Тимур Ткаченко, голова КМВА, отримав простий підказку щодо вирішення проблеми: одночасно здирати вагу перевантаженого транспорту та карати перевізників. Слід зазначити, що Ткаченко сам організовував кілька етапів “полювання” на вантажівки, які перевищують вагові норми. Просте рішення полягає в тому, щоб не покладатися на зламані вагові комплекси, а зобов’язати підприємства, які приймають вантажі, такі як елеватори, кар’єри, порти та великі логістичні центри, свідчити про перевантажені автомобілі.
Цю ідею оприлюднив у Facebook Віктор Романенко, транспортний експерт і голова ГО “МС Дніпро”. Він звернув увагу на те, що в Україні вже протягом п’яти років функціонує система автоматичного контролю вагових порушень “WIM” (зважування у русі). Однак, за його словами, на 25 червня з 52 вагових комплексів, встановлених на автомобільних шляхах, працюють лише 38. Інші або несправні, або не передають інформацію про порушення.
“Я вважаю, що ситуацію можна поліпшити без значних інвестицій і тривалих реформ. Для цього потрібно отримати політичну підтримку і проявити управлінську волю, адже подібні ініціативи вже успішно запроваджувалися в деяких областях ще у 2013-14 роках”, – підкреслив Романенко у своєму дописі.
Простой алгоритм: зобов’язати вантажоприймальні пункти — елеватори, кар’єри, порти, великі логістичні комплекси — щотижня надавати Укртрансбезпеці та балансоутримувачу інформацію про транспортні засоби, що прийняли вантажі з перевищенням вагових норм. За словами експерта, це не потребує встановлення нового обладнання чи збільшення штату — більшість пунктів вже мають ваги та облікові системи для транспорту. Потрібно лише створити механізм звітності та визначити відповідальність за приховування або спотворення даних.
Віктор Романенко зазначає, що інспекторів, які контролюють вагу, можна “переконати”, тоді як на трасах порушення часто не фіксуються. Звіти від компаній-постачальників допоможуть ідентифікувати не лише окремі правопорушення, а й систематичні зловживання з боку певних перевізників. Для впровадження такої реформи, фахівець вважає, що потрібно ухвалити акт Кабміну (зміни до законодавства або навіть постанову), визначити норми звітності і відповідальність за порушення звітних зобов’язань.
“Систему слід активізувати не тільки за допомогою сучасних технологій, а й через бізнес-відповідальність. Однак ініціатива принесе результати лише в тому випадку, якщо ми дійсно прагнемо зберегти дороги і зменшити рівень корупції”, – підкреслив експерт.
Ткаченко вже двічі акцентував увагу на “перелові” перевантажених автівок, які руйнують дорожнє покриття
Нагадаємо, що першу масштабну перевірку вантажівок та маршруток у Києві провели в січні 2025 року. В рамках цієї роботи Укртрансбезпека та патрульна поліція виявили понад 200 порушень правил перевезення, а штрафи для компаній, чий транспорт було задіяно, склали загалом 3,6 млн грн. Найбільш поширені порушення включали відсутність дозвільних документів на перевезення, недотримання режиму праці/відпочинку та перевищення обмежень ваги вантажів.
Нещодавно, 20 червня 2025 року, Ткаченко знову заявив про посилення контролю за безпекою вантажних перевезень – такі заходи реалізуються КМВА у партнерстві з Укртрансбезпекою, КМДА та КОВА. В ході цих заходів інспектори перевірили понад 300 вантажних транспортних засобів, виявивши 78 порушень під час вантажних перевезень, в тому числі щодо габаритно-вагових норм.