У Львові в Концерні “Електрон” пояснили, чому у них не налагоджені стосунки з КП “Київпастранс”. Мова йде про 11 трамваїв моделі “Електрон T5B64”, які раніше експлуатувалися у Києві, але через численні причини були виведені з маршрутів. Станом на середину вересня жоден з цих трамваїв не курсує. Виробник наголошує, що неодноразово пропонував укласти договір на технічне обслуговування та інженерний супровід, проте комунальники так і не вирішили це питання.
Своя позиція щодо трамваїв “Електрон T5B64” була висловлена на офіційній сторінці заводу у Facebook. У “Електронтранс” нагадали, що Київ наразі має 11 трамваїв їхнього виробництва: 5 одиниць були введені в експлуатацію у 2016-2017 роках, ще 5 — у 2018, а остання одиниця прибула у 2021 році. Весь період гарантії, який триває 24 місяці, трамваї обслуговувалися фахівцями заводу, і по закінченні цього терміну технічна частина була передана на баланс КП “Київпастранс”.
“З урахуванням складності обслуговування сучасних низькопідлогових трамваїв, ми неодноразово зверталися з пропозицією укласти угоду на техобслуговування чи інженерний супровід. Це дозволило б гарантувати стабільну роботу трамваїв на лінії. На жаль, жодні угоди підписані не були”, — йдеться у повідомленні Концерну “Електрон”.
Наразі більшість трамваїв потребують середнього ремонту відповідно до технічного регламенту. Ці роботи не є складними, але їх необхідно виконувати кожні 100 тисяч км пробігу. Проте КП “Київпастранс” ігнорує цю проблему та не звертається до виробника. Більше того, комунальники не замовляли запасні частини та витратні матеріали, що суттєво ускладнює можливість обслуговування.
Концерн наводить приклади затримок з оплатою за запасні частини, які надходили через півроку, а то і більше — так, оплата за бандажі коліс, поставлені у лютому 2020 року, була здійснена лише у вересні того ж року. Аналогічно, комплект осей, який прибув до столиці у червні 2020-го, був оплаченим тільки в грудні 2021-го (львів’яни чекали на 2,66 млн грн, що є значною сумою для будь-якого підприємства).
“По факту, процес закупівель стартував лише наприкінці 2023 року. У результаті, ремонтні роботи у трамвайному депо не проводились вчасно”, — вказали у “Електроні”.
Незважаючи на це, львівський завод неодноразово направляв своїх фахівців до депо ім. Шевченка у Київ. Спеціалісти безкоштовно консультували персонал стосовно ремонтів, виконували заміну бандажів, ремонтували гальмівні блоки та надавали підмінні агрегати й запасні частини. Крім того, вони передали КП “Київпастранс” комплект підйомників для трамваїв в оренду за символічну суму у 100 грн на місяць.
“На сьогодні більшість трамваїв не працюють через невеликі проблеми: у трьох вимагається заміна витратників на пантографах, в інших — пошкоджене скло дверей, несправності у електропроводці або ж необхідність доливу гальмівної рідини. Однак ці роботи не виконуються, що створює оманливе враження про нібито проблеми якості самих трамваїв”, — відзначили на заводі.
Додатково Концерн підкреслив, що усі інші проблеми, які виникли з трамваями, такі як сходження з рейок, відбувалися через людський фактор (коли водії не дотримуються швидкісного режиму) або технічний стан колій. Якість рухомого складу, за словами виробників, на високому рівні, що підтверджується актами офіційних комісій. Отже, проблема з “Електрон T5B64” полягає лише у відмові київських транспортників укладати угоду на їхнє обслуговування з львів’янами.
Київ зупинив використання всіх “Електронів” через брак ремонту
Нагадаємо, що станом на середину вересня на маршрутах швидкісного трамвая на Борщагівці не курсує жоден трамвай марки “Електрон”. З дванадцяти одиниць, закріплених за київським трамвайним депо ім. Т. Шевченка, жоден не виходить на лінію. Неофіційно стверджується, що Київ розірвав стосунки з львівським виробником рейкового транспорту.
Також у березні 2025 року стало відомо, що до Києва може повернутися історичний ретро-трамвай — синій вагон з номером 1892, який був переданий на відновлення до Дарницького депо. Існує сподівання, що столиця зможе отримати власний відновлений ретро-трамвай після понад 10-річної перерви, оскільки у цехах Дарницького депо розпочалася реконструкція цього унікального транспорту.
