суми коштів грошової допомоги, виплачених надмірно через подання недостовірних документів, є обґрунтованим і підлягає задоволенню в повному обсязі. Обставини, передбачені ст. 1215 ЦК України, що зобов’язують повернути безпідставно отриману допомогу без недобросовісності з боку набувача, були підтверджені в ході судового розгляду”, – акцентував суд.