У разі нових масованих атак Росії на енергетичну інфраструктуру Київ може стикнутися з повною зупинкою роботи електротранспорту. Під загрозою опиняються не лише трамваї та тролейбуси, подібно до того, що відбувається нині, але й метрополітен. Варто зазначити, що “перші сигнали” знеструмлення головного транспорту столиці вже відчутні.
Причини можливих проблем
Сценарій повного знеструмлення електротранспорту у Києві детально описував інженер-енергетик, співзасновник громадської організації “Пасажири Києва” В’ячеслав Скриль. Він вказує, що глобально проблеми викликані двома факторами: перший – це фізичні пошкодження мережі чи підстанцій, які унеможливлюють їх заживлення. Другий – це дефіцит генерації електроенергії.
Експерт підкреслює, що зараз у Києві тягові підстанції отримують живлення в першу чергу, тож вони поки що не відчувають недостачі. Проте в разі пошкодження мережі можливі короткострокові зупинки транспорту на 1–3 дні. У випадку критичного дефіциту електроенергії може бути ухвалено політичне рішення про скорочення або навіть повне закриття електротранспорту.
“Якщо виникне значний дефіцит електроенергії, то може бути прийнято рішення про скорочення роботи електротранспорту або його повне закриття,” – наголошує Скриль.
Перші сигнали для метро вже пролунали
Насамперед, відключатимуть трамвайну та тролейбусну мережу. Подібні випадки вже мали місце, наймасштабніше – у 2022 році. Метро вважається пріоритетом для столичної влади, однак його функціонування також залежить від стану міських електромереж.
“Трамвайно-тролейбусну мережу Києва часто закривають чи призупиняють, в той час як роботу метрополітену намагаються підтримувати,” – зазначає експерт.
Перші “дзвоники” вже стали очевидними: на станції “Політехнічний інститут” нещодавно зникло світло на ескалаторах і на пероні. За словами Скриля, такі аварії тривають кілька хвилин й пов’язані з перенавантаженням мережі. Наприклад, у Харкові метрополітен вже призупинив роботу через серйозний дефіцит електроенергії, оскільки передача електрики від генераційних об’єктів є ускладненою, тож пріоритет віддають критичній інфраструктурі.
В загальному, експерт підкреслює, що у багатьох містах України тягові підстанції можуть опинитися під програмами відключень, хоча цього за нормами бути не повинно. Це створює додаткові ризики для стабільної роботи транспорту. Наприклад, київський фунікулер зупиняється кілька разів на день через ненадійну схему живлення.
“Переробка коштуватиме від 5 до 10 мільйонів гривень, але місто не проявляє зацікавленості у вирішенні цього питання,” – зазначає фахівець.
Що станеться, якщо метро зупиниться?
У разі повної зупинки електротранспорту столиця фактично повернеться у часи 1959 року, коли метро ще не функціонувало. Скриль наголошує на важливості не призупиняти роботі електротранспорту повністю, а лише суттєво скоротити його, щоб забезпечити перевезення тих, хто продовжує працювати у столиці.
“Якщо буде ухвалено політичне рішення про повне закриття електротранспорту, в чому я сумніваюсь, думаю, метро будуть намагатися підтримувати до останнього; тоді ситуація стане критично важкою. Адже замінити наземний електротранспорт автобусами неможливо. Наразі у Києві працює 330-340 автобусів, 235 тролейбусів та 160 трамваїв. Навіть 60-70 додаткових автобусів, які могло б запустити місто, не зможуть замінити великий трамвай чи тролейбус, а вже тим більше метрополітен,” – підсумовує експерт.
Які проблеми виникають у метро Києва та плани Київради на нову лінію
Нагадаємо, що у суботу, 8 листопада 2025 року, в Києві спостерігалася ускладнена ситуація з громадським транспортом. Через відсутність електричної напруги зранку були зупинені кілька тролейбусних маршрутів та швидкісний трамвай №3. Невдовзі до цього приєдналося метро, де також почало зникати світло, в результаті чого рух тролейбусів був фактично паралізований.
Тим часом, у Київраді обговорюють бюджет на будівництво нової лінії метро на Троєщину, а точніше, рішення, яке дозволяє залучати кошти міжнародних донорів для початку робіт. Вівторок, 21 жовтня, став днем, коли члени “бюджетної” комісії міськради проголосували за це питання.
