Водії з Києва висловлюють невдоволення паркувальними інспекторами, які перевищують свої повноваження, викликаючи евакуатори для транспортування автомобілів на штрафмайданчик, навіть коли вони не заважають руху. Іноді забирають навіть машини з увімкненими двигунами. Водії вважають, що проблема криється у суттєвих прибутках компаній, що виконують замовлення КМДА на евакуацію автомобілів. Але, звісно, й культура паркування в Києві – це окреме питання.
На штрафмайданчику автомобілі блокують одна одну
Один з випадків евакуації описує у Facebook Павло Булгак, виконавчий директор ГО “Школа врядування”. Громадський діяч і журналіст розповідає, що его автомобіль нещодавно забрали з центру міста. Він визнає, що припаркував його не ідеально, але специфічних перешкод для руху не створював, тому не було підстав для евакуації.
“Мою машину незаконно забрали на штрафмайданчик з увімкненою аварійкою. Я готовий сплатити штраф, але ж за що я заплачу 1270 грн за ‘послуги з евакуації’?” – обурюється Булгак у своєму пості.
Його автомобіль вивезли на штрафмайданчик на Залізничному шосе. Штраф та “таксу” за евакуацію можна сплатити швидко у “Києві Цифровому”, використавши QR-код для безболісного отримання автомобіля. Проте, коли Павло прибув на місце, він побачив чергу з евакуаторів приватних компаній, вщент забитих автомобілями. Стверджує, що їх розвантажують на парковках так, що одні авто блокують виїзд інших.
“Мій колега опинився в такій пастці: моє авто заблокувало його. Добре, що я прибув вчасно, а якби ні? Його машину вкрали з розміченої стоянки біля спортзалу. Він планує оскаржувати, але, як і багато хто, у мене немає ні часу, ні нервів” – каже Павло.
Евакуювали автомобіль з увімкненим двигуном
Найбільш курйозний момент трапився потім. Поліцейський, який чергував на штрафмайданчику, розповів, що днями на евакуаторі привезли автомобіль… з увімкненим двигуном. Булгак вважає, що це свідчить про системні перекоси: інспектори, що мали б виписувати штраф, замість того, аби викликати евакуатор тільки у випадках, коли автомобіль заважає руху, мають завдання безпосередньо піднімати машини на евакуатор.
“Авто забирається за 5 хвилин. У постанові зазначається фактичне порушення і накладається штраф, начебто все законно. Але жодного слова про ухвалене рішення інспектором щодо евакуації… це процес відбувається без документування”, – наголошує водій.
У коментарях під дописом кияни-водії почали ділитися своїми історіями про евакуацію. У більшості випадків у постановах не згадувалася евакуація. Деякі не отримали повідомлень про тимчасове затримання і акти огляду, як це передбачає порядок евакуації (тобто документальне підтвердження ухваленого рішення інспектором).
“У всьому цивілізованому світі елементи регулюються штрафами. Це має бути завданням поліції. Евакуатор викликають лише у разі аварії або перешкоджання руху. У нас це влаштована схема поборів та ухилення від надходження коштів у бюджет. Все йде в приватні кишені” – ділиться думкою Валерій Чалий, голова правління Українського кризового медіа-центру.
“Свідки всемогутньої аварійки”
Справді, існує й інша точка зору: не потрібно порушувати, щоб не бути оштрафованим. Правознавець Віталій Жуковський вважає евакуацію автомобілів розумною мірою “покарання” для водіїв. На його думку, це не є “викраденням”, оскільки в місті існують відповідні попереджувальні знаки.
“Сума штрафу незначна і не заохочує дотримуватися правил. Якщо дотримуватися – не буде евакуації. До речі, моє авто теж евакуювали”, – зауважує правознавець, наголошуючи, що виклик евакуатора – це прерогатива інспектора, який представляє КМДА.
Деякі коментатори зауважили водієві, що його автомобіль був залишений з увімкненою аварійною сигналізацією. Це відомий у Києві сигнал, що означає “зайду на кілька хвилин”. І таких водіїв іноді називають “свідками всемогутньої аварійки”: хоча це і не відповідає закону, якщо автомобіль заважає руху, то його має бути евакуйовано.
Кияни збирають підписи за платне паркування під житловими будинками
Нагадаємо, що нещодавно кияни почали збір підписів за легалізацію “проблемних” парковок біля житлових будинків. Пропонується механізм, за яким місця для паркування повинні бути узаконені, якщо більше трьох чвертей мешканців не проти цього. Також планується встановити економічно обґрунтовану ціну для власників, яка враховуватиме й тривалі періоди (квартал), обіцяючи суттєві надходження до бюджету.
Крім того, була описана цікава схема: комунальний паркінг Київського велотреку перетворився на “приватний клуб” для 30 автомобілів. 75% місць тут уже зарезервовані на місяці вперед, а скористатися ними як укриттям можуть лише обрані.