Мобільні послуги популярні й це іноді призводить до того, що зловмисники намагаються отримати їх безкоштовно або коштом інших абонентів. Щоб не потрапити на гачок мобільних злочинців, слід запам’ятати кілька рекомендацій. Про це йдеться на сайті Київстар.
Мобільний зв’язок невіддільна частина нашого життя, але разом з ним діють схеми телефонного шахрайства. Ознайомтеся нижче з найпоширенішими видами мобільного шахрайства:
Перемога в акції, якої не існує
На телефон абонента надходить, начебто з номера оператора, коротке повідомлення про те, що він виграв цінний приз, і, щоб отримати його, потрібно переказати незначні кошти на номер або ж зателефонувати за ним. Рекомендації: Не поспішайте переказувати гроші або відправляти персональні дані третім особам. Якщо ви отримали таке SMS або дзвінок з інформацією про виграш, перевірте достовірність цього повідомлення. Зверніться до сервісної служби оператора за номером 0 800 300 466 та уточніть всі деталі. Також зверніть увагу на те, що будь-яка рекламна акція компанії Київстар завжди широкомасштабна, тому будьте особливо уважними, якщо в приватному порядку чи за допомогою сумнівного оголошення вам пропонують здійснити будь-які дії з вашим мобільним телефоном, особливо якщо це стосується коштів на мобільному рахунку.
Використання простих паролів
Зловмисники, які заволоділи паролем отримують всі права користувача. Як вони це роблять?
- Прямий перебір. Перебір можливих допустимих символів в паролі. Наприклад, паролі типу «12345», «qwerty» дуже легко підібрати за першими символами на клавіатурі.
- Підбір за словником. Метод засновано на припущені, що в паролі використовуються слова з якогось словника або їхня комбінація з можливим додаванням або заміною символів. Наприклад, паролі «password», «default», «guest», «ivan1234», «p@ssw0rd», здвоєні слова «stopstop», «passpass».
- Метод соціальної інженерії. Метод засновано на припущені, що користувач як пароль використав особисті дані: ім’я, прізвище, дату народження. Наприклад. «ivpetrov123», «1/1/1970», номер телефона, номер ІПН, назва міста. Хоча використовувати складні паролі важливо, близько 40% користувачів інтернету вибирають паролі, які легко відгадати автоматично.
Рекомендації: Пароль не повинен бути занадто коротким, оскільки так простіше його підібрати. Найчастіше рекомендують використовувати паролі не менше 8 символів. Пароль не повинен складатись лише із цифр. Пароль не повинен бути словниковим словом або сполученнями слів. Пароль не повинен складатись із загальнодоступної інформації про користувача. Бажано, щоб у паролі були використані букви (з різними регістрами), цифри та спеціальні символи (#, $, *). Не використовуйте один пароль більш ніж в одному акаунті. Не розголошуйте логіни та паролі третім особам. Використовуйте антивірусні програми. Регулярно змінюйте паролі у своїх акаунтах.
Розсилка SMS на номери абонентів Київстар
Повідомлення можуть вводити в оману та спонукати встановити шкідливе програмне забезпечення для мобільних телефонів, що в результаті спричиняє з’єднання з короткими номерами та несанкціоноване зняття коштів з рахунків абонентів. Рекомендації: Не поспішайте переходити за посиланням. Спочатку зверніться до оператора та дізнайтесь про послуги, які надаються, за короткими номерами (на сайті або за номером 0 800 300 466). Київстар перевірить надану інформацію. Контент-провайдера, що здійснив несанкціоновану розсилку, буде покарано.
Викрадення SIM-карти
Якщо у вас вкрали мобільний телефон з SIM-картою (або ви загубили мобільний телефон з SIM-картою), зловмисники можуть телефонувати, користуватися банківськими послугами або використовувати переадресацію на міжнародні номери з високою вартістю зв’язку. У результаті на вашому балансі утворюється величезна заборгованість, особливо якщо ви втратили телефон за кордоном. Рекомендації: Щойно ви розумієте, що втратили телефон, знайдіть спосіб подзвонити до сервісної служби оператора за номером 0 800 300 466 і заблокуйте SIM-карту.
