У Києві на Метромосту розпочався важливий етап ремонту. Будівельники встановлюють арочні підтримуючі конструкції, які допоможуть зберегти цілісність мосту протягом подальших етапів реконструкції. Ці роботи є необхідними, оскільки міст має унікальну арочну конструкцію, а його укріплення є технічно складним завданням.
Міська адміністрація повідомила про початок цього етапу ремонту, зауваживши, що міст, збудований у 1965 році, має рідкісну конструкцію з попередньо напруженим армуванням. Це унікальність ускладнює процес укріплення.
КМДА продемонструвала світлину, на якій видно буксир, що штовхає по Дніпру плавучий пірс із важкою арочною конструкцією. Цю конструкцію планують встановити під міст, а потім – у проєктне положення. Б будівельники вже занурили 160 паль у русло Дніпра на глибину до 30 метрів.
“Ці конструкції посилять міст, збережуть його історичний вигляд і продовжать безпечну експлуатацію щонайменше на 20 років. Після завершення протиаварійних робіт розпочнеться реставрація з пристосуванням”, – зазначили у КМДА, уточнивши, що рух автомобільного транспорту та потягів метро мостом наразі не буде призупинено.
Головна проблема мосту – його охоронний статус
Плани з відновлення Метромосту розроблялися ще досить давно. У січні 2024 року стало відомо, що стан споруди є аварійним, а головною проблемою для її відновлення є охоронний статус пам’ятки місцевого значення, який забороняє змінювати зовнішній вигляд мосту за допомогою сучасних технологій.
Як зазначав інфраструктурний оглядач Павло Авдокушин, витрати на ремонт моста, який перебуває на балансі КК “Київавтодор”, можуть бути дуже високими навіть для Києва. Проте знайдено рішення: головним замовником стане Державне агентство з відновлення та розвитку інфраструктури, хоча міст залишиться у власності міста. Ситуація з охоронним статусом залишиться складною.
“Відновлення за новими технологіями не дозволено, але вже відбувається розробка проєкту тимчасових заходів: планується створення підпірної системи, яка підтримуватиме міст. Можливо, конструкція буде схожа на ту, що використовувалася під Подільсько-Воскресенським мостовим переходом, із потужними трубами, забитими в грунт у руслі Дніпра. Вони підпиратимуть свою конструкцію”, – зазначав Авдокушин. При цьому розрахунки можуть бути зроблені так, щоб не порушити судноплавство Дніпром у цій зоні.
Серед питань залишається, чи буде міст закрито для ремонту – коли, звісно, почнуться роботи (оскільки роботи з будівництва підпірних конструкцій мають тривати до літа 2026 року). На думку Авдокушина, закриття мосту малоймовірне, хіба що для короткочасних заходів. У зимі 2024-го року фахівці повідомляли, що планують підпірку лише основної конструкції мосту, а стан другого ярусу (есакада метро) викликає менше побоювань.
“Міст має дуже незвичну будову: прогонів немає, а його арки представлені як опори з розгалуженнями у вигляді напіварок. Напіварки однієї опори з’єднуються з аналогічною конструкцією сусідньої. Вони зв’язані спеціальними вантами. Однак ці канати виявляються у поганому стані – питання заміни наразі розглядається, щоб не порушити охоронний статус мосту”, – зазначав Авдокушин.
Коли розпочали ремонт Метромосту у Києві, і який може бути задум інженерів
Нагадаємо, у вересні 2024 року в Києві стартували роботи з реставрації Метромосту. Біля конструкцій споруди з боку Венеціанського острова (Гідропарку) створили будівельний майданчик, і робітники почали підготовчі заходи. Згідно з інформаційними стендами, роботи триватимуть до липня 2026 року та включатимуть зведення під мостом підтримуючих конструкцій, подібних до тих, що продемонстрували у КМДА.
У липні 2025 року стало відомо, що на мосту Метро у Києві вже відремонтували асфальтне покриття. Це був локальний ремонт, але, з огляду на інтенсивний рух, водії зіткнулися з тимчасовими затримками.
