Національна поліція повідомила про підозру організаторам злочинної схеми в АТ “Укрзалізниця”. Кримінальну діяльність, яка охоплювала міжнародні пасажирські перевезення, очолював голова однієї з профспілок, відповідальний за координацію перевезень. Для реалізації схеми він залучив керівництво станції Київ-Пасажирський.
Як Інформатору повідомили у пресслужбі поліції, з кожного рейсу зловмисники збирали кошти: 2 000 гривень за внутрішні маршрути та до 5 000 євро за міжнародні мав сплатити керівник потягу. Протягом лише першої половини 2024 року ця схема принесла зловмисникам понад 70 млн гривень збитків для підприємства.
Попит на міжнародні квитки, зокрема до Варшави, Відня та інших європейських міст, суттєво виріс з початку війни, що створило передумови для маніпуляцій. Щоб ці схеми працювали, голова профспілки особисто погоджував кандидатів на посади начальників потягів та провідників та пояснював “правила гри”, а також приймав рішення щодо пролонгації трудових контрактів.
У разі схвалення кандидатур, вони обов’язково повинні були вступити до профспілки та кожного місяця сплачувати внески. А це – понад 350 000 гривень з усіх її членів. Якщо людина не погоджувалася на ці умови, її “переконували”, не призначали на посаду або переводили на іншу.
Звісно, отримані за такими схемами кошти не відображалися у фінансовій звітності після виконаних рейсів, а розподілялися між усіма учасниками. Левова їх частка передавалася по ієрархічному ланцюгу у злочинній організації її лідеру – голові профспілки.
Як само працювала схема
Гроші заробляли на продажі службових купе та спекуляції квитками. Провідники продавали місця, не відображені в офіційній системі, за 300–500 євро. Залежно від виду потягу, у вагоні було 4-6 таких місць. Також учасники схеми викуповували квитки заздалегідь, а потім перепродавали їх за завищеною ціною. У цих квитках дані пасажирів не відповідали вказаним у бланку проїзного документа та у системі продажу квитків. Їм так само не виписували квитанції, як того передбачають правила перевезення Укрзалізниці.
Під час понад 80 обшуків правоохоронці вилучили близько 5 млн гривень, автомобілі, чорнову бухгалтерію та інші докази. 10 учасникам вже оголошено підозру за статтями Кримінального кодексу, що стосуються зловживання владою, створення злочинної організації та участі в ній. Це відповідно ч. 1 та 2 ст. 364 та ч. 1, 2 та 3 ст. 255 Кримінального кодексу України. Слідство триває.
Як ділки викрили самі себе: українці сигналізували про проблеми не один рік
Напевно, з початку повномасштабного вторгнення звичайні українські пасажири зіштовхнулися з проблемою придбання квитків за кордон і по Україні. Навіть за декілька тижнів (а саме за 20 днів – ред.), коли квитки тільки поступали у продаж, їх вже не було, а офіційні сайти повідомляли про повний солд аут. Українці скаржилися, що не могли купити квитки на поїзди Укрзалізниці на популярні напрями – до Польщі, а також Львова, Києва, Харкова та Одеси. Досить аномальною виглядала відсутність місць по буднях.
Певні проблеми це створювало і для військових, які не могли потрапити у відповідний день на потяг, щоб провести відпустку вдома з рідними. Через це “Укрзалізниця” виділила спеціальну бронь для використання військовослужбовцями, які їдуть у відрядження чи відпустку. Відтак вони отримали можливість швидше діставатися своїх близьких навіть у найбільш піковий сезон. Таку бронь розподіляли військові комендатури.
Але проблему це не вирішувало. У вересні 2023 року квитки на поїзд в Україні можна було купити й в касі, і онлайн, не виходячи з дому. Проте компанія Укрзалізниця, зважаючи на скарги, змінювала правила придбання квитків. Таким чином, в деяких випадках покупка могла бути виключно через сайт УЗ.
У листопаді 2023 року українці так само не могли вільно купити квитки на поїзди Укрзалізниці на популярні напрями. Знов йшлося про потяги до Польщі, а також Львова, Києва, Харкова та Одеси. Укрзалізниця повідомляла, що причиною такого стану справ є активність спекулянтів. Перевізник повідомляв, що вже бореться з ними та разом з цим давав поради пасажирам.
Нагадаємо, що влітку 2024 року придбати квитки в потягах Укрзалізниці також було вкрай важко. Українці масово скаржилися на відсутність вільних місць у потягах. Перевізник проблеми з квитками спочатку пояснював підвищеним попитом і технічними збоями в роботі застосунку чи сайту, а згодом повідомили про дефіцит вагонів. Інформатор аналізував проблеми, які відбувалися під час купівлі та бронювання проїздних документів.