Мобільні віруси
Абонент отримує повідомлення від знайомого (чи з будь-якого іншого телефону) повідомлення такого характеру: «Привіт, як справи! У мене програма ХХХ не працює. Скачай і перевір що з нею http:// … », або «Тут відео з тобою. Сайт http:// … ». Якщо ви перейдете за посиланням, ризикуєте отримати вірус на телефон. Наслідком цього може бути пошкодження антивірусної програми й розсилка спаму від вашого імені чи отримання зловмисниками доступу до вашої конфіденційної інформації. Також існує ризик значного збільшення обсягу інтернет-трафіку, погіршення якості інтернет-підключення чи збільшення витрат за користування послугами. Рекомендації: Будьте обережні, завантажуючи неперевірені або підозрілі додатки, програми, переходячи за посиланнями на невідомі ресурси. Також не відкривайте і не запускайте вкладені файли невідомого походження. Перевіряйте інформацію. Правильно завершуйте роботу додатків і програм, а також інтернет-браузера, закінчивши роботу в мережі, та не переходьте за підозрілими посиланнями. Будьте уважні та перевіряйте правильність написання адреси посилання, щоб не перейти на сайти, створені зловмисниками та за написанням схожі на популярні ресурси. Якщо завантажений додаток, пропонує взяти участь в акції, розпродажі, опитуванні де необхідно відправити SMS або повідомити іншу інформацію (PIN-код, пароль, код поповнення), зверніться на офіційний сайт компанії.
Вимагання грошей
Механіка обману полягає у тому, що зловмисники телефонують (найчастіше серед ночі) і повідомляють, що близька абоненту людина потрапила в халепу, і, щоб її визволити, потрібна значна сума коштів. Гроші потрібно переказати на номер або передати особисто в найкоротший термін. Довірливі люди, наприклад, батьки «постраждалого», під впливом емоцій переказують шахраям на рахунок або віддають значні кошти, навіть не намагаючись перевірити отриману інформацію. Рекомендації: Спочатку уточніть у своїх друзів, близьких, чи дійсно вони потрапили в біду й потребують вашої допомоги.
Шахрайство з картками поповнення
Будьте уважними при купівлі карток поповнення рахунку Київстар. Купуючи картку, варто надавати перевагу спеціалізованим магазинам, що реалізують картки поповнення рахунку. Купуючи картку в будь-яких інших місцях, намагайтесь поповнювати рахунок та перевіряти його стан у присутності продавця одразу після покупки. Купуючи картку, отримайте касовий чек, який підтверджує факт покупки карти саме в цьому пункті продажу. Чек необхідно зберігати до моменту підтвердження оператором факту поповнення рахунку. Якщо виникають технічні проблеми з поповненням рахунку придбаною карткою (випадково стерті цифри коду поповнення, механічні пошкодження картки) зверніться до оператора, зателефонувавши за номером 0 800 300 466, та дізнайтеся, яким чином можна відновити код поповнення рахунку. Якщо виникають будь-які інші проблеми з поповненням рахунку придбаною карткою (картка була використана раніше або підроблена), звертайтесь до пункту продажу, де ви придбали картку. Якщо виникають подібні проблеми, ви маєте право звернутись із відповідною скаргою до органів у сфері захисту прав споживачів та правоохоронних органів. Ретельно ознайомтесь з правилами поповнення рахунку, наведеними на зворотному боці кожної картки. Пам’ятайте, що нанесений на картці код поповнення є конфіденційною інформацією та не повинен повідомлятись жодній сторонній особі, навіть якщо така особа заявляє, що діє від імені компанії Київстар.
Що робити, якщо ви потрапили на гачок мобільних шахраїв
Якомога швидше повідомити про те, що сталося, в правоохоронні органи за телефоном 102 та в Київстар за номером 0 800 300 466. Якщо після своєчасного звернення на рахунку зловмисника буде знайдено кошти потерпілого, то його рахунок заблокують, а гроші повернуть на рахунок постраждалого. Якщо коштів на рахунку не буде, щоб повернути їх, потрібне відповідне рішення суду.