Президент України Володимир Зеленський готується до важливої зустрічі з президентом США Дональдом Трампом, яка запланована на 17 жовтня. Ця подія відбувається на фоні позитивних новин після успішних переговорів щодо Ізраїлю та ХАМАС. Зеленський підкреслив, що цю зустріч можна вважати знаковою для України, адже ситуація в Палестині також має безпосереднє значення.
Взаємозв’язок між Україною та мирними угодами в Палестині наразі стає очевидним. Конфлікт в Ізраїлі розпочався в жовтні 2023 року, і особливою датою стала 7 жовтня, коли ХАМАС здійснив напад на Ізраїль, що призвело до жахливих наслідків.
Вже на початку стало зрозуміло, що атака була спланована зовнішніми силами, зокрема Росією, що дозволяло відвертати увагу та ресурси від війни в Україні, а також Китаєм, чия роль є більш складною.
Китай протягом багатьох років намагався створити нові логістичні маршрути для постачання своїх недорогих товарів до Європи. На сьогоднішній день основний шлях доставки – морем, через Індійський океан, Аравійське та Червоне моря, а потім через Суецький канал до Середземного.
Торгівля морським шляхом залишається найдешевшою в порівнянні з іншими способами, проте Китай не має можливості контролювати її. Це пов’язано з високими ризиками: ураганами, штормами, піратами. Внаслідок цього страхування морських вантажів залишається дорогим відносно інших видів страхування, а ринок морського страхування зосереджений у розвинених країнах, таких як США, Великої Британії та ЄС.
Чому це важливо? У разі форс-мажорних обставин, наприклад, якщо декілька великих суден зазнають збитків під час стихійного лиха, страховик має бути спроможний швидко відшкодувати всі фінансові втрати. Це можливо лише у світових фінансових центрах, таких як Лондон, де зосереджено багато відомих страхувальників, наприклад, Lloid’s.
Китай, який критично залежить від експорту своїх товарів, розглядає традиційний підхід до морського страхування як монополію Заходу. В результаті Китай намагається розвивати альтернативні логістичні маршрути, зокрема через Росію та Білорусь, що відомо як «один пояс – один шлях».
Якби війна в Україні закінчилася швидкою перемогою Путіна, цей логістичний маршрут значно б розширився. Історично транспортна інфраструктура України була створена для перевезення вантажів між Росією та Європою. Тому Китай фактично підтримував військові дії РФ.
Однак навіть у фінансовому вимірі, цей суходільний маршрут залишався б дорожчим, ніж морський. Саме тому Китаю було вигідно ускладнити перевезення вантажів через Близький Схід, адже варіант на південь від Африки до Гібралтару є зайвими тисячами кілометрів. Таким чином, регіональна ситуація почала загострюватися.
Крім Ізраїлю, варто також згадати єменських хусітів, а ще раніше — сомалійських піратів, які нападали на судна в Аденській затоці, що є частиною логістичного шляху з Аравійського моря до Червоного. Ситуація була частково нормалізована завдяки заходам США та ЄС, які з 2017 року майже повністю нейтралізували піратів.
Отже, були вжиті системні заходи, щоб зробити морський шлях до Європи небезпечним. Війна ХАМАС проти Ізраїлю — ще один приклад таких дій. І, як ми бачимо, вона ось-ось може завершитися. Це означає, що війна в Ізраїлі є поразкою для Китаю та перемогою для США. Якщо мир буде досягнуто, транзит китайських товарів через Росію втратить свої переваги. Отже, в Китаю не буде сенсу в подальшій підтримці агресії в Україні.
«Якщо ми зможемо завершити війну в Палестині, то можливо й в Україні», – висловив думку Зеленський після розмови з Трампом 11 жовтня. В даному контексті ця заява президента є цілком обґрунтованою.
Трамп дійсно налякав Китай новими митами
Відомо про заяву Трампа щодо нових 100-відсоткових мит, проте є й інший важливий аспект. Китай ще не відповів Трампу аналогічними мита, що свідчить про те, що переговори між Трампом та Сі Цзіньпіном не скасовані остаточно. Обидві сторони мають шанс на досягнення мирного співіснування.
Ця ситуація має сенс для Китаю. Економіка країни критично залежить від експорту товарів. Втрата навіть одного великого ринку — будь то Європа або США — буде вкрай болісною. На відміну від Москви, у Пекіні перебувають прагматики, які добре усвідомлюють вартість агресивних мит Трампа.
Якщо конфлікти на Близькому Сході загаснуть, Китай змушений буде підпорядковуватися американським правилам гри. Це, в свою чергу, може привести до зменшення підтримки російської агресії.
Що стосується самої Росії, то можна помітити, що Путін все ще шукає шляхи для завершення війни, проте ситуація різко змінилася після скандального саміту ШОС. Після цього саміту Росія знову перейшла до активних дій, зокрема напала на Польщу безпілотниками.
Цей крок досі залишається загадкою для експертів, оскільки не має логічних пояснень. Якщо Путін планував цим перервати військову допомогу Україні, то результат був абсолютно протилежним, що і було прогнозовано.
Отже, американці мають можливість на тиску на Росію, якщо вплив Китаю зменшиться. Це відкриває нові перспективи для мирних переговорів, хоча на перший погляд ситуація в Україні виглядає складною.
