Gripen краще: експерт засумнівався у ефективності українських F-16 та розкрив, чого їм не вистачає

Для повноцінної участі у боях передані Україні американські винищувачі F-16 недостатньо оснащені. Вони через обмеження на асортимент озброєння служать ще одним засобом ППО, не більше. Українську авіацію реально могли б посилити літаки Gripen виробництва Saab, вважає авіаційний експерт Костянтин Криволап.

Експерт наголосив 29 жовтня у етері каналу Freedom, що загалом F-16 є боєздатним літаком високого рівня, у цьому немає сумнівів. Водночас у тій комплектації, в якій F-16 надійшли до України, можливість їх застосування на сьогодні обмежена лише завданнями протиповітряної оборони, вважає Криволап.

Насамперед винищувачам F-16 не вистачає відповідних систем радіолокаційного виявлення, а також ракет AMRAAM більшої дальності, стверджує він. Крім того, Україна поки що не отримала літаків далекого радіолокаційного виявлення Saab 340, які обіцяли шведи і які забезпечать F-16 підвищені можливості.

Mirage не виправлять ситуацію, Gripen – можуть

На його думку, французькі багатоцільові винищувачі 4-го покоління Dassault Mirage 2000, на які очікують Повітряні сили ЗСУ, також навряд чи сильно змінять ситуацію в повітрі.

“Ми матимемо три “Міражі”, які зможуть нести ракети Storm Shadow/SCALP EG. Це дуже добре. Але виявилось, що їх ще треба до цього підготувати. Ці літаки не будуть обладнані ультрасучасним озброєнням, яке дозволяє мати локатори дальнього виявлення, вони не матимуть Saab 340, який передаватиме їм цілі на їхні ракети. Фактично це будуть просто носії SCALP та Storm Shadow у трохи кращій модифікації, ніж наші бомбардувальники Су-24”, – вважає Криволап.

Ситуацію могли б змінити шведські винищувачі 4-го покоління JAS 39 Gripen (Грипен). На думку Криволапа, чутки про можливу передачу винищувачів Gripen виникли на тлі пробуксування програми передачі F-16 для України. 

“Грипени” в цій ситуації виглядають найбільш прийнятними та цікавими, тому що вони можуть нести ракети SCALP і Storm Shadow. Але порівняти тисячі виготовлених F-16, що відповідають логістиці доставки та обслуговування запчастин, з 230 одиницями випущених Gripen дуже складно. Тому, попри те, що це дуже хороший літак, і в моєму рейтингу він номер два після F-16, але ту кількість, що можуть нам поставити і ту кількість, яка матиме необхідні для нас озброєння, викликають великі сумніви”, – сказав експерт.

Як F-16 проявили себе в Україні

Президент України Володимир Зеленський у момент передачі F-16 Україні відмовився розкрити інформацію, в яких місіях вони застосовуватимуться. При цьому пообіцяв, що про результати роботи винищувачів українці згодом почують.

Однак досі про жодне інше застосування F-16, окрім як при відбитті повітряних атак РФ, не повідомлялося. Серед окупантів ходили чутки, що один із російських Су-34 був знищений ракетою, запущеною з F-16, але Україна не підтверджувала цю інформацію.

Раніше Business Insider повідомляв, окремою проблемою для F-16 є західні обмеження на те, як Україна може атакувати цілі в Росії. Це значно знижує ефективність винищувачів F-16. Наразі багато союзників України, включно зі США, не дозволяють їй використовувати надану далекобійну зброю для вільних ударів по російській території. Через це Україна не може знищувати джерела багатьох російських атак, а змушена зупиняти кожен окремий удар, що є значно складнішим завданням.

Нагадаємо, Україна офіційно визнала втрату одного F-16, і Росія не має прямого відношення до його падіння. У Генштабі ЗСУ зазначили, що 26 серпня під час відбиття масованого ракетного удару з боку РФ було втрачено зв’язок з одним із пілотів. Пізніше з’ясувалося, що винищувач зазнав аварії, а льотчик Олексій Месь – загинув. Президент України Володимир Зеленський пообіцяв провести ретельне розслідування інциденту, враховуючи версію, що катастрофа могла бути спричинена “дружнім вогнем”. Але у США вважають малоймовірним, що літак був збитий дружнім вогнем із зенітно-ракетного комплексу Patriot.

Винищувачі F-16 можуть запізнитися, а їх пілоти мають проблеми

Загалом Україні потрібно щонайменше 200 винищувачів F-16, щоб зрівняти сили з російськими повітряними силами. Таку думку вислови льотчик-випробувач першого класу, полковник Олександр Лиходід. Він підкреслив, що 10-20 літаків не буде достатньо, щоб змінити щось на фронті, особливо враховуючи необхідний час, щоб навчити пілотів керувати F-16. Україна невдовзі отримає від Норвегії ще шість винищувачів F-16 крім тих, що вже є, але цього все ще замало.

Видання Wall Street Journa повідомило, що США перефокусують навчання українських пілотів F-16 на більш молодих курсантів, а не на досвідчених пілотів. Таке рішення може відтермінувати час передачі Україні ескадрильї винищувачів F-16. Очікується, що літаки прибудуть навесні або ж взагалі влітку 2025 року.

Українські пілоти F-16 мають труднощі з керуванням винищувачами. Через те, що вони у пришвидшеному режимі навчаються пілотувати ці літаки, льотчикам важко подолати м’язову пам’ять та старі звички управління радянськими літаками. На те, щоб адаптуватися до повітряних суден, українці мають лише дев’ять місяців у той час, як пілоти інших країн навчаються декілька років.

Нагадаємо, Швеція також не відмовлялася від можливості надати Україні власні винищувачі JAS 39 Gripen. Їхня передача можлива, коли українські військові повністю введуть в дію американські літаки F-16.

Джерело