У Києві цілком реально запровадити безготівкову оплату в маршрутках до кінця 2025 року. Про це, нагадаємо, просять у численних петиціях київські пасажири. Втім, є головна умова – це згода самих перевізників на вихід з виключно готівкової форми розрахунку з пасажирами. А от тут можуть бути проблеми, адже, як показав експеримент, проведений у маршрутках Києва у 2023 році, транспортники не надто зацікавлені у “виході з кешу”.
Про можливість запровадження розрахунку за допомогою валідаторів у маршрутках Києва розповів Роман Деркач, продакт-мереджер “Київ Цифровий” в ефірі муніципального каналу “Київ 24”. Він зазначив, що загалом питання встановлення й підключення валідаторів у маршрутках столиці має дві складові: перша – технічна можливість, друга – юридична складова, плюс бажання самих перевізників.
“Технічно КП ГІОЦ готове ще з кінця 2021 року підключити приватних перевізників до повного спектру оплати проїзду, точно такого, як працює у комунальному транспорті, шляхом встановлення валідаторів і надання можливості користувачам оплачувати проїзд за таким самим принципом, який нині діє у муніципальному транспорті. Тобто, це і QR-квиток, і банківська карта, і пластикова транспортна карта, реальна чи віртуальна”, – зауважив Роман Деркач.
Складніше з переконанням самих маршрутників у тому, що валідатори допоможуть впорядкувати й спростити процес оплати. Як показав експеримент, що його проводили на маршруті №444 (ст.м. “Звіринецька” – вул. Метрологічна) у травні-липні 2023 року: тоді на маршрутках ТОВ “Союз-Авто” встановили валідатори, і пасажири сплачували за транспорт у тому числі картками. Але наприкінці експерименту керівники ТОВ відмовилися розповідати пресі про результати, мотивувавши це тим, що валідатори, буцімто, “часто ламалися”. А тоді – зняли усю техніку з автобусів.
Втім, якщо цей процес таки буде запущений (і на маршрутників “натисне” керівництво міста – байдуже, цивільне чи військове), то на підключення валідаторів підуть місяці. Про це також розповідає Роман Деркач: за його словами, аби система почала працювати повноцінно й на усіх маршрутах у столиці, потрібен час до кінця року.
“Кількість рухомого складу по маршруткам різна, як і вартість проїзду. Знадобиться час, аби відпрацювати концепт підключення, але цілком ймовірно, що до кінця року при бажанні й суспільній роботі з приватними перевізниками запровадять сервіс безготівкової оплати у приватному міському транспорті”, – резюмував Деркач.
Що відповідають в Кличка на петиції про валідатори, і як хитрі маршрутники “пилососять” зупинки, користуючись “Києвом Цифровим”
Нагадаємо, Інформатор вже декілька разів писав про різні петиції, подані киянами з приводу облаштування зручної системи оплати за проїзд у міських маршрутках. На першу, подану ще 2023 року, в Кличка відповіли: зробили все можливе, та самі маршрутники висловилися проти новації. Наприкінці 2024 року подали ще одну відозву до міської влади. У ній також підкреслюють – готівка у маршрутках створює небезпеку й незручності як для пасажирів, так і для водіїв.
Також ми розповідали про те, що водії маршруток у Києві користуються електронним сервісом від “Києва Цифрового”, який дозволяє їм побачити, де на маршруті їдуть автобуси чи тролейбуси. Хитрі маршрутники випереджають комунальний транспорт, і, їдучи перед ним, “пилососять” зупинки громадського транспорту, збираючи пасажирів, що чекають там.