До Київської міськради нарешті внесли проєкт бюджету на 2025 рік. З особливо цікавого: суми на утримання міської влади знову зросли (що й не дивно, враховуючи рівень інфляції у країні загалом). Та все ж деякі витрати виглядають гротескними, а деякі – навіть дивними: так, заплановано витратити загалом близько 8 млрд грн на “регулювання цін на послуги” міського транспорту, включаючи метро, автобуси та наземний електротранспорт. Що ще заплановано зробити у 2025 році та скільки коштів витратять, дізнався Інформатор.
На владу витратять вже близько 1,5 млрд
Проєкт бюджету на 2025 рік був внесений Департаментом фінансів КМДА на розгляд депутатів Київради ще 11 листопада. Разом із проєктом рішення подали й усі необхідні додатки з деталізацією цифр та параметрів основного фінансового кошторису столиці. Слід зазначити, що самий факт внесення документу до Київради свідчить про те, що вже є принципова згода на голосування за документ з боку основних “гравців” у депутатському корпусі. Відтак, документ точно набере необхідні голоси в грудні, доти ж його узгоджуватимуть і допрацьовуватимуть.
Київрада пропонує у 2025 році встановити дохідну частину на рівні 90,661 млрд грн. При цьому бюджет буде бездефіцитним, оскільки видатки становитимуть 90,009 млрд грн, повернення кредитів до бюджету міста складе 901 млн грн. При цьому сама столиця видасть 227 млн грн кредитних коштів.
Щоправда, дефіциту не буде лише у загальному фонді бюджету міста (він буде профіцитним, у підсумку Київ залишиться “в плюсі” приблизно на 16 млрд грн). Спецфонд бюджету, який витрачається на капітальні розходи, збереже дефіцит майже у 14,7 млрд грн. Резервний фонд становитиме майже 4 млрд грн, що становить 5,6% видатків загального фонду бюджету.
А от фінансування органів влади збільшиться, якщо порівнювати з поточним, 2024-м, роком. Так, робота секретаріату Київради наступного року коштуватиме киянам 487 млн грн (минулоріч було 394,34 млн). На КМДА витратять в цілому 917,184 млн грн (у 2024 році – 879,34 млн). На самі лише зарплати у адміністрації планують витратити 235,119 млн грн.
Освіта, наука й медицина
Традиційно, чимало з міського бюджету витрачатимуть на охорону здоров’я – 6,046 млрд грн (минулоріч 5,53 млрд) та освіту й науку – 3,459 млрд (рік тому закладали рівно 3 млрд). Проте у 2025-му дещо змінюються пріоритети: на Департамент соціальної та ветеранської політики КМДА чи не вперше закладають величеньку суму у 8,059 млрд грн. Порівняно з цими видатками інші “соціальні” кошти, закладені у проєкт, здаються незначними – так, на Службу у справах дітей витратять лише 214,199 млн грн.
На культуру витратять 2,045 млрд грн (проти 1,74 млрд у 2024-му), чималі кошти отримають театри – 621 млн грн, музеї та виставки – 424 млн, а от бібліотеки, знову ж, традиційно недофінансовані – їм з загального “пирога” наріжуть лише 69,5 млн. Департамент молоді та спорту отримає 1,629 млрд, з яких майже півмільярди віддадуть комунальним дитячо-юнацьким спортшколам.
Чималу суму, майже 2 млрд, віддадуть Департаменту житлово-комунальної інфраструктури. Більша частина з цих коштів – понад 1 млрд грн. – піде на капітальне будівництво “об’єктів житлово-комунального господарства”. Нескладно здогадатися, що мова про об’єкти передовсім енергетичної інфраструктури. А от Департамент територіального контролю Києва, як і минулоріч, на “голодному пайку” – на нього виділили лише 360 млн грн.
Його величність Дептранс
А от справді великі кошти з бюджету виділять на Дептранс. Майже 19 млрд грн. (18,998 млн) витратять на утримання/розвиток інфраструктури (4,2 млрд), мости та шляхопроводи (2,5 млрд). Чималі суми підуть на “регулювання цін на послуги” транспорту: у метро – 4,2 млрд, трамваїв/тролейбусів – 2,6 млрд, автобусів – майже 1,2 млрд.
Також величенькі суми витратять окремо у якості “капітальних вкладень бюджету” на об’єкти транспортної інфраструктури. Так, на Дегтярівський шляхопровід передадуть понад 10 млн грн., на реконструкцію тягових підстанцій КП “Київпастранс” у Голосіївському районі – 8 млн, на Оболоні – 15,5 млн, а на Печерську – 20 млн. Окремо 150 млн заплановано виділити на реконструкцію шляхопроводу біля ст.м. “Дарниця”, та ще 100 млн – на Подільсько-Воскресенський мостовий перехід. Ще 300 млн виділять на утримання/розвиток дорожної інфраструктури цього мосту, проте взяти їх планують вже у вигляді субвенції з держбюджету. Також витратять 100 млн грн на реконструкцію розв’язки на перетині просп. Берестейського й вул. Вадима Гетьмана.
На будівництво лінії метро на Виноградар загалом у 2025-му витратять 757,442 млн грн. Ще 44 млн, нарешті, заплановано виділити на реконструкцію Лівобережного каналізаційного колектора (у 2024-му його серйозно проривало одразу у двох місцях). А у с. Підгірці біля Обухова проведуть ще один етап реконструкції та переоснащення полігону побутових відходів за 150 млн. Також витратять 214 млн грн на реконструкцію дамб мулових полів на Бортницькій станції аерації – раніше повідомлялося про їхній аварійний стан.
Як розглядатимуть проєкт бюджету і чим він насправді відрізняється від минулорічного
Нагадаємо, минулого, 2023, року Інформатор писав про проєкт бюджету також 14 листопада. Тоді проєкт також був дефіцитним, його видаткова частина склала 82,3 млрд грн, а дохідна – лише 68,85 млрд. А от на владу, на відміну від бюджету-2025, витратили лише трохи більше 1 млрд грн.
Також зазначимо, що, як ми повідомляли, бюджет Києва на 2025 рік буде представлений на розгляд постійної комісії Київради з питань бюджету, як і минулого, 2024 року, орієнтовно у середині листопада. Але вже з 28 числа почнуться консультації з депутатськими фракціями, кожна з яких пропонуватиме свої зміни до головного фінансового документу столиці. В цілому ж голосування за бюджет очікується в грудні.