Тіньовий флот депутата Шаповалова: як нардеп сприяє схемам постачання нафти з Росії

У час, коли Україна потерпає від повномасштабної війни, «вигризає» санкції проти Російської Федерації з боку світових гравців та бореться з «тіньовим» флотом, деякі народні обранці у зв’язці з бізнесменами власноруч створюють темні схеми торгівлі з країною-агресором.

Бізнес з Росією, незважаючи на санкції

Подібний алгоритм «тіньового» флоту розробив кременчуцький бізнесмен Віталій Марченко, який є власником ТОВ «Альфа груп 77» і ТОВ «Енергоресурс», фактичним власником групи компаній «VM-Groupe» та контролює ТОВ «Азарес», ТОВ «Аллюр Оіл», ТОВ «Торговий дім Кременчук», пише видання Фраза.

За даними правоохоронців, протягом декількох років на території Полтавської області діяла злочинна організація на чолі з Марченко, учасники якої створили мережу компаній, щоб приховувати свою незаконну діяльність.

Організатори корупційної схеми налагодили імпорт акцизного товару — метанолу, приховуючи його під розчинники через фіктивні підприємства в Європі, зокрема у Словаччині, Чехії та Латвії.

Метанол залізницею надходив з Росії та Білорусі на європейські паливні склади. Використовуючи підроблені документи про походження, компанії під керівництвом Марченка ввозили товар в Україну.

Далі його транспортували на склади в Кременчук для нелегального виробництва пального. Щоб уникнути сплати податків, продукцію офіційно продавали підприємствам, створюючи фіктивний податковий кредит. У результаті, за підрахунками, податкова заборгованість групи компаній Марченка досягла майже 200 млн гривень, що завдало державному бюджету України значних фінансових втрат.

Як з’ясувало слідство, для прикриття протиправної діяльності очолюваної Марченком організації, бізнесмен вступив у злочинну змову з народним депутатом від партії «За Майбутнє» Юрієм Шаповаловим.

До речі, саме Шаповалов сприяв підприємствам із групи «VM-Groupe», що належать Марченко, у виграші тендерів на постачання нафтопродуктів, таких як бензин і дизельне паливо, для комунального підприємства «Благоустрій Кременчука». У період 2023-2024 років ТОВ «Азарес» уклало 35 контрактів із цим комунальним підприємством на загальну суму 15 мільйонів гривень. Крім цього, Шаповалов неодноразово лобіював інтереси групи компаній «VM Group» в контролюючих органах та органах державної влади.

Цей факт сам собою підтверджує факти незаконного збагачення народного депутата Шаповалова, чим у свою чергу обов’язково має зацікавитися НАБУ, оскільки народні депутати в цьому випадку є їх безпосередніми клієнтами.

«Тіньовий» флот та нафтові танкери народного депутата

Однак повернемось до «нафтової» схеми, в рамках якої правоохоронці задокументували переписку між Марченко та Шаповаловим. У повідомленнях народний депутат пише бізнесмену, що «нафтопродукти з російської нафти, вироблені поза межами Росії, не підпадають під санкції ЄС». У свою чергу Марченко на таке повідомлення відповідає лаконічне: «Супер!».

Також Шаповалов надсилає декілька посилань на оголошення про продаж нафтових танкерів у Туреччині, щоб обговорити їх покупку для перевезення нафтопродуктів, зокрема й російського походження. Отже, доки Росія купляє зброю та боєприпаси на гроші від продажу нафти, народний депутат продовжує сприяти бізнесу на крові українців.

Тіньовий флот депутата Шаповалова: як нардеп сприяє схемам постачання нафти з Росії 2

За даними правоохоронних органів, група компаній «VM-Groupe», підконтрольна Марченко, володіє п’ятьма нафтовими танкерами:

  • «Oris Marine» (IMO 9179488), придбаний у червні 2023 року.
  • «Oris Di» (IMO 9245299), також придбаний у червні 2023 року.
  • «Oris Sofi» (IMO 8920282), куплений у червні 2023 року.
  • «Oris Helga» (IMO 9483619), набутий у жовтні 2023 року.
  • «ORIS Grace» (IMO 9658422), придбаний на початку 2024 року.

Танкер «Oris Marine» наразі зареєстрований під прапором Ліберії, з портом приписки у столиці країни, Монровії. Його вантажопідйомність складає 3 200 тонн.

За даними бази Європейської Комісії, зареєстрованим власником цього судна з 1 березня 2023 року стала компанія FLAGMAN MARINE LTD, розташована на Мальті.

Однак найцікавіше, що серед власників зазначеної компанії вказані дві особи, що тісно пов’язані з організаторами «нафтової» схеми. Зокрема, мова йде про:

  • Марію Марченко – дружину бізнесмена Віталія Марченка. По сумісництву вона також займає посаду директора ТОВ «Центроград Кременчук» та фактично працює головним бухгалтером у ТОВ «Азарес» та ТОВ «Аллюр Оіл».
  • Ліану Шамрай – її чоловік, Юрій Шамрай, є довготривалим компаньйоном Шаповалова та співзасновником разом з останнім ГО «Федерація автомобільного спорту м. Кременчука». Крім того, Ліана Шамрай і Юрій Шаповалов у різний час обіймали посаду директора в компанії «Фокстрот Кременчук», що свідчить про тривалі бізнес-стосунки між цими особами.

Судна компанії FLAGMAN MARINE LTD регулярно транспортували нафту морем і розвантажувались на території України в Ізмаїльському морському торговельному порту, після чого нафтопродукти розподілялись для подальшого використання.

Крім цього, хоча перелічені танкери, які фактично належать Марченко та Шаповалову, зареєстровані на різні мальтійські компанії, насправді ж всі вони тісно пов’язані через спільну структуру власності.

Серед зареєстрованих власників суден виступають такі компанії, як MILLENNIUM FOREST TRADING LTD і Blubahar Limited, чия юридична адреса та управлінський склад збігаються з компанією FLAGMAN MARINE LTD.

Таким чином Віталій Марченко та Юрій Шаповалов, використовуючи усі можливі важелі впливу, вибудували нелегальний ланцюг постачання нафтопродуктів, зокрема з Росії — країни, що веде агресивну війну проти України. Дії народного депутата, який сприяє таким схемам, піднімають питання про його реальну роль і відповідальність перед виборцями та державою в умовах повномасштабного вторгнення РФ.

Джерело