Київській раді рекомендують організувати ярмарки через платформу Прозорро.Продажі

У Києві триває обговорення нового регулювання процедури проведення ярмарків. В організації ярмарків усе ще діють старі правила, і ключові “гравці” з міської влади, як вважають, не надто зацікавлені в змінах. Однак, з огляду на великі корупційні ризики, що супроводжують мільйонні прибутки, зміни все ж будуть запроваджені громадою Києва.

Про підготовку нового порядку проведення ярмарків у столиці повідомив голова Громадської ради при КМДА Геннадій Кривошея. Він зазначив, що теперішня ситуація в цій сфері залишає бажати кращого. Після передачі функцій з організації ярмарків від КП “Київська спадщина” до КП “Світоч”, інтерес до ярмарків проявили навіть ті “тіньові” учасники з міської влади, які раніше не були залучені до процесу.

“Ярмарками займаються майже всі. Навіть новопризначений перший заступник, який працює два місяці, активно проявляє інтерес до цієї сфери. Проте реальною роботи поки немає, адже це самий розпал сезону,” – підкреслив Кривошея в своєму дописі.

Паралельно в Києві працюють над новими правилами для організації ярмарків. При Департаменті промисловості та розвитку підприємництва КМДА створена спеціальна робоча група, яка їх розробляє. Кривошея пропонує запроваджувати ярмарки через систему Prozorro.Продажі. У місті вже використовується цей механізм для розподілу торгових місць під МАФи, що показало свою ефективність і зменшило корупційні ризики.

“Необхідно забезпечити прозорість у виборі оператора ярмарків, кошти повинні йти до бюджету, а також провести експеримент у кількох районах Києва,” – говорить Геннадій Кривошея.

Говориться не про продаж торгових місць на ярмарках (адже фермер з Броварів чи Василькова навряд чи зможе зрозуміти складний механізм), а про надання права проводити ярмарки. У Громадській раді пояснюють: з якихось причин комунальні підприємства, що займаються цим тепер, демонструють низьку ефективність, секретар Громради Євгеній Слісаренко зазначає, що “ефективність” становить 700 тис. грн. на рік з кожного підприємства.

“Місця для учасників не будуть продаватися через Прозорро.Продажі. Пропонується передати право організації ярмарків, наразі організатором є КП “Світоч”. Чому приватний бізнес не може стати організатором?” – підкреслив Слісаренко в коментарях.

На засіданні робочої групи в КМДА проводяться консультації з командою Prozorro. Кривошея зазначає, що “профільний” заступник міського голови Олег Куявський та директор “промислово-підприємницького” департаменту Олег Тимошенко вже підтримали цю ініціативу. Тому після напрацювання ідеї про ярмарки, вона буде запропонована Київраді для голосування.

Раніше ярмаркам пропонували “піти в онлайн”

Нещодавно стало відомо, що кількість штатних працівників КП “Київська спадщина”, яка втратила можливість організовувати ярмарки в Києві, скоротилася втричі. Ще у 2023 році в КП працювали 12 людей, наступного року їх кількість зросла до 15 співробітників, а вже в першому півріччі 2025 року ця цифра зменшилася до всього п’яти осіб.

Раніше також обговорювалося питання переходу ярмарків у онлайн-формат – шляхом створення електронної платформи з модулем, де буде доступна детальна інформація про кожного продавця. Учасники зможуть швидко подавати заявки, отримувати схеми розміщення торгових об’єктів, дізнаватися про кількість торгових місць, асортимент товарів тощо.