Одним з найбільших сподівань киян у зв’язку з призначенням на посаду очільника голови КМВА Тимура Ткаченка є скасування зупинки міського транспорту на час повітряних тривог. Саме цю ініціативу обговорюють у соцмережах, і на неї покладають надії як у депутатському корпусі (звісно, коли йдеться про опозиційну у Київраді “Слугу народу”) та громадському середовищі. Чи можливо, що у Києві під час тривог їздитиме метро та інший комунальний транспорт, розібрався Інформатор.
“Зупинка транспорту – це прикол Попка”
31 грудня, просто “під ялинку” Володимир Зеленський звільнив Сергія Попка з посади очільника КМВА, признавивши замість нього Тимура Ткаченка. У найпершому ж своєму пості, про пріотртети на посаді, посадовець натякнув на скасування зупинки міського транспорту. Він написав, що зосередиться на “стабільній роботі громадського транспорту” – припускаємо, що саме це він мав на увазі, зважаючи на те, що саме зупинка під час тривог викликає найбільше питань у киян.
“Рішення про зупинку громадського транспорту під час тривог – це прикол Попка. Сподіваюся, Ткаченко цю дічь скасує”, – написала у Facebook депутатка Київради (“Слуга народу”) Ксенія Семенова, підтверджуючи наші здогадки.
Також про можливість скасування зупинки пише ексрадник Кличка, нині – один з його найпослідовніших критиків Максим Бахматов (голова “Офісу трансформації”), і журналіст Сергій Грішин (проєкт “Ісландія”). Останній звертає увагу на те, що Сергій Попко не був суб’єктною персоною на посаді, лише підписуючи документи, непопулярні для міського голови (при цьому будучи формальним начальником Віталія Кличка). Одним з таких документів, власне, і була заборона руху громадського транспорту під час тривог, додає журналіст.
“Те, що замість Віталіного громовідводу КМВА очолить людина субʼєктна, дає сподівання на отримання військовою адміністрацією дієвих повноважень. Зараз, коли КМВА нарешті очолила незалежна від Кличка людина, можна сподіватися на те, що війська адміністрація буде дієвою установою, а не мерською ширмою для ухвалення непопулярних рішень”, – зазначив Сергій Грішин.
Коли й хто вирішив зупиняти метро і автобуси
Наскільки зупинка транспорту справді залежала від КМВА? Нагадаємо, що наземний комунальний транспорт у Києві зупиняється на час повітряної тривоги з 1 серпня 2022 року. Тоді це рішення прийняла Рада оборони Києва, колегіальний орган, що складається з трьох десятків посадовців. “Головну скрипку” у ньому відіграють міський голова Віталій Кличко та очільник КМВА – на момент прийняття рішення ним був Микола Жирнов, але коли 24 жовтня 2022-го його замінив Сергій Попко, він радо підтримав рішення про зупинку транспорту.
У підсумку, станом на січень 2025 року, Київ є єдиним містом у країні, де під час тривог не працюють ані наземні ділянки метро, ані інший комунальний транспорт. Приватні маршрутки при цьому продовжують курсувати, “піднімаючи” надприбутки, оскільки саме на них пересідають пасажири з автобусів і трамваїв. Міська влада пояснювала це відсутністю важелів впливу на приватних перевізників – саме цей аргумент називав у інтерв’ю перший заступник міського голови Микола Поворозник наприкінці 2023 року.
“Якщо, не дай боже, під час повітряної тривоги в автобус, тролейбус, метро щось прилетить – точно ніхто не скаже про те, що Саша і Коля ухвалили рішення не йти в сховище, а їхати. От точно ніхто не скаже. Скаже, що винен той, хто дав дозвіл їхати транспортом”, – пояснив Микола Поворозник рішення Ради оборони Києва.
Втім, як показала практика, “якщо дуже хочеться, то – можна”. Приватні маршрутки у Києві зупиняли лише одного разу, 23 січня 2024 року, під час повітряної тривоги. Люди тоді йшли додому пішки, це підняло хвилю хейту – і виявилося ефективним “запобіжником”. Активісти стишили свої спроби вплинути на міську владу, аби та застосовувала однакові правила до комунального й приватного транспорту. Зрештою, такою була ситуація до початку січня 2025 року.
Кияни роздратовані зупинкою транспорту, а Кличко скидав відповідальність на абстрактних “військових”
Нагадаємо, ще наприкінці 2023 року Інформатор писав про те, що розпорядження міської влади Києва зупиняти комунальний транспорт під час оголошення повітряної тривоги викликає все більше роздратування. На сайті Київради на той момент було зареєстровано вже шість петицій з вимогою скасувати рішення про зупинку автобусів, трамваїв та тролейбусів під час тривог. При цьому в мережі звертають увагу на неефективність інших безпекових заходів влади, зокрема, з перекриття мостів.
Сам Віталій Кличко перекидав відповідальність на Раду оборони Києва. Так, у відповіді на відповідні закиди у березні 2024 року він зазначив, що вимога належить не йому особисто, а “військовим”. А на запитання журналіста про логіку – адже пасажири все одно продовжують стояти на зупинках – Кличко відповів досить цинічно (хоч логічно з точки зору чиновника): стоячи на зупинці, кияни несуть відповідальність за власне життя самостійно, а коли сідають до автобуса, за них починає відповідати місто.