В Україні відкриють першу платну дорогу до західного кордону, але є важливі деталі.

В Україні може з’явитися перша платна автодорога. Йдеться про трасу від Ковеля до пункту пропуску “Ягодин-Дорогуськ” на кордоні з Польщею, яка є найбільш завантаженою транспортом і вантажівками. Про це в інтерв’ю розповів заступник міністра розвитку громад і територій Сергій Деркач.

На його думку, держава вже почала розглядати формат публічно-приватного партнерства. Запровадження сучасних автобанів на ключових напрямках TEN-T потребує інвестицій, які наразі Україна не може забезпечити. Цю інформацію Деркач озвучив під час інтерв’ю.

“За добре спланованого підходу, ми мали б мати автобани на дорогах TEN-T. Це не лише ремонти, а й повноцінні реконструкції та будівництва, що потребує значних фінансів, яких в Україні поки немає і тривалий час не буде”, – пояснив Деркач.

Першою може стати дорога до Ягодина

В даний момент у Мінрозвитку досліджують кілька маршрутів, які можуть стати концесійними. Переважно це дороги, що ведуть до пунктів пропуску.

“Відповідно до нового законодавства, у нас вже є можливості, і ми розглядаємо декілька таких доріг… Вважаю, що це буде найефективніший шлях залучення коштів для дорожньої інфраструктури”, – зазначив заступник міністра.

Перша платна дорога може бути на кордоні з Польщею

“Ці маршрути для перевезень дуже завантажені. Однак важливо врахувати залученість бізнесу та інтерес до використання таких доріг… треба знати кількість транспортних засобів, щоб дорога була економічно доцільною”, – додав Деркач.

Першим прикладом має стати траса Ковель – Ягодин-Дорогуськ. Уздовж неї планують створити чотири смуги та модернізувати інфраструктуру.

“Мова йшла про ремонт і розширення до чотирьох смуг. З іншого боку, Польща будує автобан, і буде доцільно продовжити його до Ковеля… Це буде вдалий приклад, який ми спробуємо реалізувати”, – зазначив Деркач.

Платні дороги обговорюють понад 20 років

Ідея створення платних автомагістралей в Україні не є новою: ще до повномасштабного конфлікту, у грудні 2021 року, уряд анонсував будівництво першої платної траси Краковець – Броди – Рівне. Країна аналізувала трафік на основних маршрутах, готуючи законодавчу базу та співпраця з європейськими інвесторами. За оцінками, проїзд платною дорогою міг коштувати приблизно 8 євроцентів за кілометр (≈2,6 грн). Водночас завжди повинен залишатися альтернативний безкоштовний маршрут.

На даний момент найбільш просунута ініціатива стосується траси Ковель – Ягодин. Після модернізації її можуть передати в концесію інвестору, який забезпечить утримання дороги та розвиток супутньої інфраструктури.