На півночі Європи безліч авіарейсів зіткнулися з труднощами у навігації. Лише за перші чотири місяці 2025 року проблеми з GPS та іншими супутниковими системами торкнулися 122,6 тисячі рейсів. Причина цього полягає в глушінні зв’язку з боку Росії.
Про це йдеться у спільному звіті Швеції, Фінляндії, Естонії, Литви, Латвії та Польщі, який опублікував The Moscow Times.
Такі ситуації, як зазначається, становлять серйозну загрозу для міжнародної авіаційної безпеки.
Наприклад, у квітні 2025 року збої торкнулися в середньому 27,4% рейсів, що становить майже 43 тисячі в регіоні. У деяких випадках цей показник перевищив 42%.
Російські служби підміняють навігаційні дані та глушать сигнали, що призводить до різних наслідків — від помилкового визначення координат до повних відмов систем. Іноді їх не вдавалося усунути до прибуття літака до кінцевого пункту призначення.
Від подібних перешкод постраждали літаки 365 авіакомпаній. Країни направили звіт до Міжнародної організації цивільної авіації (ICAO).
“Ми оцінюємо ситуацію як серйозну, оскільки кількість збоїв продовжує зростати”, – зазначив начальник відділу Шведського транспортного агентства Андреас Хольмгрен.
З’ясувалося, що джерела завад знаходяться на території Росії – у Калінінграді, Санкт-Петербурзі, Смоленську та Ростові. Авіаційні відомства Європи випустили попередження для пілотів та закликали авіакомпанії посилити заходи безпеки.
Російський слід у небі над Європою
Під час посадки в Болгарії пілоти літака президентки Єврокомісії Урсули фон дер Ляєн втратили GPS-навігацію через глушіння сигналів, і літак довелося приземлити, користуючися паперовими картами. Як повідомляє Financial Times, три європейські посадовці підтвердили, що це було наслідком російського втручання. У Єврокомісії охарактеризували інцидент як “беззаперечне втручання” і визнали, що такі дії є складовою ворожої поведінки Кремля.
У Болгарії вирішили не розслідувати цей інцидент, зазначивши, що збої GPS у Чорноморському регіоні пов’язані з активністю радіоелектронної боротьби та не є “гібридною атакою”.
Протягом трьох днів літак із президентом Литви Гітанасом Науседою на борту близько півгодини кружляв над Вільнюсом через повідомлення про дрон, помічений поблизу аеропорту.
Це не перший випадок загрози в небі над Вільнюсом. 20 серпня в околицях литовської столиці зафіксували дрон, що призвело до тимчасової зупинки авіасполучення. А в липні поліція повідомила про російський дрон “Гербера”, який перетнув кордон з Білорусі. Тоді НАТО також відреагувало на цю ситуацію.