ТРЦ поглинув літаючу тарілку на Либідській: автори проєкту уникають зустрічей

Роботи зі зведення ТРЦ Ocean Mall, який фактично “перекриває” пам’ятку архітектури – “Літаючу тарілку” на Либідській площі, тривають. Сама пам’ятка радянського модернізму залишається на місці, однак нова будівля вже майже повністю оточила її, через що “тарілка” практично втратила статус архітектурної домінанти площі. Незважаючи на наявність припису від Департаменту охорони культурної спадщини КМДА (ДОКС), роботи тривають. Представник компанії, що розробляла проект ТРЦ, ігнорує робочі зустрічі у КМДА.

Стан “Тарілки” сьогодні

Про актуальний стан “Літаючої тарілки” розповіла київська дослідниця монументального мистецтва Ельміра Еттінгер. Вона поділилася світлиною, на якій видно, як архітектурні елементи ТРЦ, вже повністю засклені, “обступили” пам’ятку, знижуючи її значення як домінуючої форми. Фактично, її вбудовують у новий торговий центр, що порушує охоронні закони. Відповідно до них, навколо пам’ятки повинна існувати буферна зона, але забудовник її не дотримується.

Варто зазначити, що вже понад пів року існують приписи від ДОКС для ТОВ “Проспект” і ТОВ “Центр комерційних площ” (компанії, що пов’язані з відомим київським забудовником Вагіфом Алієвим) про зупинку робіт у зоні охорони пам’ятки. Проте їх не виконують. Як зазначив київський пам’яткоохоронець Дмитро Перов, у понеділок, 30 вересня, повинна була відбутися робоча зустріч у ДОКС щодо відповідної петиції про зупинку робіт на “Тарілці”. Але, за його словами, представник компанії-проєктанта проігнорував цю зустріч.

Самі пам’яткоохоронці з КМДА, до речі, не завжди підтримували збереження “Тарілки”. Ще у січні 2025 року Департамент випустив пост, у якому охарактеризував архітектурний шедевр як “антресоль”, а шум навколо неї – як “маніпуляцію”. Однак суспільний резонанс змінив думку ДОКС. Адже кияни вимагають збереження “Літаючої тарілки”: це підтверджує швидкість, з якою відповідна петиція зібрала голоси.

Так, відозву зареєстрували на сайті Київради 3 січня 2025 року, і замість 60 днів, виділених на збір голосів, вона набула необхідної кількості за 10 днів. Петиція досі активна на офіційному порталі міської влади, її статус – “на реалізації”, а відповідальну особу призначено заступницю міського голови Ганну Старостенко.

Цікаво, що КМДА намагається формально комунікувати з виконробом в рамках проведення проекту. 29 серпня 2025 року ДОКС направив листа замовнику робіт на ТРЦ, ТОВ “АЛЬДО”, про організацію зустрічі з представниками громадськості замовника та підрядника. Проте жодної інформації про проведення такої зустрічі немає.

Особливості пам’ятки

Будівля Українського інституту науково-технічної та економічної інформації, яка включає “Літаючу тарілку”, була спроєктована архітектором Флоріаном Юр’євим та Льовом Новиковим у 1960-х роках. Статус пам’ятки архітектури їй присвоїли лише у 2020 році. Внутрішній простір спроєктовано як конференц-зала на 450 місць.

Архітектор Юр’єв планував облаштувати тут “світлотеатр” для музичних вистав з застосуванням градієнтного світлового ефекту. Амфітеатр забезпечує унікальну акустику, що дозволяє чути широкий діапазон голосів без використання електронних підсилювачів.

Варто відзначити, що певний час в “тарілці” зберігалися архіви КДБ та Компартії України. Архітектор Флоріан Юр’єв був нагороджений премією Держбуду СРСР “за новаторство в архітектурі” за цей вдалий проєкт, отримавши 16 тисяч радянських рублів.

Разом з Аркою Свободи і Батьківщиною-матір’ю, київська “Літаюча тарілка” входить до численних міжнародних підбірок шедеврів монументального мистецтва. Це один із найвпізнаваніших силуетів Києва, який ризикує повністю зникнути (і вже частково зник) у новому архітектурному ландшафті ТРЦ.