Київ інвестує мільярд у нові тролейбуси: тендер виявив безліч проблем

КП “Київпастранс” планує до 1 жовтня 2026 року придбати 40 повністю низькопідлогових тролейбусів. Орієнтована вартість цих закупівель складатиме трохи більше ніж 1 млрд грн, а стрічка подачі пропозицій завершиться 8 жовтня — тобто, з моменту оголошення тендеру залишилось лише трохи більше тижня. Це вже викликало обґрунтовані сумніви стосовно того, чи не підлаштований цей тендер під специфічного учасника.

Низькопідлогові, одиночні, автономні

Оголошення про закупівлю 40 одиниць низькопідлогових тролейбусів було опубліковано у рамках тендера в системі електронних торгів “Прозорро”. Кожен тролейбус має довжину від 11,9 м до 12,7 м. Згідно з умовами тендера, строки подачі пропозицій закінчуються 8 жовтня, а сам аукціон заплановано на той же день.

Технічні вимоги включають виробництво тролейбусів не раніше 2025 року, оснащення автономним ходом на відстань щонайменше 20 км. Загальна місткість пасажирського салону повинна становити від 90 до 110 осіб, з них мінімум 34 сидячих місця, включаючи чотири для пасажирів пріоритетних категорій.

Крім того, тролейбус має бути обладнаний місцем для пасажирів в інвалідному візку та простором для дитячої коляски, системами кондиціонування та опалення, а також бортовим комп’ютером для моніторингу показників роботи і системою відеонагляду. Документація повинна підтверджувати локалізацію не менше 25%.

Гарантійний термін на тролейбуси становитиме 24 місяці з моменту введення в експлуатацію. Очікувана загальна вартість закупівлі складатиме 1,008 млрд грн. Таким чином, вартість одного тролейбуса в перерахунку на євро становитиме приблизно 520 тисяч.

Критика тендеру Київпастрансу

У громадській організації “Пасажири Києва” вже розкритикували новий тендер від КП “Київпастранс”. За їхніми даними, вартість одиниці перевищує середні ціни в інших містах, а умови тендеру виглядають дискримінаційними і можуть бути спрямовані на конкретного постачальника. Активісти закликають скасувати тендер та оголосити новий.

Зокрема, у “Пасажирах Києва” підкреслюють, що термін подачі пропозицій становить лише один робочий тиждень (багато компаній не зможуть підготувати пропозиції в цей короткий строк), а до кінця року постачальник має надати не менше 10 одиниць рухомого складу. Аванс становитиме 70% від вартості, що, на думку експертів, свідчить про спробу залучити одного конкретного постачальника, “відбивши” інших учасників.

За оцінками транспортників, очікувана вартість одного тролейбуса на 20-25% вища за аналогічні моделі в євро, закуплені в інших українських містах. Наприклад, Миколаїв у 2024 році придбав тролейбуси за 430 тисяч євро, тоді як Кременчук витратив 415 тисяч. У той же час, Київ планує купувати аналогічний транспорт за 520 тисяч євро.

“Основне питання полягає в тому, що Києву не потрібно купувати одиночні тролейбуси, оскільки опубліковано тендер на понад 100 тролейбусів на 50 млн євро вже за рахунок ЄІБ. У контексті дефіциту водіїв та особливостей маршрутів, столичному транспорту потрібно збільшити кількість зчленованих тролейбусів”, – відзначають в “Пасажирах Києва”.

Наразі, як зазначають експерти, наявна контактна мережа функціонує з вкрай обмеженою кількістю тролейбусів, тому першочерговим завданням є відновлення їхньої кількості, а вже потім розширення маршрутної мережі за межі збудованої інфраструктури. На багатьох маршрутах, де мали б курсувати зчленовані тролейбуси, використовуються одиночні, констатують спеціалісти з “Пасажирів Києва”.

Закупівлі у метрополітені та автобуси для Київпастрансу

Нагадаємо, що раніше КП “Київський метрополітен” анонсувало новий тендер на закупівлю десяти поїздів із наскрізними вагонами. Закупівлі проходитимуть через офіційний сайт Європейського банку реконструкції та розвитку у форматі відкритих торгів з попередньою кваліфікацією. Потреба у нових вагонах з’явилася, зокрема, через початок робіт на Виноградарі — після завершення будівництва цією лінією зможуть курсувати нові потяги.

Також днями було оголошено про закупівлю ще двох десятків автобусів для КП “Київпастранс”. Ці нові автобуси поповнять автопарк столиці разом із технікою від Anadolu Isuzu Citiport 12, яка вже приїхала до міста й вийшла на маршрути. Нові автобуси матимуть пасажиромісткість у 57 осіб і довжину понад 8 метрів.