У вівторок, 25 лютого, у приміщенні Житнього ринку пройшла презентація проєкту ревіталізації будівлі й самого торговельного простору, запропонована інвестором Андрієм Журжієм і його компанією “Inzhur”. Для розуміння: Інформатор вже писав, що це – лише один з заінтересантів, хто бажає викупити (чи, як у випадку з оточенням Віталія Кличка, – приватизувати) споруду. Втім, пропозиції цікаві й заслуговують на увагу. А ще, прикметно, що до обговорення долучилася й протилежна сторона, яка бажає саме приватизації. Про подробиці дізнався Інформатор.
Що ж пропонує Журжій?
Передовсім, фахівці, залучені Журжієм і його компанією (а у дослідження, каже він, брало участь архітектурне бюро AVR, очолюване у Києві відомим архітектором Юліаном Чаплінським) встановили: фундамент і несучі конструкції ринку у задовільному стані. Покрівля – протікає, але її конструкція також “задовільна”: змінювати вантові конструкції, а відтак і форму будівлі, також не треба. Все це інвестор виклав у великій відеопрезентації (її, власне, він ще раз повторив на заході).
“Що погано: зовнішні конструкції, вікна й їхнє скління, у жахливому стані. Покрівля – тече, її треба перекривати сучасними гідроізоляційними матеріалами, які не створюватимуть додаткового навантаження. Усі інженерні комунікації – зогнилі, або їх вже немає, як це сталося з пожежною сигналізацією. Чітко видно, що ринком ніхто не займався, його просто експлуатували”, – каже Андрій Журжій.
У пішій доступності від ринку розташовані 23 готелі, 290 тис кв.м. офісної нерухомості, 6 університетів включно з НаУКМА, а проживає 11 тис людей. Крім того, поряд – непогана транспортна розв’язка, і, звісно, ст.м. “Контрактова площа”. А ще, поряд на Подолі – зона, де затримується найбільше людей. Все це, переконаний інвестор, сприятиме перетворенню ринку на “точку тяжіння” для туристів – Житній можна зробити “must visit” локацією, оминути яку не зможе жоден з киян чи гостей Києва, хто лише приїде на Поділ.
Але що конкретно пропонує Журжій (звісно, після завершення приватизації будівлі й проведення капремонту)? З презентації зрозуміло: інвестор пропонує частково залишити ринку його функцію – торгівлю фермерськими продуктами харчування. А з решти – створити “фудхол”, тобто щось подібне до Kyiv Food Market на Арсенальній, крім цього, зробити додатково “культурний центр” та “місце для подій” – залу чи простір, де можна буде проводити заходи.
Представили й “розбивку” за поверхами. Так, у підвалі планують облаштувати паркінг на 60-70 машиномісць і укриття, також там будуть розташовані адмінприміщення ринку. На 1 рівні планують зробити великий “фудхол” на 800 місць, облаштувати сцену “для івентів”, там же розташовуватимуться кухні й спеціалізовані магазини. “Традиційний” ринок планують зробити на 2 поверсі – там будуть 100 місць для торговців. І на 3 рівні, який також планують облаштувати в будівлі (зараз його немає), буде видовий ресторан, спортзала чи “івент-зала”, та теплиці.
Хто й як його критикує
Зазначимо, що на презентацію до Житнього завітали представники “конкуруючої фірми”. Передовсім, це Євген Клопотенко, який, згідно з нашим попереднім матеріалом, виконує функцію публічної персони в ще одному інвестиційному проєкті, але вже “під крилом” в оточення Віталія Кличка. Інформатор писав, що непублічно за ним стоїть Ігор Кучеренко, власник “Спортлайфу”, групи VEK, ігорного бізнесу, сировинних венчурів, крипти й нерухомості, а ще – системний спонсор Віталія Кличка ще з 1990-х років. Значно більше він відомий, як “чоловік Санти Дімопулос” з ВІА Гра чи засновник криптокартки HitBit Pro.
Сам Клопотенко напередодні виклав у Facebook великий допис, який почав зі слів “за мною не стоять чиїсь бізнес-інтереси чи бажання заробити”, позначивши власну мотивацію саме як “збереження ринку”: каже, що ані довгострокова оренда, ані приватизація не гарантують того, що будівля не перетвориться на черговий ТРЦ чи багатоповерхівку. А вихід бачить у “передачі ринку у професійне управління”.
Загалом викладення ідеї досить плутане – суть ховається за фразами на кшталт “розробка та впровадження моделі багатофункціонального й гнучкого простору шляхом гармонізованої інтеграції в ринок різноманітних локацій“. Але полягає вона саме у заведенні приватного бізнесу на територію ринку, його капремонті та перетворенні на “гастрономічний магніт та важливий публічний простір” (тобто, ідеї пішли загалом не набагато далі за Журжія, хоч ринок і не продаватимуть).
“Сьогодні єдиною можливістю формалізації такого варіанту є державно-приватне партнерство. На жаль, в Україні до сьогодні немає жодного позитивного кейсу такої співпраці, але завжди має бути хтось першим. Головне наявність політичної волі”, – зазначив Клопотенко.
Робитися це має під “парасолькою” громадської ради з числа ГО та активістів на кшталт самого Клопотенка. Вона, за ідеєю шефкухаря, має обирати директора, погоджувати плани з реновації і т.ін. Крім того, на презентації від Журжія виступив ще заступник міського голови (відповідає, зокрема, за Поділ) Валентин Мондриївський – саме він очолював робочу групу, що напрацювала плани з ревіталізації ринку наприкінці 2024 року. Він не став публічно критикувати проєкт Журжія – лише зазначив важливість збереження простору для киян.
“Відвідав презентацію проєкту ревіталізації Житнього ринку від Андрія Журжія та компанії “Inzhur”. Але не лише, як заступник голови КМДА, а й як покупець, який понад 15 років ходить сюди за продуктами і цінує особливу атмосферу цього місця. Головне для всіх нас — зберегти Житній як живий, сучасний і комфортний ринок, водночас не втративши його духу та історичної цінності”, – написав Мондриївський у Facebook.
Хто загалом претендує на експлуатацію Житнього: наше розслідування й позиція Кличка
Нагадаємо, наприкінці січня, коли протиріччя між усіма зацікавленими в експлуатації Житнього ринку сторонами загострилися, Інформатор зробив великий матеріал про усіх, хто має цікавість до споруди. Виявилося, що отримати контроль над нею хочуть одразу декілька потужних груп впливу – одна з них у оточенні київського міського голови, інша – серед нових бізнесменів з інвестфондів. Насправді саме між ними точиться протистояння, а усі обставини (і “робоча група” КМДА, і проєкт постанови від депутатів Київради про продаж) є піар-інструментами обох груп впливу.
Також ми написали, що 30 січня 2025 року Віталій Кличко висловився про майбутнє Житнього ринку. Зважаючи на те, що цікавість до споруди є в оточення міського голови, він мав би підтримати саме орендний статус ринку. Втім, Кличко зазначив лише, що, незалежно від обраної моделі управління, будівля має залишитись громадським простором, впорядкованим і в належному стані.